خبر خوش براي دارندگان خودروهاي اسقاطي
رييس هيات عامل ايدرو از رشد اسقاط خودرو در سال 1403 خبر داد. بيش از 349 هزار دستگاه انواع خودرو در سال 1403 اسقاط شد تا ركورد از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده شكسته شود.
رييس هيات عامل ايدرو از رشد اسقاط خودرو در سال 1403 خبر داد. بيش از 349 هزار دستگاه انواع خودرو در سال 1403 اسقاط شد تا ركورد از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده شكسته شود.
آنطور كه رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران خبر داد تيراژ اسقاط خودرو در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال 1402 افزايش بيش از 355درصدي داشته است.
بررسي آمارهاي اسقاط خودرو نشان ميدهد پيش از سال 1403 بيشترين تيراژ از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده در سال 1393 اتفاق افتاده بود. در سال 93 حول و حوش 320 هزار دستگاه انواع خودرو از رده خارج شده بود. اين ركورد يك دهه بعد شكسته شده تا در سال 1403 شاهد از رده خارج كردن حدود 349 هزار دستگاه خودرو باشيم.
فرشاد مقيمي ادامه داد در بازه 17 ساله يعني از سال 1386 تا 1403 در مجموع حدود دو ميليون و 417 هزار دستگاه انواع خودرو از رده خارج شده است.
چنانچه مقايسهاي داشته باشيم بين تيراژ كل اسقاط خودرو از زمان آغاز طرح و تيراژ از رده خارج كردن خودروهاي اسقاطي در سال 1403 مشاهده ميشود كه حول و حوش 15درصد از كل خودروهاي اسقاطي در سال 1403 از رده خارج شده است. اين درصد نشان ميدهد عزم جدي براي اسقاط خودروهاي فرسوده وجود دارد و اين خبر خوشي براي صاحبان خودروهاي اسقاطي در ابتداي سال 1404 است. وزارت صمت در سال 1402 مسووليت از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده را به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران واگذار كرد. به نظر ميرسد همين مساله سرعت حركت از رده خارج كردن خودروهاي اسقاطي را افزايش داده باشد. البته فراموش نكنيم ناترازي در سبد سوختي كشور به خصوص در مصرف بنزين باعث شده تا سياستگذار كلان نيز نگاه ويژهاي به بحث اسقاط خودرو داشته باشد.