توقف مجوز كاهش كيفيت بنزين

۱۴۰۴/۰۱/۲۵ - ۲۳:۲۳:۳۱
|
کد خبر: ۳۳۹۸۳۸

در حالي‌ كه برخي پروژه‌هاي توسعه‌اي صنعت پالايش به دليل نبود منابع مالي متوقف مانده‌اند، شركت ملي پالايش و پخش مي‌گويد با استفاده از ظرفيت‌هاي خالي پالايشگاه‌ها، توليد بنزين را در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ ميليون ليتر در روز افزايش داده و همزمان مجوزهاي كاهش كيفيت سوخت را نيز لغو كرده است.

در حالي‌ كه برخي پروژه‌هاي توسعه‌اي صنعت پالايش به دليل نبود منابع مالي متوقف مانده‌اند، شركت ملي پالايش و پخش مي‌گويد با استفاده از ظرفيت‌هاي خالي پالايشگاه‌ها، توليد بنزين را در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ ميليون ليتر در روز افزايش داده و همزمان مجوزهاي كاهش كيفيت سوخت را نيز لغو كرده است. به‌ گزارش ايسنا، ميانگين توليد روزانه بنزين در سال گذشته با فعال‌سازي ظرفيت‌هاي موجود در پالايشگاه‌ها و توقف صدور مجوزهاي كاهش كيفيت بنزين، به بيش از ۱۰۵ ميليون ليتر رسانده شده است. طبق اعلام مسوولان، توليد بنزين كشور در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته حدود ۸ ميليون ليتر در روز افزايش يافته است. اين افزايش عمدتا از طريق استفاده از ظرفيت خالي واحدهاي بنزين‌سازي و افزايش خوراك پالايشگاه‌ها به ميزان ۱۰۰ هزار بشكه در روز حاصل شده است. در حوزه كيفيت، شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرده مجوزهاي موقتي كه در گذشته براي كاهش عدد اكتان بنزين صادر مي‌شد، در دولت چهاردهم متوقف شده و تمركز بر توليد بنزين با استانداردهاي يورو ۴ و يورو ۵ قرار گرفته است. آمار رسمي از ميزان دقيق توليد اين سوخت‌ها منتشر نشده اما گفته مي‌شود در نيمه دوم سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال‌هاي گذشته، روندي افزايشي داشته‌اند. از جمله پروژه‌هاي به بهره‌برداري‌ رسيده در اين حوزه، مي‌توان به راه‌اندازي واحد هيدروكراكر در پالايشگاه آبادان اشاره كرد كه پيش از اين افتتاح شده اما عملياتي نشده بود. اين واحد اكنون روزانه حدود ۴ ميليون ليتر نفت‌گاز يورو ۵ توليد مي‌كند. همچنين در پالايشگاه شيراز، واحد ايزومريزاسيون راه‌اندازي شده و به گفته مسوولان، كيفيت كل بنزين توليدي اين پالايشگاه به استاندارد يورو ۵ ارتقا يافته است. آن‌طور كه اعلام شده در صورت انجام نشدن اين افزايش توليد، كشور ناچار به واردات بنزين و نفت‌گاز مي‌شد كه با توجه به قيمت‌هاي بين‌المللي، مي‌توانست در مدت شش ماه هزينه‌اي معادل ۱.۷ ميليارد دلار به همراه داشته باشد. اين برآورد بر مبناي قيمت‌هاي جهاني انجام شده، اما اطلاعاتي درباره حجم واردات انجام‌شده در اين بازه زماني منتشر نشده است. دو طرح كليدي در زمينه پروژه‌هاي پالايشي، در برنامه بهره‌برداري سال ۱۴۰۴ قرار دارند. نخست، پالايشگاه آديش با ظرفيت ۶۰ هزار بشكه در روز كه توسط بخش خصوصي اجرا شده و قرار است در بهار ۱۴۰۴ به بهره‌برداري برسد. دومين طرح، فاز نخست پالايشگاه مهر خليج‌فارس با ظرفيت ۱۲۰ هزار بشكه در روز است كه توسط قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا اجرا شده و طبق برنامه در همان سال بهره‌برداري خواهد شد. همچنين در حوزه كيفي‌سازي چند پروژه در مراحل نهايي قرار دارند. طرح ارتقاي كيفيت نفت‌گاز پالايشگاه شيراز در ابتداي سال ۱۴۰۴ راه‌اندازي مي‌شود و با بهره‌برداري از آن، تمام نفت‌گاز توليدي اين پالايشگاه به استاندارد يورو ارتقا مي‌يابد. همچنين طرح كيفي‌سازي بنزين پالايشگاه تهران در حال اجراست و بر اساس اعلام شركت پالايش و پخش، تلاش مي‌شود تا پايان سال ۱۴۰۴ تمام بنزين اين پالايشگاه نيز به استاندارد يورو ۴ و ۵ برسد. اما در حوزه زيرساخت، احداث هزار كيلومتر خط لوله انتقال فرآورده‌هاي نفتي تا پايان سال ۱۴۰۳ به مرحله نهايي رسيده و طبق برنامه‌ريزي انجام‌شده، در سال ۱۴۰۴ اين خطوط به بهره‌برداري مي‌رسند. ارزش اين پروژه‌ها بيش از ۸۰۰ ميليون دلار برآورد شده است. خطوط جديد شامل خط لوله بندرعباس- رفسنجان، خط سبزآب - ري و خطوط انتقال به نيروگاه‌ها هستند كه با هدف افزايش بهره‌وري و كاهش هزينه‌هاي حمل سوخت اجرا شده‌اند.