صادقي نياركي: تورم توليد ۳۰ درصد است، اما شاهد گراني ۵۷ درصدي مس هستيم

چالش بنگاه‌هاي توليدي

۱۴۰۳/۱۲/۲۵ - ۰۱:۳۳:۵۲
|
کد خبر: ۳۳۷۵۵۲

«كمبود نقدينگي، واردات كالاهاي مشابه توليد داخل، فرايند اشتباه خصوصي‌سازي و...» از جمله چالش‌هاي جدي است كه برخي بنگاه‌هاي صنعتي با آن مواجه‌اند.

تعادل |

«كمبود نقدينگي، واردات كالاهاي مشابه توليد داخل، فرايند اشتباه خصوصي‌سازي و...» از جمله چالش‌هاي جدي است كه برخي بنگاه‌هاي صنعتي با آن مواجه‌اند. مديرعامل گروه صنعتي ايران‌ترانسفو با انتقاد از مطرح‌شدن مجدد بحث واردات تجهيزات نيروهاي تجديدپذير، مي‌گويد: كشور ۶۰ سال است كه ترانس مي‌سازد واقعاً ناراحت‌كننده است كه از خارج از كشور ترانسفورماتور در قالب فاينانس‌هايي كه بعضي‌ها تعريف مي‌كنند، وارد كنيم. اين يك چالش بزرگ براي مجموعه‌هاي داخلي خواهد بود. او همچنين كاهش نقدينگي را يكي از چالش‌هاي اصلي اين مجموعه عنوان مي‌كند و مي‌گويد: باتوجه‌به تورم توليدكننده و خريد نقدي مواد اوليه، سياست‌هاي انقباضي بانك‌ها در پرداخت تسهيلات، مشكلات عديده‌اي را براي تأمين نقدينگي ايجاد كرده است. از سوي ديگر، مشكل گراني برخي مواد اوليه مشكلاتي را براي توليد ترانس‌هاي جديد كه سهم مهمي در كاهش مصرف انرژي دارند، ايجا كرده؛ ‌به‌طوريكه به گفته صادقي نياركي، در شرايطي كه تورم توليد ۳۰ درصد است، شاهد گراني ۵۷ درصدي مس در كشور هستيم.

 

نقدينگي؛ چالش جدي صنعت

مديرعامل گروه صنعتي ايران‌ترانسفو در نشست با اصحاب رسانه ضمن تشريح چالش‌هاي پيش روي اين صنعت، به بيان ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي آتي اين مجموعه پرداخت. مهدي صادقي نياركي، با اشاره به اينكه رشد نهاده‌هاي توليد بيش از رشد قيمت فروش محصولات است، گفت: تورم توليدكننده حدود ۳۰ درصد است، درحالي كه قيمت مس به عنوان يكي از مواد اوليه اصلي، ۵۷ درصد در يك سال گران شده است. او با بيان اينكه كمبود منابع دولت و كاهش بودجه‌هاي عمراني، بر سفارش‌گذاري ترانس‌ها تأثير منفي گذاشته است، افزود: خصوصي‌سازي ناموفق در اين حوزه نيز تأثيرگذار بوده و من اميدوارم اگر اقدامي ديگري انجام شود بادقت باشد. او كاهش نقدينگي را يكي از چالش‌هاي اصلي اين مجموعه عنوان كرد و گفت: باتوجه‌به تورم توليدكننده و خريد نقدي مواد اوليه، سياست‌هاي انقباضي بانك‌ها در پرداخت تسهيلات، مشكلات عديده‌اي را براي تأمين نقدينگي ايجاد كرده است. مديرعامل گروه صنعتي ايران ترانسفو افزود: در آغاز فعاليت سال گذشته حدود ۱۲۰۸ ميليارد تومان غير جاري بود كه با تلاش، توسعه و استفاده از روش‌هاي نوين تامين مالي و همينطور انضباط مالي گروه صنعتي ترانسفو توانستند نقدينگي به دست امده را مستقيما در بخش توليد صرف و نقدينگي غير جاري را به ۵۰ درصد كاهش دهند. صادقي نياركي همچنين با اشاره به اينكه مطالبات اين مجموعه از دولت حدود ۶ هزار ميليارد تومان است، افزود: در حال حاضر ۱۳ درصد منابع ما افزايش پيدا كرده، درصورتي‌كه تورم توليدكننده ۳۲ درصد رشد داشته است، لذا لازم است بانك مركزي و موسسات پولي و بانكي كشور، يك فكر اساسي براي تأمين نقدينگي مجموعه‌هاي صنعتي از جمله مجموعه ما داشته باشند.

