حمل پنج ميليون تن بار بينالمللي از طريق راهآهن
مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزيتي ۲ و ۶ دهم ميليون تن واردات و صادرات و در مجموع پنج ميليون تن بار بينالمللي در سال جاري از طريق خطوط ريلي كشور حمل شد. به گزارش ايرنا، جبارعلي ذاكري افزود: توسعه ترانزيت ريل پايه در اولويت برنامههاي راه آهن جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است و اين اقدام با برنامههايي كه در راستاي توسعه و استفاده از ظرفيت مبادي بار از جمله سرخس، اينچه برون، بندر امير آباد و بندر كاسپين صورت گرفت انجام شد.
مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزيتي ۲ و ۶ دهم ميليون تن واردات و صادرات و در مجموع پنج ميليون تن بار بينالمللي در سال جاري از طريق خطوط ريلي كشور حمل شد. به گزارش ايرنا، جبارعلي ذاكري افزود: توسعه ترانزيت ريل پايه در اولويت برنامههاي راه آهن جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است و اين اقدام با برنامههايي كه در راستاي توسعه و استفاده از ظرفيت مبادي بار از جمله سرخس، اينچه برون، بندر امير آباد و بندر كاسپين صورت گرفت انجام شد. او ادامه داد: براي جابهجايي هشت ميليون تن بار بينالمللي در سال آينده برنامهريزي و هدفگذاري شده است و حجم جابهجايي بار داخلي و بينالمللي را از ۴۰ ميليون تن به ۵۴ ميليون تن افزايش خواهيم داد. ذاكري اضافه كرد: در اين راستا بايد بتوانيم ظرفيت تخليه و بارگيري را در بنادر يعني خطوط منتهي به آنها افزايش دهيم و بار بيشتري را از كشورهاي «سيآياس» از جمله روسيه و قزاقستان و ازبكستان به جنوب كشور منتقل كنيم. مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: براساس بررسي انجام شده بين ۱۵ تا ۲۰ ميليون تن بار را ميتوان با ظرفيت موجود از طريق خطوط ريلي جابهجا كرد و البته مشكلات و كمبودهايي وجود دارد كه بايد همه آنها را برطرف كرد و زيرساخت كنوني را بهبود بخشيد. ذاكري افزود: ركورد بار در سال گذشته اعم از جادهاي و ريلي در زمينه حمل مواد معدني در حدود ۱۵ ميليون تن بود كه در بخش ريلي با افزايش بهره وري ميتوان ميزان حمل را تا حدي افزايش داد. او اضافه كرد: جاده موجود با توجه به وضعيت ايمني جادهها كشش افزايش حمل بارهاي معدني را ندارد و افزايش تعداد كاميونها و تريليها در جادهها منجر به افزايش فوتيها و تلفات جادهاي ميشود. مديرعامل راه آهن گفت: براساس برنامه پيشبيني شده است حمل مواد معدني بايد به ۲۲ و نيم ميليون تن افزايش يابد يعني هفت و نيم ميليون تن افزايش ظرفيت داده شود كه تحقق آن مستلزم برطرف كردن چالشهاي موجود است.