بازمعماري كارت هوشمند سوخت و استفاده از كارتهاي بانكي
معاون اجرايي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران به مصرف فزاينده حاملهاي انرژي اشاره كرد و گفت: بايد هرچه سريعتر مديريت سهميهها شكل گيرد، وضعيت كارت سوخت جايگاهها بايد تعيين تكليف و سوختگيري با استفاده از كارت شخصي انجام شود. در قانون بودجه پيشبيني شده كه به سمت بازمعماري كارت هوشمند سوخت و استفاده از كارتهاي بانكي بهمنظور پايش موثرتر مصرف حركت كنيم.
معاون اجرايي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران به مصرف فزاينده حاملهاي انرژي اشاره كرد و گفت: بايد هرچه سريعتر مديريت سهميهها شكل گيرد، وضعيت كارت سوخت جايگاهها بايد تعيين تكليف و سوختگيري با استفاده از كارت شخصي انجام شود. در قانون بودجه پيشبيني شده كه به سمت بازمعماري كارت هوشمند سوخت و استفاده از كارتهاي بانكي بهمنظور پايش موثرتر مصرف حركت كنيم.
بهگزارش ايسنا، عليرضا آرمانمقدم اظهار كرد: موضوع انتقال سهميه از طريق كارت سوخت به كارت بانكي در حال بررسي است و با اين شيوه مقدار بنزيني كه از طريق انحراف از مسير مصرف ميشود با پايش دقيقتر بررسي و سبب كاهش قاچاق سوخت خواهد شد. وي از متنوعسازي سبد سوخت به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي كاهش مصرف انرژي ياد كرد و گفت: در گذشته مقدار بهرهمندي از سوخت سيانجي بيش از ۲۳ ميليون مترمكعب در روز بود كه در سالهاي گذشته به مقدار ۱۹ ميليون مترمكعب كاهش يافت كه هماكنون با اجراي طرحهاي دوگانهسوز كردن خودروها درصدد احياي سهم سيانجي در سبد سوخت كشور هستيم تا از اين طريق بتوانيم از بار مقدار افزايش مصرف بنزين بكاهيم. معاون اجرايي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران از راهاندازي پالايشگاههاي آديش جنوبي و مهر خليج فارس تا پايان امسال خبر داد و گفت: با راهاندازي اين پالايشگاهها ظرفيت پالايشي كشور روزانه ۱۸۰ هزار بشكه افزايش مييابد. وي با اشاره به بررسي روند وضعيت صنعت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران در سال جديد همگام با شعار سال يعني سرمايهگذاري براي توليد بيان كرد: مصرف بنزين در سال ۱۴۰۳ بهصورت ميانگين حدود ۱۲۴ ميليون ليتر بوده است و در بازه زماني تعطيلات نوروز مقدار مصرف بنزين از ۱۳۰ ميليون ليتر در روز نيز پيشي گرفت، بهنحوي كه در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۳، مصرف بنزين به بيش از ۱۶۰ ميليون ليتر رسيد كه ركوردي بيسابقه در تاريخ مصرف بنزين بود. وي با اشاره به اينكه به موازات رشد شتابان مصرف، بايد افزايش توليد نيز انجام شود، افزود: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، سه پالايشگاه اراك، بندرعباس و ستاره خليج فارس در كشور احداث شد و افزايش توليدي كه هماكنون شاهد آن هستيم، محصول توليدات اين پالايشگاههاست. افزون بر آن پروژههاي توسعهاي نيز اعم از طرحهاي كيفيسازي فرآوردههاي نفتي بهمنظور افزايش مقدار توليد تعريف و اجرا شد كه هماكنون در بيشتر پالايشگاهها اين طرحها نهايي و محصولات بنزين و گازوئيل با مشخصات يورو توليد ميشود. معاون اجرايي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران از مصرف بيرويه به عنوان يكي از مهمترين چالشهاي پيش روي صنعت پالايش كشور ياد كرد و گفت: آن چيزي كه ما در آينده نگران آن هستيم وضع مصرف است. اعتقاد ما اين است كه در اين بخش مردم هم مقصر نيستند، چراكه امكان استفاده از ناوگان حملونقل عمومي آنگونه كه راننده مجاب شود به جاي استفاده از خودروي شخصي از ناوگان عمومي استفاده كند، وجود ندارد و مصرف بهصورت فزاينده و بيرويه رو به افزايش خواهد بود. آرمانمقدم با بيان اينكه اگر اين روند ادامه يابد در آينده نه چندان دور با چالشهاي بسياري روبرو ميشويم، تصريح كرد: تعداد پروژههايي كه به عنوان پروژههاي پتروپالايشگاهي از آن نام برده ميشود به جز پالايشگاه مرواريد مكران، مابقي فعاليت خاصي ندارند و متوسط پيشرفت آنها حدود ۲ تا ۳ درصد است. وي حجم سرمايهگذاري مورد نياز براي يك پتروپالايشگاه ۳۰۰ هزار بشكهاي را معادل ۸ تا ۱۲ ميليارد دلار تخمين زد و اظهار كرد: تأمين اين مقدار سرمايه با توجه به شرايط حال حاضر كشور سخت و دشوار است. بازار سرمايه، تسهيلات بانكي و آورده سرمايهگذاران ازجمله ابزارهاي تأمين مالي پروژهها به حساب ميآيد كه با اين اوصاف بيشتر سرمايهگذاران اميدوارند از طريق فاينانس بخش زيادي از سرمايه مورد نياز را تأمين كنند كه اين اتفاق نيفتاده است.
