مراجعه 34 درصد از خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی
لزوم اعلام سهم خودروسازان در تولید آلاینده ها

مراجعه 34 درصد از خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی

۱۴۰۴/۰۱/۲۵ - ۰۰:۴۶:۵۳
|
کد خبر: ۳۳۹۷۲۵

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۶۰ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است اما براساس اظهارات رییس شورای شهر تهران 88 درصد منابع آلایندگی تهران، متحرک هستند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۶۰ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است اما براساس اظهارات رییس شورای شهر تهران 88 درصد منابع آلایندگی تهران، متحرک هستند.

فارغ از صحیح بودن کدام گزارش، هر دوی این آمارها نشان از سهم بالای سیستم حمل و نقل موتوری پایتخت در آلودگی هوای این کلانشهر دارد، اما ماجرا زمانی پیچیده می شود که حدود ۴۰ درصد محصولات سایپا و حدود ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعات نخست به معاینه فنی مردود شده و نتوانسته‌اند برگه معاینه فنی دریافت کنند، اما با این وجود خودروسازان، راضی به پذیرش نقش خود در آلودگی هوا نیستند.

از سوی دیگر حدود 20 درصد ازآلودگی هوای پایتخت مربوط به موتورسیکلت هایی است که اگزوزهایشان خیابان های شهر را آلوده می کند، اما متاسفانه معاینه فنی آنها هم جدی گرفته نمی‌شود.

در این میان و با توجه به اهمیت پرونده آلودگی هوای پایتخت روز گذشته (25 فروردین ماه) جلسه شورای شهر تهران به بحث درباره معاینه فنی خودروها اختصاص یافت و مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هم که در این جلسه حضور داشت توضیحاتی را در مورد وضعیت معاینه فنی خودروهای پایتخت ارائه کرد.

مهدی میرزایی قمی با اشاره به آمارهای تحلیلی از مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی با بیان اینکه آمارهای مراجعات نشان داده که بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تست های اولیه مردود شدند، گفت: ۴۰ درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه می کنند، بگونه ای که حتی تاکسی‌های خودمان هم به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمی کنند و به خارج از تهران می روند.

او اظهار کرد: بارها مکاتبه محرمانه کردیم در مورد اتفاقاتی که در مراکز معاینه فنی خارج از تهران رخ می‌دهد؛ اما دقت داشته باشید که با وجود اینکه مراجعه تاکسی‌های تهران برای معاینه فنی رایگان است؛ اما باز هم مراجعه نمی کنند.

میرزایی قمی با بیان اینکه بیش از ۳۹ درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شده اند، افزود: بیشترین مردودی ها مربوط به تیبا با ۳۹ درصد، کوییک با ۳۸ درصد، پراید با ۳۶ درصد، ساینا با ۳۴ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱ درصد است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه تحلیلی که انجام دادیم در مورد خودروهای دارای سن ۴ تا ۱۰ سال بود، گفت: بیشترین مردودی در مورد خودروی ۴۰۵ با ۳۰ درصد و ساینا ۴۰ درصد بود، خودروهای چینی نیز زیاد تفاوتی با تولید داخل ندارند و خودروهای چینی در حد ۲۰ درصد مردودی دارند. میرزایی قمی گفت: یک خودرو مثل تویوتا کورولا که در کلاس اکونومی است که در مردودی در تست ترمز ۳ دهم درصد بود، اما ساینا ۱۵ درصد! کاملا مشهود است که کیفیت تولید بر وضعیت خودرو تاثیرگذار است و نباید به هر قیمتی خودرو بدهیم چراکه تاثیر خود را در حوادث و سوانح می گذارد.

او در مورد تست آلایندگی ها نیز گفت: درصد مردودی تست آلایندگی خودروهای خارجی کم است؛ اما خودروهای داخلی سن ۴ تا ۱۰ سال درصد مردودی بالاست و رنو ساندرو کمترین درصد مردودی را داشته است.

 

ظرفیت پذیرش سه و نیم میلیون خودرو  در مراکز معاینه فنی

به گزارش ایسنا، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۹۰۲ هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد انجام شده است و سالیانه ظرفیت پذیرش سه و نیم میلیون خودرو را داریم؛ اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند، از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه فنی نمی‌گیرند.

به گفته او، از این تعداد بیش از یک میلیون و ۱۲۲ هزار تأییدیه فنی دریافت کرده‌اند و درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند. میرزایی قمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخش‌های مختلف شهرداری انجام دادیم که زمین‌هایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، تأکید کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی می‌گذرد. عمر دستگاه‌ها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و براین اساس تمامی دستگاه ها مستهلک بودند که باعث خطا در تست‌ها می‌شد.

 

ازن، آلاینده شاخص نیمه اول سال

او با بیان اینکه آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است که به خودی خود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسید نیتروژن به دلیل تابش خورشید است، افزود: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاه‌های قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، این آلاینده در دستگاه‌های جدید اندازه‌گیری شود.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، با اعلام اینکه یکی از معضلات حمل و نقلی شهر تهران موتورسیکلت ها هستند، گفت: تعداد کل مراجعات در سال ۱۴۰۲ تنها ۸۲۳ دستگاه بود، در حالیکه بر اساس گزارش پلیس راهور چند میلیون موتور سیکلت در تهران داریم.

میرزایی قمی افزود: سال قبل در هماهنگی با پلیس طرحی برای معاینه فنی موتورسیکلت ها به اجرا درآمد. بر اساس آن معاینه فنی پرتال برای اولین بار با همکاری یک شرکت دانش بنیان طراحی شد و سه دستگاه در شهر تهران ساخته و نصب شد.

