
ناوگان مترو ملی میشود
شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با بیش از ۱۵۰ ایستگاه، روزانه سه میلیون سفر را برای مسافران در پایتخت به عهده دارد، در این میان مدیریت شهری برنامههایی برای توسعه خطوط و ناوگان مترو دارد.
شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با بیش از ۱۵۰ ایستگاه، روزانه سه میلیون سفر را برای مسافران در پایتخت به عهده دارد، در این میان مدیریت شهری برنامههایی برای توسعه خطوط و ناوگان مترو دارد. در همین راستا سخنگوی شهرداری تهران در مورد تحولات اخیر حوزه حمل و نقل عمومی گفت: بناست تقریبا هر ماه یک افتتاحیه در شبکه متروی تهران داشته باشیم که شامل ایستگاههای جدید، ورودیهای تازه و توسعه خطوط موجود میشود. عبدالمطهر محمدخانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: با بهرهبرداری از این افتتاحها، دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهر تسهیل خواهد شد. شهرداری تهران با جدیت به دنبال افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درونشهری است و در این راستا از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده خواهد کرد. او ادامه داد: با توسعه ناوگان حمل و نقل پاک و گسترش زیرساختهای موجود، شهرداری تهران در تلاش است تا شهری پایدارتر و دوستدار محیط زیست ایجاد کند. محمدخانی بیان کرد: با تلاشهای شبانهروزی همکارانم در شهرداری تهران، مصمم هستیم تا پایان سال ۱۴۰۴، پرونده تکمیل و رفع نواقص خطوط هفتگانه مترو را هرچه سریعتر ببندیم. بهرهبرداری از ۷ ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ تا پایان سال ۱۴۰۴ (منوط به تأمین اعتبار) در برنامه است. رییس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران افزود: تهران به زودی شاهد تحولات چشمگیری در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد بود. این تحولات نه تنها به بهبود عبور و مرور شهری کمک میکنند، بلکه گامی اساسی در راستای کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به شمار میروند.
توسعه خطوط6 و 7 مترو در اولویت
به گفته محمدخانی، توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو در اولویت قرار دارد و ایستگاههای ورزشگاه تختی، سرباز و استاد نجاتاللهی به زودی به بهرهبرداری خواهند رسید.
به گفته سخنگوی شهرداری تهران، ایستگاههایی که در سال جاری در خطوط ۶ و ۷ به بهرهبرداری میرسند شامل ورزشگاه تختی (خرداد)، سرباز (تیر)، مریم مقدس / استاد نجاتاللهی (خرداد)، میدان چشمه علی (اسفند)، ابنبابویه (اسفند)، میدان حضرت عبدالعظیم (ع) (اسفند) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) (اسفند) است. او با اشاره به اینکه ایستگاه ورزشگاه تختی در خط ۷ متروی تهران، با ۳۸۸ متر طول، بزرگترین ایستگاه متروی تهران است، ادامه داد: این ایستگاه در عمق ۲۸ متری قرار دارد و طول سکوی آن ۱۶۰ متر است. محمدخانی ادامه داد: از نظر پیشرفت فیزیکی، ۸۵ درصد کارها انجام شده، سفتکاری به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله نازککاری و ریلگذاری قرار دارد. تست گرم این ایستگاه در اردیبهشتماه انجام خواهد شد و ظرفیت پذیرش ۲۰ هزار مسافر در روز را دارد. سخنگوی شهرداری تهران درباره جزییات ایستگاه مریم مقدس اظهار کرد: ایستگاه مریم مقدس در محدوده نجاتاللهی در خط ۶ مترو، با معماری خاص خود که متناسب با کلیسای سرکیس مقدس طراحی شده، جلوهای ویژه دارد. این ایستگاه در عمق ۳۲ متری واقع شده و طول سکوی آن ۱۴۰ متر است. او اظهار کرد: پیشرفت ساختمانی این ایستگاه ۸۱ درصد و پیشرفت تجهیزاتی آن ۸۳ درصد است. هواسازهای ایستگاه نصب شدهاند و پلههای برقی آن نیز در هفته آینده نصب خواهند شد. محمدخانی با بیان اینکه ایستگاه سرباز، واقع در خط ۶ مترو و در مجاورت متروی شهید صیاد شیرازی، با عمق حدود ۲۰ متر و طول سکوی ۱۴۰ متر، در حال تکمیل است، توضیح داد: پیشرفت ساختمانی این ایستگاه حدود ۷۵ درصد و پیشرفت تجهیزاتی آن ۴۵ درصد است. خرید پلهبرقیها انجام شده و در صورت دریافت آنها در خرداد ماه، ایستگاه در تیرماه آماده بهرهبرداری خواهد بود.
ورود 3 رام قطار ملی تا تیرماه
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در ادامه با اشاره به ورود سه رام قطار ملی مترو تا تیرماه سال جاری، بیان کرد: یکی از این قطارها آماده بهرهبرداری است، این قطارها با تکیه بر توان داخلی و دانش متخصصان ایرانی ساخته شدهاند و نقش مهمی در افزایش ظرفیت ناوگان مترو و کاهش وابستگی به خارج ایفا خواهند کرد. محمدخانی با اشاره به اهمیت خودکفایی در حوزه حمل و نقل ریلی بیان کرد: ساخت قطارهای ملی گامی مهم در راستای تحقق این هدف است و نشاندهنده توانایی متخصصان ایرانی در طراحی و ساخت پیشرفتهترین تجهیزات حمل و نقل است.
تراموا؛ راهکاری برای حمل و نقل پاک
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از روشهای نوین حمل و نقل و تهیه لایحه ایجاد خطوط تراموا در تهران از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: لایحه این موضوع مهم تنظیم شده و به زودی به شورای شهر تهران تقدیم میشود که در صورت تأیید شورا، اقدامات بعدی برای ورود ۳۲ دستگاه تراموا انجام خواهد شد. او افزود: تراموا با آلایندگی صفر میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ایجاد محیط زیستی سالمتر در تهران ایفا کرده و به عنوان یک مکمل برای مترو و اتوبوس عمل کند. محمدخانی در مورد مسیر مکان یابی تراموا در پایتخت بیان کرد: تراموا میتواند در مسیرهای پرتردد به کار گرفته شود که امکان احداث مترو در آنها وجود ندارد و به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند. رییس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران با بیان اینکه حمل و نقل عمومی تهران در سال ۲۰۲۵ شاهد تحولات عمدهای خواهد بود، تاکید کرد: این تحولات با هدف کاهش آلودگی هوا پیگیری میشوند، برنامه نوسازی به منظور بهبود کیفیت هوا و راحتی سفر در شهر طراحی شده است. او ادامه داد: با توجه به آلودگی مداوم هوا در تهران و تأثیرات منفی آن بر سلامت عمومی، مسوولان تصمیم بر بهروزرسانی وسایل نقلیه عمومی گرفتهاند. یکی از اهداف اصلی این تغییرات تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی است. محمدخانی گفت: با گسترش شبکه مترو و اتوبوسهای برقی، امیدواریم جمعیت بیشتری به استفاده از حمل و نقل عمومی روی آورند. این اقدام نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد؛ بلکه به کاهش ترافیک شهری و بهبود کیفیت زندگی در تهران منجر خواهد شد.