بازار موتورسیکلت ترمز برید/ موتورسیکلت‌های مستهلک هم‌قیمت خودرو‌های ۵ سال پیش

۱۴۰۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۳۹۶۲۳

قیمت موتورسیکلت‌های فرسوده در بازار آزاد به مرز ۳۰ میلیون تومان رسیده است. رقمی که تا چند سال پیش حتی می‌توانست صرف خرید یک خودروی کارکرده شود. در شرایطی که ۹۰ درصد محصولات موجود در بازار موتورسیکلت کشور فرسوده و مشمول اسقاط هستند، نه‌تنها از چرخه تردد خارج نشده‌اند، بلکه با قیمت‌های غیرمنطقی و فزاینده خرید و فروش می‌شوند.

بازار موتورسیکلت به جنون قیمتی رسید/ موتورسیکلت‌های مستهلک هم‌قیمت خودروهای 5 سال پیش! + جدول

به گزارش تجارت نیوز، طی سال‌های اخیر، استفاده از موتورسیکلت در کلان‌شهرهای ایران با رشد چشم‌گیری مواجه شده است. عواملی مانند افزایش شدید قیمت خودرو، هزینه‌های بالای نگهداری وسایل نقلیه شخصی، ضعف حمل‌ونقل عمومی و گره‌های کور ترافیکی باعث شده‌اند تا تب بازار موتورسیکلت داغ شود.

بسیاری از شهروندان، از اقشار کم‌درآمد گرفته تا کسب‌و‌کارهای کوچک، ناگزیر به استفاده از این وسیله‌اند؛ انتخابی که شاید روزگاری صرفا به پیک‌ها و قشر خاصی تعلق داشت، اما اکنون حتی اقشار ثروتمند جامعه نسبت به حضور در بازار موتورسیکلت اقبال نشان داده‌اند. در دل این روند فزاینده تقاضا، چالشی جدی نهفته است، چراکه انبوهی از موتورسیکلت‌های فرسوده که سال‌ها از عمر مفیدشان گذشته، اما همچنان در خیابان‌ها تردد می‌کنند.

موتورسیکلت‌های اسقاطی؛ 30 میلیون تومان!

احمد طاهری، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، در نشست تخصصی همایش هفته ملی هوای پاک در سال گذشته اعلام کرد که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود در کشور باید اسقاط شوند.

این عدد، نه‌تنها هشداری برای محیط زیست و سلامت هوای شهری‌ است، بلکه شکافی عمیق در سیاست‌گذاری و نظارت بر ناوگان موتوری کشور را به تصویر می‌کشد. نکته عجیب‌تر آنکه این موتورسیکلت‌های فرسوده، به‌رغم سن بالا و سطح آلایندگی قایل توجه، همچنان با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خرید و فروش می‌شوند.

بررسی قیمت‌های موجود در بازار موتورسیکلت نشان می‌دهد که برخی از این وسایل نقلیه که عمری بیش از ۲۰ سال دارند، با قیمت‌هایی بین ۲۴ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در حال معامله هستند.

این موتورها علاوه بر اینکه قیمت بسیار بالایی دارند، همچنین براساس آمار بهینه‌سازی مصرف سوخت موتورسیکلت‌های قدیمی دو برابر دیگر موتورسیکلت‌ها سوخت مصرف می‌کنند.

در ادامه قیمت‌های موجود در بازار موتورسیکلت را در سایت‌های فروش آنلاین مشاهده می‌کنید.

قیمت موتور سیکلت

قیمت موتور سیکلت

 

تورم در بازار حمل و نقل؛ مقایسه‌ای از قیمت موتور سیکلت در سال 1399 تاکنون

قیمت‌هایی که امروز برای موتورسیکلت‌های فرسوده در بازار دست‌دوم اعلام می‌شود در گذشته نه‌تنها قدرت خرید یک موتور صفر کیلومتر به متقاضیان می‌داد، بلکه در بسیاری از موارد امکان خرید یک خودرو کارکرده کوچک را هم فراهم می‌کرد.

به‌عنوان نمونه در سال‌های نه‌چندان دور در حوالی سال 1399 با مبلغی حدود ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان این امکان وجود داشت که مدل پالس ۱۸۰ و آپاچی ۱۸۰ را با گارانتی کارخانه خریداری کرد، حتی در بازار خودرو، این رقم برای خرید خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵ هم کافی بود. اما حالا همان مبلغ صرف خرید یک موتورسیکلت فرسوده و مستهلک با بیش از ۲۰ سال کارکرد می‌شود؛ وسیله‌ای که امنیت، کارایی مطلوب و مجوز تردد سالم از نظر زیست‌محیطی هم ندارد.

این نشان می‌دهد که در شرایط فعلی، نه‌تنها کیفیت کالاهایی که مردم توان خرید را دارند پایین‌تر آمده، بلکه حق انتخاب هم به‌شدت محدود شده است.

تورم افسارگسیخته، رشد مداوم قیمت ارز و کاهش ارزش ریال، باعث شده حتی گزینه‌های حداقلی حمل‌ونقل شخصی هم به آرزو تبدیل شوند. در چنین وضعیتی، انتخاب میان یک موتورسیکلت فرسوده و نبودن وسیله حمل‌ونقل برای بسیاری از خانوار تبدیل به یک دو راهی دشوار شده است.

در بازار موتورسیکلت چه می‌گذرد؟

در جدول زیر نرخ برخی از موتور سیکلت های صفر یا در حد نو را که گزینه‌ای تقریبا اقتصادی‌تر به شمار می‌روند را مشاهده می‌کنید.

مدل کارکرد قیمت

کثیر، رهرو CDI 125

صفر کیلومتر 85.000.000

کویر موتور، 150 CDI 

صفر کیلومتر 94.000.000

هوندا، CDI 125

در حد نو 65.000.000

نیرو موتور شیراز، پرواز 200

صفر کیلومتر 90.000.000

نبود برنامه مشخص برای طرح اسقاط موتورسیکلت

در حالی که دهه‌ها از طرح‌های مختلف برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور می‌گذرد، اما این برنامه‌ها نه‌تنها به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند، بلکه حالا خود به بخشی از معضل تبدیل شده‌اند. مسئولان بارها از لزوم جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده با مدل‌های برقی یا کم‌مصرف گفته‌، اما در عمل زیرساخت سفت و سختی برای آن در نظر نگرفته‌اند.

در نبود برنامه مشخص و حمایت‌های اقتصادی، اجرای طرح اسقاط به محاق رفته و موتورسیکلت‌های از رده خارج، همچنان با پلاک‌های قدیمی و گاهی بدون مدارک، در شهرها تردد می‌کنند. نبود مشوق‌های اقتصادی، فرآیندهای اداری پیچیده و هزینه‌های بالای جایگزینی باعث شده تا هیچ‌کس تمایلی به تحویل وسیله نقلیه فرسوده خود نداشته باشد.