تعادل پويش «نه به تصادف» و «شش دانگ برانيم» را بررسي مي‌كند

نقش موثر پويش‌ها در كاهش تصادفات

۱۴۰۳/۱۲/۲۸ - ۰۱:۱۱:۲۶
|
کد خبر: ۳۳۷۹۰۰

ايران از نظر تعداد تصادفات جاده‌اي در بين كشورهاي جهان در رتبه‌هاي بالايي قرار دارد. براساس آمارها، سالانه بيش از ۱۶ هزار نفر در تصادفات جاده‌اي در ايران جان خود را ازدست مي‌دهند و اين رقم در مقايسه با ساير كشورهاي جهان بسيار بالا است.

ايران از نظر تعداد تصادفات جاده‌اي در بين كشورهاي جهان در رتبه‌هاي بالايي قرار دارد. براساس آمارها، سالانه بيش از ۱۶ هزار نفر در تصادفات جاده‌اي در ايران جان خود را ازدست مي‌دهند و اين رقم در مقايسه با ساير كشورهاي جهان بسيار بالا است. علاوه بر تلفات جاني، تصادفات جاده‌اي هزينه‌هاي مالي هنگفتي نيز به همراه دارند كه براي دولت و خانواده‌ها بسيار سنگين است. طبق گزارش‌هاي منتشر شده، در حدود ۳۰۰ هزار نفر نيز در هر سال در تصادفات جاده‌اي مجروح مي‌شوند كه بسياري از آنها دچار معلوليت‌هاي دايمي مي‌شوند.

مي‌توان گفت كه تصادفات جاده‌اي يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي اجتماعي و بهداشتي در ايران به شمار مي‌روند كه سالانه هزاران نفر را به كام مرگ و معلوليت مي‌كشاند. اين مساله نه تنها آسيب‌هاي جاني و مالي زيادي به دنبال دارد، بلكه تاثيرات اجتماعي و رواني زيادي نيز به همراه دارد.

در اين ميان، پويش‌هاي مختلفي ازجمله پويش‌هاي «نه به تصادف» و «شش‌دانگ برانيم» در تلاش هستند تا با افزايش آگاهي و تغيير رفتار رانندگان، از ميزان تصادفات كاسته و فرهنگ رانندگي ايمن را در كشور ترويج دهند. در اين گزارش، به بررسي وضعيت تصادفات در ايران و تاثير اين پويش‌ها خواهيم پرداخت.

يكي از عوامل اصلي اين ميزان بالاي تصادفات، رعايت نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي است. سرعت غيرمجاز، عدم توجه به علائم راهنمايي، عدم استفاده از كمربند ايمني و عدم رعايت فاصله ايمن از ديگر رانندگان، از جمله عواملي هستند كه تصادفات را در كشور افزايش مي‌دهند. همچنين، وضعيت جاده‌ها و خودروهاي فرسوده نقش مهمي در وقوع تصادفات ايفا مي‌كنند.

 

پويش «نه به تصادف»

پويش «نه به تصادف» يكي از برنامه‌هاي مهمي است كه به منظور كاهش تصادفات جاده‌اي و افزايش آگاهي عمومي در زمينه ايمني رانندگي آغاز شده است. هدف اصلي اين پويش، ارتقاي آگاهي مردم در مورد خطرات تصادفات و تاثيرات منفي آنها بر زندگي فردي و اجتماعي است. اين پويش تلاش مي‌كند تا با استفاده از رسانه‌ها، تبليغات تلويزيوني و فضاي مجازي، پيام‌هايي همچون رعايت قوانين رانندگي، كاهش سرعت، استفاده از كمربند ايمني و توجه به وضعيت جاده‌ها را به مردم منتقل كند.

نتايج اوليه اين پويش نشان مي‌دهد كه با افزايش آگاهي عمومي و ترويج فرهنگ رانندگي ايمن، تصادفات جاده‌اي در برخي مناطق كاهش يافته است. همچنين، بسياري از رانندگان از اين پويش حمايت كرده و به تغيير رفتار خود هنگام رانندگي پرداخته‌اند. اين پويش در قالب كمپين‌هاي آموزشي و اطلاع‌رساني، توانسته است به‌ طور موثر توجه جامعه را به مسائل ايمني جلب كند.

 

پويش «شش‌دانگ برانيم»

پويش ديگري كه در سال‌هاي اخير در ايران به موفقيت نسبي دست يافته است، پويش «شش‌دانگ برانيم» است. اين پويش براساس شعار «تمام توجه، تمام تمركز» طراحي شده و هدف آن افزايش تمركز رانندگان هنگام رانندگي است. در اين پويش، رانندگان تشويق مي‌شوند كه هنگام رانندگي تمام حواس خود را معطوف جاده كرده و از هرگونه فعاليتي كه ممكن است حواسشان را پرت كند (مانند استفاده از تلفن همراه يا خوردن و آشاميدن) خودداري كنند. پويش «شش‌دانگ برانيم» با استفاده از پيام‌هاي تصويري و تبليغات در رسانه‌ها، توجه رانندگان را به خطرات بي‌توجهي حين رانندگي جلب كرده است. نتايج اين پويش نشان مي‌دهند كه بسياري از رانندگان با درك اهميت اين موضوع، تغييرات محسوسي در رفتار خود ايجاد كرده‌اند. طبق گزارش‌هاي به دست آمده، در مناطق تحت پوشش اين پويش، تعداد تصادفات مرتبط با حواس‌پرتي كاهش يافته است.

 

تاثير پويش‌ها بر كاهش تصادفات جاده‌اي

باتوجه به داده‌هاي موجود، پويش‌هاي «نه به تصادف» و «شش‌دانگ برانيم» توانسته‌اند به ‌طور قابل‌توجهي در كاهش تصادفات جاده‌اي تاثير بگذارند. اين پويش‌ها نه تنها در كاهش تلفات جاني موثر بوده‌اند، بلكه با ترويج فرهنگ رانندگي ايمن و آگاهي‌بخشي به مردم، موجب تغيير رفتار رانندگان شده‌اند. طبق آمار منتشره، در برخي استان‌ها پس از اجراي اين پويش‌ها، تصادفات جاده‌اي تا ۲۰درصد كاهش يافته است. اين كاهش، حاصل همكاري رسانه‌ها، دستگاه‌هاي اجرايي و مردم است كه به ‌طور مشترك براي كاهش تصادفات و ارتقاي ايمني رانندگي تلاش كرده‌اند. اين پويش‌ها نه تنها در كاهش تصادفات و تلفات جاني موثر بوده‌اند، بلكه به تغيير رفتار رانندگان و ايجاد فرهنگ مسووليت‌پذيري در رانندگي كمك كرده‌اند، اما همچنان نياز به ادامه اين پويش‌ها و اجراي قوانين سختگيرانه‌تر براي كاهش تصادفات و حفظ جان انسان‌ها در جاده‌ها وجود دارد.