معاون تامين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن مطرح كرد

تدوين بسته حمايتي براي جذب سرمايه در صنعت ريلي

۱۴۰۴/۰۱/۲۰ - ۰۱:۵۴:۴۳
|
کد خبر: ۳۳۹۲۲۹

چندي پيش مديرعامل راه آهن در اظهاراتي تنها راه برون رفت از وضعيت فعلي و ارايه خدمات مناسب را فعال كردن بخش‌هاي سرمايه‌گذاري اعلام كرد و حالا معاون تامين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به تدوين بسته سرمايه‌گذاري ۳ ضلعي در صنعت ريلي، گفت: در اين بسته با توجه به زمان و مكان اولويت‌ها تغيير مي‌كند.

چندي پيش مديرعامل راه آهن در اظهاراتي تنها راه برون رفت از وضعيت فعلي و ارايه خدمات مناسب را فعال كردن بخش‌هاي سرمايه‌گذاري اعلام كرد و حالا معاون تامين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به تدوين بسته سرمايه‌گذاري ۳ ضلعي در صنعت ريلي، گفت: در اين بسته با توجه به زمان و مكان اولويت‌ها تغيير مي‌كند. نورالله بيرانوند در گفت‌وگو با تسنيم اظهار كرد: در حوزه سرمايه‌گذاري در راه‌آهن، يك بسته حمايتي تدوين كرده‌ايم كه 3 ضلع دارد؛ ضلع اول اين بسته اتخاذ تدابير براي افزايش بازدهي سرمايه‌گذاري در بخش ريلي است، به‌گونه‌اي كه بتوانيم سرمايه‌گذاران را نسبت به بازارهاي رقيب جذب كنيم. او ادامه داد: ضلع دوم بسته، بحث كاهش ريسك سرمايه‌گذاران در فضاي بخش ريلي است. ضلع سوم نيز تامين مالي است؛ يعني اتخاذ تدابير لازم براي تامين مالي صنعت.

بيرانوند افزود: اين بسته طي مشورت با سرمايه‌گذاران حاضر در صنعت و مذاكره با تامين‌كنندگان مالي از جمله صندوق توسعه ملي، بازار سرمايه، بورس و اوراق بهادار، تامين‌كنندگان مالي خارجي، سرمايه‌گذاران داخلي و... تهيه شده است. ما تلاش كرده‌ايم فضاي كسب‌وكار مناسبي را براي سرمايه‌گذاران فراهم كنيم. معاون تامين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن گفت: ماده 12 قانون رفع موانع توليد يا پرداخت صرفه‌جويي سوخت يكي از تدابيري است كه براي افزايش بازدهي سرمايه‌گذاري در نظر گرفته‌ايم. در حال حاضر، سرمايه‌گذاري در بخش ريلي اقتصادي است و اين حوزه براي سرمايه‌گذاران جذابيت دارد. بيرانوند بيان كرد: خوشبختانه اين بستر كه نام آن را «زيست‌بوم سرمايه‌گذاري ريلي» گذاشته‌ايم، توجهات زيادي را جلب كرده است. در اين بسته، اولويت‌بندي داريم؛ در بعضي مواقع مسافري، لكوموتيو و بسته به زمان و مكان، اولويت‌ها تغيير مي‌كند. او افزود: در بحث تبصره 18، حدود 4 هزار ميليارد تومان وام كم‌بهره تدارك ديده‌ايم و ميزان تقاضا براي سرمايه‌گذاري در اين زمينه در برخي موارد تا 7 برابر ميزان تسهيلات است. معاون تامين سرمايه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بيان اينكه استقبال از سرمايه‌گذاري در حوزه ناوگان بالاست، اضافه كرد: قراردادهاي ديگري نيز در بخش سرمايه‌گذاري توسعه خطوط ريلي در دست اقدام داريم. حدود 30 شركت تقاضاي سرمايه‌گذاري در بخش ريلي دارند كه نمي‌توانيم به تمامي آنها پاسخ بدهيم. بيرانوند ادامه داد: سرمايه‌گذاران هم داخلي و هم خارجي و عمدتا از چين، روسيه، كشورهاي همسايه و كشورهاي حوزه خليج‌فارس هستند.