 

آثار نامطلوب خصوصي‌سازي

مديرعامل اين گروه صنعتي با انتقاد از مطرح‌شدن مجدد بحث واردات تجهيزات نيروهاي تجديدپذير، گفت: كشور ما ۶۰ سال است كه ترانس مي‌سازد واقعاً ناراحت‌كننده است كه از خارج از كشور ترانسفورماتور در قالب فاينانس‌هايي كه بعضي‌ها تعريف مي‌كنند، وارد كنيم. اين يك چالش بزرگ براي مجموعه‌هاي داخلي خواهد بود.وي همچنين به چالش تأمين انرژي (قطع برق و گاز) و محدوديت‌هاي صادراتي ناشي از تحريم‌ها اشاره كرد.

صادقي نياركي با بيان اينكه در سال آينده بودجه ۳۴ هزار ميلياردتوماني را هدف‌گذاري كرده‌ايم، ابراز اميدواري كرد كه با تلاش و همدلي، اين هدف محقق شود.

اين مدير صنعتي همچنين با اشاره به آثار مالي نامطلوب خصوصي‌سازي‌هاي قبلي بر اين شركت، گفت: در دو مرحله خصوصي‌سازي، سهم دولت از ۳۲ درصد به ۱۵ درصد كاهش‌يافته است و تقاضا داريم دولت و سياست‌گذاران به‌گونه‌اي اين امر را مديريت كنند كه اشتباه سوم تكرار نشود و سهام مجدداً واگذار و بازگردانده نشود، چرا كه اين امر آثار مالي بدي براي گروه صنعتي ايران‌ترانسفو خواهد داشت.

مديرعامل گروه صنعتي ايران‌ترانسفو با تأكيد بر اهميت اهليت خريداران در صورت واگذاري سهام، افزود: در صورت واگذاري سهام، اهليت و حضور در زنجيره ارزش صنعت برق بايد مدنظر قرار گيرد تا آسيب ديگري شكل نگيرد.

او تامين نقدينگي لازم براي توسعه صادرات را مهم‌ترين مساله اين شركت در سال ۱۴۰۳ عنوان كرد و گفت: اگر بتوانيم نقدينگي لازم را تأمين كنيم، هم نياز داخل را تأمين خواهيم كرد، هم به ارزآوري كشور كمك خواهيم كرد و هم نياز ارزي خود گروه صنعتي را برطرف خواهيم كرد. صادقي نياركي با اشاره به اهميت ساخت داخل، گفت: باتوجه‌به افزايش نرخ ارز و بازاريابي مناسب، شركت‌هاي فولادي مجدداً به ترانس‌هاي توليد داخل روي آورده‌اند و در حال حاضر ۱۹ قرارداد با مجموعه فولادسازي داريم و حدود ۴۰۰ مگاولت آمپر قرارداد جديد در قالب ۹ ترانس براي صنعت فولاد در دست طراحي، توليد و نصب و راه‌اندازي داريم. او همچنين با انتقاد از واردات كالاهايي كه در كشور توليد مي‌شوند، گفت: جايي كه در كشور ارز نيست، اشتباه است كالايي كه در كشور ۶۰ساله دارد توليد مي‌شود، از خارج وارد شود اين اعتراض و گلايه خود را به مجموعه‌هايي كه اين كار را انجام مي‌دهند، بارها اعلام كرده‌ايم. مديرعامل شركت ايران ترانسفو با تشريح جزييات طرح جديد كاهش ناترازي انرژي در كشور، گفت: توليد ترانسفورماتور با مشكل گراني برخي مواد اوليه روبرو است و در شرايطي كه تورم توليد ۳۰ درصدي را تجربه كرديم، شاهد گراني ۵۷ درصدي مس در كشور هستيم. به گفته او، امكان جايگزيني ترانس‌هاي توزيع برق با عمر بيش از ۳۰ سال با ترانس‌هاي جديد طي ۵ سال وجود دارد كه كاهش ۳۹ درصدي تلفات انرژي را به همراه خواهد داشت. اجراي اين طرح مي‌تواند سالانه ۲۸۸ ميليون دلار صرفه جويي در پرداخت يارانه سوخت به ازاي نيروگاه ۴۰۰ مگاولتي به همراه داشته باشد و از توليد ۳ ميليون تن كربن جلوگيري كند. صادقي نياركي در اشاره به مصحولات توليد شده گفت: مقدار فروش محصولات توليدي از حجم بالاي برخوردار است به‌طوري كه حجم فروش محصولات ۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، در مجموعه توليدي ۴ شركت ترانسفو ۲ درصد رشد داشته را به همراه داشت. به گفته او، فروش محصولات در سال جاري حدودا ۴۹ درصد افزايش داشته است به‌طوري كه فروش در سال گذشته (۱۴۰۲) ۱۴ هزار ميليارد بوده، اما در سال ۱۴۰۳ اين رقم به ۲۱ هزار افزايش يافته.