تعرفهها در برابر خودروسازان آمریکایی

تعرفههای ترامپ، صنعت خودرو آمریکا را در موقعیت دشواری قرار داده است. اگرچه تعویق موقت تعرفهها به شرکتها فرصتی برای کاهش هزینهها میدهد، اما بدون لغو دائمی این تعرفهها، فشار زیادی بر این صنعت وارد خواهد شد.
در هفتههای اول ریاستجمهوری دونالد ترامپ، تلاشهای او برای بازسازی روابط تجاری و اتحادهایی که طی دههها شکل گرفته بودند، فضایی مملو از عدم قطعیت برای صنعت خودروسازی آمریکا ایجاد کرده است. این صنعت که برای ایالات متحده هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی اهمیت زیادی دارد، با چالشهای جدی روبهرو است.
به گزارش تجارت نیوز، در تاریخ چهار مارس، ترامپ تعرفهای 25 درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا اعمال کرد که قرار بود یک ماه زودتر اجرایی شود. اما یک روز بعد، برای دومین بار اعمال تعرفه بر خودروها و قطعات را برای یک ماه دیگر به تعویق انداخت. این تصمیم، اگرچه موقتاً از افزایش قیمت خودروها جلوگیری کرد، اما صنعت خودروسازی را از دوراهی اصلی نجات نداد؛ بازسازی زنجیره تأمین که دههها طول کشیده است یا تحمل ضربه تعرفهها که میتواند مقدار زیادی به قیمت هر خودرو اضافه کند.
وابستگی خودروسازی آمریکا به مکزیک و کانادا
در سال گذشته، 3.6 میلیون خودرو که نیمی از ارزش واردات خودروهای سواری آمریکا را تشکیل میدهند، از مکزیک و کانادا وارد شد. 2.5 میلیون از این خودروها از سمت مکزیک بود. بسیاری از این خودروها در کارخانههای متعلق به سه خودروساز بزرگ دیترویت (Big Three) تولید شدهاند.
این وابستگی باعث شد مدیران این شرکتها به ترامپ فشار بیاورند تا تعرفهها را به تعویق بیندازد. این تعویق یک ماهه خوشایند است، اما برای صنعتی که زنجیره تأمین آن پیچیده و مبتنی بر توافقات تجاری در طول چندین دهه است، تأثیر چندانی ندارد.
تأثیر تعرفهها بر صنعت خودروسازی
تعرفهها تأثیرات گستردهای بر صنعت خودروسازی آمریکا و شرکای تجاری آن خواهند داشت.
خودروها و قطعات 31 درصد از کل صادرات مکزیک به آمریکا (حدود 150 میلیارد دلار) را تشکیل میدهند. این رقم برای کانادا 14 درصد (حدود 55 میلیارد دلار) است.
خودروهای تولیدشده در مکزیک و کانادا 22 درصد از فروش حجمی خودروها و 16 درصد از ارزش فروش در بازار آمریکا را در سال 2024 تشکیل دادند. حتی هر خودروی تولیدشده در آمریکا ممکن است قطعاتی از مکزیک یا کانادا داشته باشد.
تعرفهها میتوانند سود شرکتهای بزرگ دیترویت را از بین ببرند. جنرال موتورز و استلانتیس حدود 40 درصد از وانتهای گرانقیمت و سودآور خود را در مکزیک یا کانادا مونتاژ میکنند. بیش از 43 درصد از فروش فولکسواگن و 27 درصد از فروش نیسان در آمریکا مربوط به خودروهای تولیدشده در مکزیک است.
گزینههای پیش روی خودروسازان
تعرفهها خودروسازان را با چالشهای متعددی برای بازسازی زنجیره تأمین و انتقال هزینهها به مشتریان، ذخیرهسازی و تغییر تولید روبهرو میکند.
بازگرداندن تولید خودروهای وارداتی به آمریکا (7-8 میلیون خودرو در سال) حدود 500 میلیارد دلار هزینه دارد. این سرمایهگذاری و هزینههای اضافی تولید در آمریکا میتواند سالها به صنعت فشار وارد کند و سودآوری آن را کاهش دهد.
اگر جریان تجارت تغییر نکند، تعرفهها میتوانند روزانه 110 میلیون دلار برای صنعت هزینه داشته باشند. این هزینهها ممکن است به قیمت خودروها اضافه شود و به طور متوسط 2,700 دلار به قیمت هر خودرو در آمریکا بیفزاید.
شرکتها میتوانند خودروها و قطعات بیشتری را پیش از اعمال تعرفهها از مرز عبور دهند. استفاده از ظرفیتهای استفادهنشده برای تغییر تولید ممکن است بخشی از تأثیر تعرفهها را کاهش دهد.
چالشهای بلندمدت
تعرفهها در زمانی بر صنعت خودروسازی اعمال میشوند که این صنعت با تحولات اساسی روبهرو است.
رقابت با خودروسازان چینی در زمینه خودروهای برقی افزایش یافته است. از سوی دیگر، شرکتهای جوانتر و چابکتر در زمینه فناوری، مزیت بیشتری پیدا کردهاند.
تعرفههای 100 درصدی بر خودروهای برقی چینی که در دوران ریاستجمهوری جو بایدن اعمال شدند، موقتاً خودروسازان آمریکایی را از رقابت با چین محافظت کردهاند.
آینده تعرفهها
تعویق دوباره تعرفهها ممکن است نشاندهنده آگاهی ترامپ از فاجعهای باشد که این تصمیم میتواند برای شرکتهای آمریکایی ایجاد کند؛ اما هیچ نشانهای وجود ندارد که باور او به خود تعرفهها تغییر کرده باشد.
اگر این تعرفهها در ماه آینده اعمال شوند، آمریکا عملاً به صنعتی که از نظر اقتصادی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد، ضربه خواهد زد و به نوعی به پای خود شلیک خواهد کرد.
در نهایت، تصمیم به اعمال تعرفهها یا لغو آنها میتواند تأثیر عمیقی بر آینده صنعت خودروسازی آمریکا، زنجیره تأمین جهانی و قیمت خودروها برای مصرفکنندگان داشته باشد.
