
نرخ بنزین هواپیما ۱۸ برابر شد
طبق نامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از اول فروردین ماه ۱۴۰۴ نرخ هر لیتر سوخت هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی داخلی افزایش مییابد که با باز گذاشتن فضای رقابت این شرکتها میتوان انتظار توسعه و تحول را در صنعت هوانوردی کشور داشت.
به گزارش فارس، همزمان با آغاز سال ۱۴۰۴ طبق نامهای که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کرده است، نرخ فروش سوخت جت (ATK) به شرکتهای هواپیمایی مسافربری داخلی حدود ۲۰ برابر افزایش یافت. در این نامه اعلام شده با توجه به تکلیف قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و در راستای اجرای دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر فروش سوخت جت (ATK) به ناوگان هواپیمایی داخلی برابر با ۳۰ درصد نرخ خرید از پالایشگاهها، نرخ فروش سوخت جت (ATK) به شرکتهای هواپیمایی مسافربری داخلی به مبلغ ۱۱۰۰۳۰ ریال به ازای هر لیتر بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده تعیین گردیده است که مالیات بر ارزش افزوده به نرخ مذکور اضافه میگردد.
لذا ضرورت دارد در مناطقی که راهبری سوختگیری آن با اداره کل سوخت گیری هواپیمایی نیست و با هماهنگی ناظرین آن اداره، نسبت به موجودیگیری مخازن تاسیسات و واحدهای سوختگیری اقدام و موجودی صورت جلسه گردد.براساس این نامه و دستورالعمل با توجه به آن که در حال حاضر نرخ هر لیتر سوخت هواپیما ۶۰۰ تومان بوده، با این میزان افزایش نرخ سوخت هواپیماها ۱۸۳۳ درصد افزایش می یابد که با توجه به آغاز سفرهای نوروزی و افزایش ترددها ممکن است زمینه ساز تغییر قیمت بلیت ها و رشد چشمگیر آنها شود.از طرفی در هفته پایانی سال ۱۴۰۳، مجلس طرحی برای واگذاری نرخ بلیت هواپیما به شورای عالی هواپیمایی ارائه کرده و در این راستا، کمیته سه جانبهای متشکل از رئیس کمیته هوایی مجلس، رئیس انجمن صنفی ایرلاینهای هوایی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تشکیل شده تا نرخ بلیت هواپیماها را تا پیش از واگذاری به شورای عالی هواپیمایی کشوری تعیین کند.
محمدرضا رضائیکوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس، در تازهترین اظهارنظر خود در واکنش به افزایش نرخ بلیت هواپیما گفت: بر اساس رای دیوان عدالت اداری، دولت اجازه نرخگذاری بلیت هواپیما را ندارد و قیمتها آزاد اعلام شده است. لذا ما در حال نگارش قانونی هستیم که نرخگذاری قیمت بلیت هواپیما به شورای عالی هواپیمایی کشوری واگذار شود تا آنها سالانه قیمتها را مشخص کنند.وی افزود: کمیتهای متشکل از رئیس کمیته هوایی مجلس، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس انجمن صنفی ایرلاینهای هوایی تشکیل شده تا دقیقا قیمت بلیت هواپیما را برای یک ساعت پرواز مشخص کند. به عنوان مثال، برای پرواز شیراز تا تهران به مدت یک ساعت و ۱۰ دقیقه قیمتی تعیین میشود و دیگر ایرلاینها اجازه ندارند که مبلغ بیشتر از این میزان دریافت کنند.
مهدی باقری، کارشناس حملونقل، در مورد افزایش نرخ سوخت هوایپماها عنوان کرد که افزایش قیمت سوخت اقدامی موثر برای نزدیک شدن به پیوستهای عدالت اجتماعی محسوب میشود اما اقتصاد دستوری و عدم امکان رقابت شرکتهای هوایپمایی با یکدیگر میتواند صنعت هوانوردی کشور را از مسیر توسعه خارج کند.به گزارش فارس؛ صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل میدهد. این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسبوکارها و فرهنگها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاهها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز میشود.