
اجراي پويش «نه به تصادف» وكاهش تصادفات جادهاي
از ابتداي اسفند سال جاري پويش ملي «نه به تصادف» آغاز شده و قرار است تا ۱۵ فروردين ماه سال آينده و پايان مسافرتهاي نوروزي اجرايي شود تا شاهد كاهش آمار تصادفات باشيم، اهميت اجراي اين پويش و همچنين پويش شش دانگ برانيم زماني بيشتر ميشود كه براساس گزارشهاي بينالمللي، شاخص كشتههاي رانندگي در ايران ۷ برابر كشورهاي اروپايي است.
از ابتداي اسفند سال جاري پويش ملي «نه به تصادف» آغاز شده و قرار است تا ۱۵ فروردين ماه سال آينده و پايان مسافرتهاي نوروزي اجرايي شود تا شاهد كاهش آمار تصادفات باشيم، اهميت اجراي اين پويش و همچنين پويش شش دانگ برانيم زماني بيشتر ميشود كه براساس گزارشهاي بينالمللي، شاخص كشتههاي رانندگي در ايران ۷ برابر كشورهاي اروپايي است.
رقم بالاي حجم تصادفات رانندگي و تعداد جانباختگان و مصدومان آن موجب شد تا پويش«نه به تصادف»، جهت آگاهي بخشي جامعه بمنظور كاهش تصادفات جادهاي و سوانح رانندگي براي ارتقاي امنيت سلامت مسافران و گردشگران نوروزي در كشور راهاندازي شود.
اين طرح به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به رياستجمهوري ارايه شد تا شاهد كاهش آمار تصادفات باشيم، وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه وزارت راه و پليس در خصوص بيكيفيت بودن برخي خودروها هشدار دادهاند، گفت: كيفيت خودروها در كاهش تلفات جادهاي اثرگذار است.
حالا فرزانه صادق، وزيرراه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه كيفيت خودروها در كاهش تلفات جادهاي اثرگذار است، گفت: سه عامل اصلي تصادفات كيفيت خودروها، بياحتياطي راننده و جادهها است، بر همين اساس بايد وزارت صمت و خودروسازان نسبت به كيفيسازي خودروها با جديت اقدامات لازم را انجام دهند.
صادق گفت: وزارت راه و پليس در خصوص بيكيفيت بودن برخي خودروها هشدار دادهاند كه منجر شده توليد برخي خودروها ادامه پيدا نكند.
او افزود: آخرين جلسه كميسيون ايمني راهها بود و تمام اعضاي كميسيون ايمني راهها از پليس راهور، وزارت بهداشت، هلال احمر تا همه سازمانهاي زيرمجموعه وزارت راه از جمله ريلي، دريايي، جادهاي و هوايي گزارشهاي خود را ارايه كردند و آمادگي حداكثري خود را براي طرح سفرهاي نوروزي اعلام كردند.
عضو كابينه دولت چهاردهم با اشاره به اينكه تلاش ميشود تا تلفات جادهاي بهطور چشمگيري كاهش يابد، اظهار كرد: بعد از تعطيلات نوروز با توجه به پويشي كه اتفاق افتاده و پيوستن به آن و همچنين حضور مادراني كه كنار رانندگان قرار ميگيرند و آنها را به رانندگي آرام دعوت ميكنند، شاهد كاهش تلفات جادهاي باشيم.
وزير راه و شهرسازي در خصوص اينكه آيا گزارشي از گرانفروشي بليت سفرهاي نوروزي اعلام شده است يا خير؟، گفت: در راهآهن گزارشهايي در خصوص گرانفروشي بليت قطار داشتيم كه البته با توجه به بازرسيهاي انجام شده دسترسي به بليت بهتر شده است. اما بهطور كل بايد گفت كه ميزان تقاضا و ميزان ناوگان با يكديگر همخواني ندارد.
