رانندههاي ايراني بيكار شدند تركها جاي ايران راگرفتند
پيمان سنندجي، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران، در گفتوگو با «اكوايران» به بررسي تأثير تحريمها بر اقتصاد ايران و ضرورت گسترش روابط بينالمللي ميپردازد. او با اشاره به اينكه ايران سالهاست تحت تأثير تحريمها قرار دارد، تأكيد ميكند كه اين محدوديتها بر فضاي كسبوكار كشور تأثير منفي گذاشته و ضرورت دارد كه براي كاهش اثرات آن، راهكارهاي موثري اتخاذ شود.
پيمان سنندجي، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران، در گفتوگو با «اكوايران» به بررسي تأثير تحريمها بر اقتصاد ايران و ضرورت گسترش روابط بينالمللي ميپردازد. او با اشاره به اينكه ايران سالهاست تحت تأثير تحريمها قرار دارد، تأكيد ميكند كه اين محدوديتها بر فضاي كسبوكار كشور تأثير منفي گذاشته و ضرورت دارد كه براي كاهش اثرات آن، راهكارهاي موثري اتخاذ شود.
سنندجي ميگويد اگر قرار است اقتصاد ما رونق پيدا كند، نياز داريم كه با دنياي بيرون ارتباط برقرار كنيم. او با اشاره به اهميت گروه ويژه اقدام مالي (FATF) معتقد است ما براي برقراري ارتباط مالي با جهان نيازمند پيوستن به استانداردهاي بينالمللي هستيم. در همين راستا، ايران به اتحاديه اقتصادي اوراسيا پيوسته است. اين همكاريها به ما كمك ميكند تا روابط تجاري و مالي خود را با ساير كشورها گسترش دهيم.
او با تأكيد بر اهميت كريدور شمال- جنوب، توضيح ميدهد اين كريدور كه خليج فارس را به درياي شمال متصل ميكند، يك مسير بسيار مهم تجاري است كه كشورهاي هند، ايران، آذربايجان و روسيه را در بر ميگيرد.
سنندجي توضيح ميدهد اين مسير براي كشورهاي منطقه امكان دسترسي به آبهاي آزاد را فراهم ميكند. درضمن بررسيهاي انجامشده در اتاق مشترك ايران و هند نشان داده كه مسير حمل كالا از هند به روسيه از طريق اين كريدور، حدود ۲۰ روز زمان ميبرد كه اين كاهش زمان منجر به كاهش هزينههاي تمامشده و افزايش رقابتپذيري در بازارهاي بينالمللي خواهد شد. اين زمان درحال حاضر 40 روز است.
عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در بخش ديگري از صحبتهاي خود به چالشهاي حوزه حملونقل پرداخت و ميگويد در حوزه حملونقل هوايي، ما با مشكلات متعددي روبهرو هستيم. شركتهاي خارجي جايگزين شركتهاي داخلي شدهاند و اين موضوع هزينههاي زيادي را به مردم و صنعت حملونقل تحميل كرده است. به دليل محدوديتهاي بينالمللي، ناوگان هوايي ايران با كمبود قطعات و فرسودگي مواجه است كه اين امر باعث كاهش كيفيت خدمات و افزايش هزينههاي سفرهاي هوايي شده است.
سنندجي همچنين وضعيت حملونقل جادهاي را مورد بررسي قرار داده و ميگويد در اين بخش نيز مشكلات فراواني داريم. به دليل عدم صدور ويزا براي رانندگان ايراني، شركتهاي ترك جايگزين ما شدهاند و همين موضوع موجب شده كه هزينههاي حملونقل افزايش يابد. رانندگان ايراني براي ورود به بسياري از كشورها با مشكل مواجه هستند و اين مساله بر ترانزيت كالاهاي ايراني تأثير منفي گذاشته است. در نتيجه، حمل بار از ايران با هزينههاي بيشتري انجام ميشود كه باعث كاهش رقابتپذيري كالاهاي صادراتي ايران در بازارهاي بينالمللي ميشود.