تعيين حداقل قيمت خودروهاي الكتريكي چيني
بروكسل و پكن ايده لغو تعرفهها را از طريق تعهدات احتمالي به حداقل قيمتها كه به عنوان تعهد قيمت براي خودروهاي وارداتي شناخته ميشود، مطرح كردهاند. به گزارش ايسنا، يك سخنگوي كميسيون اروپا گفت كه اتحاديه اروپا و چين توافق كردهاند كه به جاي تعرفههاي اعمال شده توسط اتحاديه اروپا در سال گذشته، حداقل قيمت خودروهاي الكتريكي توليد چين را تعيين كنند.
بروكسل و پكن ايده لغو تعرفهها را از طريق تعهدات احتمالي به حداقل قيمتها كه به عنوان تعهد قيمت براي خودروهاي وارداتي شناخته ميشود، مطرح كردهاند. به گزارش ايسنا، يك سخنگوي كميسيون اروپا گفت كه اتحاديه اروپا و چين توافق كردهاند كه به جاي تعرفههاي اعمال شده توسط اتحاديه اروپا در سال گذشته، حداقل قيمت خودروهاي الكتريكي توليد چين را تعيين كنند. سخنگوي اتحاديه اروپا گفت «ماروس سفكوويچ»، مسوول امور بازرگاني اتحاديه اروپا، با «وانگ ونتائو»، وزير بازرگاني چين، در ۲۴ ساعت گذشته گفتوگو كرد و هر دو طرف توافق كردند كه حداقل قيمتها را تعيين كنند. وزارت بازرگاني چين اعلام كرد كه مذاكرات قرار است فورا آغاز شود. «ماروس سفكوويچ» قبلا گفته بود كه هر حداقل قيمتي، بايد به اندازه تعرفههاي اتحاديه اروپا، موثر و قابل اجرا باشد. قراردادهاي حداقل قيمت قبلي كه توسط اتحاديه اروپا توافق شده بود، به جاي محصولاتي مانند خودرو، براي كالاهاي مشابه بود.
كميسيون گفته است كه معتقد است حداقل قيمت واحد براي مقابله با آسيبهاي ناشي از يارانهها كافي نيست. اتحاديه اروپا در اكتبر گذشته، تعرفه خودروهاي برقي توليد چين را تا ۴۵.۳ درصد افزايش داد، اما بروكسل و پكن ايده برداشتن اين تعرفهها را از طريق تعهدات احتمالي به حداقل قيمتها كه به عنوان تعهد قيمت براي خودروهاي وارداتي شناخته ميشود، مطرح كردهاند. كميسيون اروپا اعلام كرده كه مايل است به مذاكره در مورد جايگزيني براي تعرفهها با چين ادامه دهد كه علاوه بر تعرفه استاندارد واردات خودرو اتحاديه اروپا (۱۰ درصد)، شامل تعرفههاي ۱۷ درصدي براي خودروهاي بيوايدي، ۱۸.۸ درصدي براي جيلي و ۳۵.۳ درصدي براي سايك موتور خواهد بود. انجمن صنعت خودرو آلمان از مذاكرات ميان اتحاديه اروپا و چين استقبال كرد و اين تعرفهها را اشتباه خواند و از يك راهحل مذاكره حمايت كرد. اين انجمن اعلام كرد كه صرف نظر از تحولات جهاني كنوني، بايد به جاي ايجاد موانع جديد، در مورد چگونگي كاهش موانع و انحرافات در تجارت بينالملل رايزني شود. طبق گزارش رويترز، خودروسازان آلماني كه سال گذشته يك سوم فروش خود را در چين داشتند، با اين تعرفهها مخالفت كردند و نگران درگيري تجاري با دومين شريك تجاري مهم اين كشور پس از امريكا بودند.