صادق با بيان اينكه تقاضا بيشتر از ناوگان است از تلاش براي پاسخدهي بهتر خبر داد و افزود: تمام تلاشمان اين است كه به بهترين نحو بازرسيها صورت گيرد.
لزوم اجراي كامل پويش «نه به تصادف»
معاون حمل و نقل سازمان راهداري كشور گفت: با پيشبينيهاي انجام شده و ارزيابيهاي صورت گرفته عنوان ميشود اگر اين پويش «نه به تصادف» به صورت ملي در كشور انجام شود و از استقبال صورت گيرد بين عدد ۲۰ تا ۳۰درصد ميتواند در كاهش تصادفات موثر باشد.
مهران قرباني درباره پويش«نه به تصادف » با پيام «شش دونگ برانيم» اظهار كرد: سازمان راهداري از منظر متفاوتي به پويش نه به تصادف وارد شده است.
او افزود: با پيش بينيهايي انجام شده و ارزيابيهاي صورت گرفته عنوان ميشود اگر اين پويش «نه به تصادف » به صورت ملي در كشور انجام شود و از استقبال صورت گيرد بين عدد ۲۰ تا ۳۰درصد ميتواند در كاهش تصادفات موثر باشد.
قرباني تصريح كرد: در سازمان راهداري قائل به اين هستيم كه چه بسا ممكن است اگر استقبال گسترده از اين پويش صورت گيرد از عدد ۲۰ درصد كاهش تلفات نيز عبور كنيم.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري تصريح كرد: هرچه استفادهكنندگان و مردم ريسك مخاطرات را بيشتر بشناسند، از خودروها و راههاي ايمنتر استفاده كنند در نهايت در كنار انتخاب سرعتهاي ايمن، ايمني در آن كشورها بيشتر ميشود.
او با اشاره به اينكه در دو دهه گذشته عادت كرديم فقط به مردم توصيه كنيم، افزود: سازمان راهداري قصد دارد در زمينه تبيين و آموزش شش دونگ برانيم به رانندگان اقدامات لازم را انجام دهد. قصد داريم در دوره سه تا ۵ ساله تكنيكهاي لازم را آموزش دهيم تا ۳۰درصد از تلفات كشور كاهش يابد.
قرباني افزود: اين موضوع ميتواند نقطه شروعي براي يك تحول يعني افزايش ايمني و كاهش تصادفات و تلفات جادهاي باشد.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري با اشاره به اينكه بخشي از تصادفات به همراهان راننده مربوط ميشود، گفت: ۵۰درصد نتيجه يك سفر به همراهان راننده باز ميگردد. معمولا در سفرها، همراهان سفر ميتوانند دو نقش منفي ايجاد كنند. اول اينكه در مقابل رفتار اشتباه راننده سكوت كنند. ديگر اينكه خود همراهان راننده، راننده را به رفتار اشتباه سوق دهند.
به گفته او براي ايجاد فرهنگ مسووليتپذيري همراهان راننده نيز در دنيا كار شده است.
قرباني همچنين اضافه كرد: بايد سعي كنيم راننده شش دونگتر داشته باشيم.بايد سرنشينان هم شش دونگ باشند.منظور از شش دونگ بودن حضور كامل در لحظه در جاده و توجه به افكار، درك واقعيات، احساسات و محيط اطراف بدون قضاوت و استرس است.
او گفت: فرصت پويش نه به تصادف فرصتي طلايي براي كشور است كه نقطه تحولي در تغييرات ايمني در راههاي ايران باشد و هدف از اين پويش ايجاد حس مسووليت است.