به گفته مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران بیشترین تردد موتورسیکلت‌ها در منطقه ۱۲ بود که در سه نقطه معاینه فنی موتورسیکلت صورت گرفت و تعداد مراجعات به هشت هزار و ۹۵۲ دستگاه موتورسیکلت رسید و به نوعی در دو ماه آمار مراجعه ۱۱ برابر شد که البته برنامه ریزی کردیم که این دستگاه ها در دیگر مراکز نیز نصب شود. به گفته او ، ۷۶ درصد از موتورسیکلت هایی که مراجعه کردند، توانستند معاینه فنی دریافت کنند که شامل موتورهایی بود که در تست اولیه عیوب ظاهری نداشتند.

 

ضرورت هوشمندسازی کنترل معاینه فنی

جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره بحث معاینه فنی گفت: وزارت کشور باید با تحلیل آمار سامانه سیمفا به مراکزی برسد که متاسفانه بدون مراجعه معاینه فنی صادر می‌کنند.

تشکری هاشمی اظهار کرد: نمی‌شود مثل ۵۰ سال پیش به گماشتن نیرو در میادین برگه‌های معاینه فنی را کنترل کنند؛ بلکه باید به صورت هوشمند این موضوع کنترل شود و باید برای شهروندان پیامک یادآوری انقضای معاینه فنی صادر کنیم.

او اظهار کرد: باید دقت داشته باشیم که الان آلاینده قالب ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، اما خودروهای بنزینی نیز تولید کننده هستند و باید ابزارآلات لازم برای احصای این آلایندگی تأمین شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در مورد الزام معاینه فنی در تهران برای خودروهای تهران قبلا مصوباتی داشتیم اما موافقت نشد، گفت: معاینه فنی که کاسبی نیست و ما یارانه هم می‌دهیم تا با اخذ معاینه فنی خودروهای تهران از تهران موافقت کنند.

 

تردد 4 میلیون موتورسیکلت‌ در شهر بدون هیچ قانونی

ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر با تأکید بر اینکه ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه متحرک است، گفت: اگر قانون هوای پاک را نگاه کنید یکی از موضوعات مهم برای شهرداری ها، موضوع معاینه فنی است. امانی ادامه داد: می‌بینیم که ۴ میلیون موتورسیکلت‌ بدون هیچ قانونی در شهر تردد می کنند که باید فکر به حال آن کرد و جالب است که هیچ برنامه‌ای برای اصلاح آن نداریم. مهدی پیرهادی، دیگر عضو شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد می شود که خودروهایی که در تهران باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما نمی کنند، جریمه شوند، گفت: تا آبان ۱۴۰۰ طبق گزارش راهور ۲ میلیون و ۶۴۵ موتورسیکلت پلاک شده در تهران داریم که اساساً هیچ کدام از این موتورها برای معاینه فنی نیامدند.

پیرهادی اظهار کرد: ۹۰ درصد موتورها هم کاربراتوری هستند که ۷۶ درصد فرسوده هستند که سهم مشخصی در آلودگی هوا دارند اما از طرفی الزامی هم به مراجعه به مراکز معاینه فنی ندارند که باید یا در تعامل با شورای‌عالی استان ها یا نمایندگان مجلس این مهم اجرایی شود.

 

افزایش هرج و مرج با بی توجهی  موتورسیکلت سواران به قوانین

همچنین علیرضا نادعلی، عضو شورای شهر در جریان بررسی عملکرد مراکز معاینه فنی تهران بیان کرد: بایستی علاوه بر وضعیت آمار و ارقام مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی، سهم خودروسازان در تولید آلاینده ها و نقاط ضعف آنها در دریافت معاینه فنی هم اعلام شود. نادعلی ادامه داد: با وجود مقاومت برخی خودروسازان و تخلفات آنها درباره رویکرد فنی و ضعف در خصوص تولید آلاینده ها، لازم است سهم هرکدام از خودروسازان در وضعیت آلودگی کلانشهر تهران را به جزئیات اعلام کنند. او همچنین به وضعیت موتورسیکلت ها اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰ درصد آلودگی هوا، مربوط به موتورسیکلت ها در سطح پایتخت است، بنابراین باید نسبت به ساماندهی آنها به سرعت و دقت اقدام شود چراکه برخی از موتورسیکلت سواران، بدون توجه به مقررات و قوانین در سطح شهر، موجب بسیاری از بی قانونی ها و هرج و مرج شده‌اند.

 

موتورسیکلت دیگر مختص طبقه خاصی  نیست

این عضو شورای شهر با اشاره به تبلیغات فراوانی که برای خرید موتورسیکلت از سوی رسانه ها و دیگر مجموعه های اطلاع رسانی می شود، گفت: اکنون استفاده از این وسیله، آنچنان زیاد شده است که حتی صاحبان خودرو، برای فرار از ترافیک ماندن، موتورسیکلت تهیه می کنند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: این وسیله دیگر مختص طبقه خاصی نیست و وضعیت موتورسیکلت‌ها که در تهران به سمت بحران پیش می رود، به نظر رها شده است، بایستی هرچه سریع تر مدیریت شهری با همکاری دیگر نهادهای مسئول، نسبت به ساماندهی آنها هم در حوزه معاینه فنی و هم رعایت مقررات رانندگی اقدام جدی انجام دهد.