شهرداري تهران به پويش «نه به تصادف» بپيوندد
اگرچه آمار تصادفات مربوط به عيد نوروز سال جاري همچنان نگرانكننده است، اما كارشناسان معتقدند كه تغييرات ساختاري در جادهها و خودروها و همچنين فرهنگسازي در زمينه رانندگي ايمن ميتواند به كاهش اين آمار كمك كند.
اگرچه آمار تصادفات مربوط به عيد نوروز سال جاري همچنان نگرانكننده است، اما كارشناسان معتقدند كه تغييرات ساختاري در جادهها و خودروها و همچنين فرهنگسازي در زمينه رانندگي ايمن ميتواند به كاهش اين آمار كمك كند.
در اين ميان پويش ملي «نه به تصادف!» كه در تعطيلات نوروزي با هدف كاهش تصادفات جادهاي راهاندازي شد، اكنون به عنوان يك حركت فرهنگي و آموزشي ضروري شناخته ميشود، به گونهاي كه رييس كميسيون عمران و حملونقل شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اينكه شهرداري تهران بايد به پويش «نه به تصادف» بپيوندد، گفت: متأسفانه قوانين مربوط به تصادفات در كشور بازدارنده نيستند و بايد بازنگري شوند. به گزارش ايسنا، سيد جعفر تشكري هاشمي گفت: اواخر اسفند ماه سال گذشته نگراني جدي در جامعه نخبگان و در بين مقامات و مسوولان كشور مطرح شد تا به پديده خانمان سوز تصادف كه خانوادههاي ايراني حداقل يك مورد آن را تجربه كردهاند رسيدگي كنند و بر همين اساس پويش و كارزاري تحت عنوان «نه به تصادف» در كشور ايجاد شد. او ادامه داد: سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات كشته و ۴۰۰ هزار نفر نيز مصدوم ميشوند، اينها تنها آمار نيستند بلكه احساسات، عواطف و تجربه تلخ خانوادههايي هستند كه آنها را تجربه كردهاند، كساني كه بايد يك عمر روي ويلچرها بشينند و تجربه غفلت يك لحظه بيتوجهي را با خود همراه داشته باشند.
تشكري هاشمي با بيان اينكه فقط در تعطيلات امسال بيش از ۸۰۰ نفر فوتي و ۲۰ هزار نفر مصدومي وجود داشت، اظهار كرد: متاسفانه طبق آمار پزشكي قانوني ممكن است اين آمار تا دو برابر نيز افزايش پيدا كند، اما چرا بايد اين موضوع ادامه پيدا كند آيا بايد دست روي دست بگذاريم و اين حوادث را تجربه كنيم اگر سالانه چند دستگاه هواپيما نيز سقوط كنند اين حجم متوفي نخواهد داشت چرا بايد اين حادثه هر ساله در كشور رخ دهد؟
رييس كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران گفت: شهرداري به عنوان يك نهاد اثرگذار در شهر تهران بايد به صورت ويژه به اين پديده ورود پيدا كند، با شعار دادن و چند بنر زدن يا تيزرهاي تبليغاتي مشكلات حل نميشوند؛ بلكه اين مشكلات با آموزشهاي عمومي برطرف ميشوند. او ادامه داد: همچنين بايد در حوزه عمران و ترافيك نيز به نقص مشكلات ترافيكي و شهري توجه داشت و به گونهاي طراحيهاي ترافيكي را انجام داد كه حوادث به حداقل برسند. تشكري هاشمي با بيان اينكه قوانين ما بازدارندگي كامل را ندارند، اظهار كرد: متأسفانه به خطر انداختن جان خود و ديگران با جريمه اندكي پرداخت ميشود. بر همين اساس از دولت و مجلس شوراي اسلامي درخواست ميكنم كه قوانين را مورد بازنگري قرار دهند زيرا از دست رفتن اين حجم جمعيت در سال زيبنده ايران نيست. رييس كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران ادامه داد: از شهرداري تهران ميخواهم كه به پويش نه به تصادف بپيوندد و كاري با دوام اما با آگاهي و شناخت كامل را پيگيري كند تا شاهد آن باشيم كه خانوادههاي ايراني كمتر خسارت ببينند و كمتر داغدار شوند.