شاخص كشتههاي رانندگي در ايران ۷ برابر كشورهاي اروپايي
معاون راهداري سازمان راهداري همچنين گفت: شاخص كشتههاي رانندگي در ايران، دستكم هفت برابر كشورهاي اروپايي است و معتقديم بهرهگيري از تكنيكهاي خودآگاهي ميتواند تا ۳۰ درصد به كاهش تلفات كمك كند. قرباني با اشاره به برخي گزارشهاي سازمان ملل متحد در اين زمينه، خاطرنشان كرد: شاخص كشتههاي رانندگي در كشورهاي اروپايي و پيشرفته به دو تا سه نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسيده است، در حالي كه در دهه ۸۰ ميلادي اين شاخص مشابه وضعيت امروز ايران بود كه ۲۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است. اوتاكيد كرد: براي بهبود ايمني بايد روي مديريت ايمني راه، راه ايمن، خودروي ايمن، سيستم امداد و نجات قوي و موثر و كاربران ايمنتر كار كنيم. معاون راهداري سازمان راهداري اضافه كرد: معتقديم در يك دوره سه تا پنج ساله با آموزش تكنيكهايي نرمافزاري فارغ از وضعيت راهها، خودروها و سيستم امداد و نجات، ميتوانيم ۳۰ درصد از تلفات جادهاي بكاهيم و همين تغيير نگرش ميتواند نقطه شروعي بر كاهش تصادفات و تلفات جادهاي باشد.
يك ابر پروژه در دستور كار
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در خصوص تشريح اقدامات و تمهيدات سفرهاي نوروزي و پويش «نه به تصادف» با پيام «شش دونگ» برانيم، برگزار شد، اظهار كرد: يك ابر پروژه در كشور به نام پروژه اميدآفريني در دستور كار داريم كه همه بايد به آن جامه عمل بپوشانيم و بدانيم امروز مهمترين نياز كشور ايجاد اميد بين مردم است.
به گزارش ايسنا، رضا اكبري در ادامه به اقدامات سازمان راهداري در ۱۱ماه گذشته اشاره كرد و گفت: در اين يكسال ۱۸هزاركيلومتر جادههاي كشور آسفالت شده است.۷۲۵ نقطه حادثه خيز اصلاح شده است. بيش از ۷۶۰كيلومتر حفاظ بتني اجرا شده و بيش از ۱۷۰كيلومتر روشنايي جديد در جادهها ايجاد كرديم.حدودا ۸۰۰دستگاه ماشين آلات جديد را خريداري كرديم كه به چرخه خدمات رساني اضافه ميشوند و تا تابستان سال آينده به ناوگان اضافه ميشوند.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي كشور تصريح كرد: در اين يكسال ۱۶ميليون تن ترانزيت جادهاي داشتيم در حالي كه سال گذشته اين عدد ۱۴.۷ميليون تن بود. همچنين ۵۴۸ميليون تن كالا جابهجا شده و ۱۳۵ميليون نفر نيز جابهجا شدهاند. همچنين۲۵۰۰كيلومتر راه روستايي نيز ساخته شده است.
اكبري در ادامه گفت: پيش فروش بليت را از اول اسفند شروع كرديم تا امروز ۱.۶ميليون بليت فروخته شده است. تا اين لحظه كمبودي گزارش نشده ولي ممكن است از روزهاي آينده اعلام شود.
به گفته اكبري در ادامه به آمار تلفات تصادفات اتوبوسي از ۹۵تاكنون اشاره كرد و گفت: كمترين آمار تلفات اتوبوسي مربوط به سال ۹۹ با تلفات ۱۰۲نفر و سال ۱۴۰۳ با ۱۱۷ نفر بوده است كه حدود يك درصد كل تلفات بوده است.بايد اين عدد را كاهش دهيم كه با نوسازي و واردات اتوبوس و پايش ناوگان اين مهم محقق خواهد شد. او همچنين در خصوص مشكلاتي كه براي مسافران در خصوص خريد بليت پيش آمده بود اشاره كرد و گفت: براي مديريت جامع مسافر، سامانه طراحي كرديم كه تمام فعل و انفعالات خريد بليت قابل مشاهده است. اگر هوش مصنوعي را روي سامانه پياده كنيم كساني كه به صورت صوري بليت ميخرند نيز مشخص خواهد شد و ميتوانيم رصد پايش بهتري بر بازار بليت اتوبوس داشته باشيم.