معاون اجرايي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران با بيان اينكه پروژه مرواريد مكران حدود ۱۰ درصد پيشرفت دارد كه عمليات اجرايي براي احداث واحدهاي اصلي هنوز آغاز نشده است، افزود: پالايشگاه آديش جنوبي از ديگر طرحهاي پالايشي است كه هماكنون از پيشرفت ۹۰ درصدي برخوردار است و انتظار داريم در سال ۱۴۰۴ اين پروژه به بهرهبرداري برسد كه اين پالايشگاه ۶۰ هزار بشكه در روز ظرفيت پالايشي ما را افزايش ميدهد، البته هدف از احداث اين پالايشگاه، توليد فرآورده بنزين نيست، اما ۲.۵ تا ۳ ميليون ليتر در روز توليد نفتگاز خواهد داشت. آرمانمقدم با بيان اينكه ظرفيت پالايشي كشور بيش از۱۸۰ هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت، گفت: پالايشگاه آديش جنوبي با ظرفيت ۶۰ هزار بشكه در نيمه نخست امسال به بهرهبرداري ميرسد و پالايشگاه مهر خليج فارس با ظرفيت روزانه ۱۲۰ هزار بشكه ميعانات گازي در دستور كار قرار دارد كه اميدواريم اين پروژه نيز تا پايان امسال اجرايي شود. همچنين طرحهاي كيفيسازي فرآوردههاي نفتي، پروژه سيسيآر و تسويه پساب در پالايشگاه تهران از ديگر پروژههاي در دست اجراست. وي ظرفيت فرآورش نفت خام و ميعانات گازي را بيش از ۲ ميليون و ۳۷۰ هزار بشكه در روز دانست و يادآور شد: بهصورت ميانگين در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۴ ميليون ليتر مصرف بنزين داشتيم كه بخشي از اختلاف مقدار توليد و مصرف از طريق اختلاط نفتهاي سبك موجود در پالايشگاهها، استفاده از اكتانافزاها و بنزين وارداتي تأمين ميشود. شهلا لوني، مدير سرمايهگذاري شركت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران در ادامه اين برنامه درباره بررسي روند وضعيت صنعت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي در سال جديد بيان كرد: در سال ۱۳۹۸ مصوبه قانون حمايت از توسعه صنايع پالايشي از سوي مجلس ابلاغ شد كه در اين قانون پنج طرح پالايشي كه عمدتاً مگاپروژه بودند با خوراك نفت خام، سه طرح پالايشي با خوراك ميعانات گازي و ۱۱ طرح ارتقاي كيفي پالايشگاههاي موجود ذيل قانون ابلاغي كه از آن به عنوان قانون تنفس خوراك ياد ميكنند، تعريف شد. وي با بيان اينكه بيشتر طرحهاي پالايشي با خوراك نفت خام، مگاپروژه هستند و سرمايه زيادي را لازم دارند و بيشتر آنها براي اجرا در دست بخش خصوصي قرار داده ميشود، افزود: طرحهاي ديگري نيز شامل پالايشگاههاي آناهيتا، خوزستان و مهر خليج فارس با ظرفيتي معادل ۲ ميليون بشكه در روز در صنعت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي تعريف شده است.
مدير سرمايهگذاري شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران از محدوديتهاي تأمين منابع مالي به عنوان چالش اصلي در زمينه اجرايي نشدن طرحهاي تعريفشده، ياد كرد و ادامه داد: برنامه هفتم توسعه پيشرفت در سال ۱۴۰۳ ابلاغ و بر اساس اين برنامه مقرر شد تا طرحهايي كه نيازمند سرمايه اندك و داراي پيشرفت قابلتوجهي هستند و مجموعه را به اهداف كمُي برنامه هفتم نزديكتر ميكند در اولويت قرار گيرد كه طرحهايي مانند پروژه پيشگامان سيراف، جاويد انرژي و مهر خليجفارس ازجمله اين طرحها هستند.