ايران اكسپو؛ فرصتي براي معرفي ترده توانمندي‌هاي صادراتي

۱۴۰۳/۱۲/۲۳ - ۰۱:۰۷:۰۳
|
کد خبر: ۳۳۷۳۶۴

نايب‌رييس اتاق ايران معتقد است آنچه موجب جايگاه خاص نمايشگاه‌ها در فرآيند تجارت و سرمايه‌گذاري مي‌شود، بهره‌مندي از روش‌هاي جديد، فناوري‌هاي نو و خلاقيت براي معرفي گسترده و واقعي از توانمندي‌هاي كشور است.

نايب‌رييس اتاق ايران معتقد است آنچه موجب جايگاه خاص نمايشگاه‌ها در فرآيند تجارت و سرمايه‌گذاري مي‌شود، بهره‌مندي از روش‌هاي جديد، فناوري‌هاي نو و خلاقيت براي معرفي گسترده و واقعي از توانمندي‌هاي كشور است.  نمايشگاه ايران اكسپو 2025 فرصتي براي معرفي ظرفيت‌هاي صادراتي ايران به شمار مي‌آيد. در اين ارتباط نايب‌رييس اتاق ايران اعتقاد دارد آنچه اهميت اين نمايشگاه را دو چندان مي‌كند، وضعيت حاكم بر اقتصاد ايران و ضرورت معرفي گسترده و جامع از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري كشور است. پيام باقري، نايب‌رييس اتاق ايران در گفت‌وگو با اتاق ايران آنلاين تصريح كرد: همواره يكي از روش‌هاي مهم و موثر در فرآيند تقويت تجارت و سرمايه‌گذاري در كشورهاي مختلف، استفاده از فرصت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بوده كه به صورت منظم و مستمر در مناطق گوناگون دنيا برگزار مي‌شود. بنابراين در اهميت برگزاري نمايشگاهي مانند ايران اكسپو و مشاركت جدي اتاق ايران در آن، ترديدي نيست. او ادامه داد: آنچه براي هيات‌رييسه اتاق ايران اهميت بالايي دارد، مشاركت منسجم، هماهنگ و هدفمند بخش خصوصي در ايران اكسپو است. بايد تمام تلاش و برنامه‌ريزي خود را انجام بدهيم تا اين مشاركت به نتيجه اصلي برسد و بتوانيم با معرفي ظرفيت‌هاي صادراتي ايران، بازارهاي هدف خود را توسعه دهيم. در حال حاضر بازارهاي صادراتي ايران بسيار محدود شده و اين نمايشگاه مي‌تواند در پيدا كردن بازارهاي جديد به فعالان اقتصادي ايران، كمك كند. نايب‌رييس اتاق ايران علاوه بر مشاركت هدفمند و برنامه‌ريزي شده، بررسي نتايج و دستاوردها در انتهاي هر دوره برگزاري نمايشگاه را از فرآيند برگزاري آن مهم‌تر و ضروري‌تر خواند و افزود: برگزار كردن يك نمايشگاه با تمام هماهنگي‌ها و مشكلاتي كه دارد يك طرف داستان تجارت و سرمايه‌گذاري است و طرف ديگر آن، ارزيابي نقاط و قوت و ضعف آن نمايشگاه است. يك نمايشگاه بين‌المللي زماني اثربخشي لازم را دارد كه مستمر برگزار شود و اين استمرار بستگي به ارزيابي عملكرد، آسيب‌شناسي، رفع آسيب‌ها و تقويت نقاط قوت دارد. باقري در عين حال به مشاركت‌كنندگان نمايشگاه ايران اكسپو توصيه كرد: براي اينكه هر مشاركت‌كننده در نمايشگاه بتواند به اهداف تعيين شده خود برسد بايد با برنامه وارد شويم، كشورهاي هدف خود را شناسايي، ظرفيت‌ها را به بهترين شكل و نوآورانه معرفي و الگوي كسب‌وكار را منطبق با استانداردهاي بين‌المللي طراحي و ارايه كنيم. او خاطرنشان كرد: يافتن شركاي تجاري جديد و جذب سرمايه‌گذار به تبادل اطلاعات و تشريح استراتژي‌هاي توسعه كسب‌وكار منوط مي‌شود و اين اتفاق زماني روي مي‌دهد كه رفت‌وآمد فعالان اقتصادي در قالب هيات‌هاي مختلف تجاري انجام شود و يكي از راه‌هاي دعوت از هيات‌هاي تجاري، برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي جذاب، تخصصي و باكيفيت است. هفتمين دوره نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي ايران (ايران اكسپو) 2025 قرار است 8 الي 12 ارديبهشت‌ماه 1404 در مركز دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران با هدف تسهيل تبادل اطلاعات تجاري، گسترش مبادلات اقتصادي و معرفي آخرين دستاوردهاي توليدي شركت‌هاي ايراني برگزار شود. محورهاي اين نمايشگاه در قالب 7 گروه صنايع غذايي، كشاورزي و شيلات، صنعت، فرش دستباف، صنايع‌دستي و گردشگري، دارو، تجهيزات پزشكي، تجهيزات آزمايشگاهي، محصولات شيميايي، آرايشي و بهداشتي، صنعت ساختمان و خدمات فني‌مهندسي، پتروشيمي و خدمات طبقه‌بندي مي‌شود.