زاكربرگ به فكر جدايي اينستاگرام افتاد

۱۴۰۴/۰۱/۲۸ - ۰۰:۳۵:۲۷
|
کد خبر: ۳۴۰۱۰۱

مارك زاكربرگ، مديرعامل شركت «متا» در سال ۲۰۱۸، به دليل نگراني از تحقيقات ضد انحصارطلبي، به فكر جداسازي اپلكيشن اشتراك‌گذاري عكس اينستاگرام از اين غول شبكه اجتماعي افتاد. به گزارش ايسنا، كميسيون تجارت فدرال امريكا به دنبال وادار كردن شركت «متا» براي فروش اينستاگرام و واتس‌اپ است.

مارك زاكربرگ، مديرعامل شركت «متا» در سال ۲۰۱۸، به دليل نگراني از تحقيقات ضد انحصارطلبي، به فكر جداسازي اپلكيشن اشتراك‌گذاري عكس اينستاگرام از اين غول شبكه اجتماعي افتاد. به گزارش ايسنا، كميسيون تجارت فدرال امريكا به دنبال وادار كردن شركت «متا» براي فروش اينستاگرام و واتس‌اپ است. اسناد منتشره در دادگاهي در واشنگتن و در دومين روز توضيحات زاكربرگ در جايگاه شهود، نشان داد كه مديرعامل اين غول شبكه اجتماعي، در سال ۲۰۱۸، براي اجتناب از تحقيقات ضد انحصارطلبي، به جدا كردن اينستاگرام از اين شركت، فكر كرده بود. در آن زمان، «متا» در حال بررسي طرح‌هايي براي سازماندهي مجدد و مرتبط كردن نزديك‌تر اپليكيشن‌هايش بود. در نهايت، «متا»، اينستاگرام را جدا نكرد و در عوض، طرح يكپارچه‌سازي اپليكيشن‌هايش را به اجرا گذاشت. اما اين حقيقت كه زاكربرگ حتي به چنين ايده‌اي فكر كرد، نشانه مبهوت‌كننده از اين است كه وي تا چه اندازه، تهديد محاكمه ضد انحصارطلبي را جدي گرفته است. كميسيون تجارت فدرال، در نهايت، در سال ۲۰۲۰ و در دوره اول رياست‌جمهوري ترامپ، از «متا» شكايت كرد. رگولاتورهاي ضد انحصارطلبي امريكا، در همان سال، از گوگل هم شكايت كرده و اين شركت را به انحصارطلبي در فضاي موتور جست‌وجوي متهم كردند. اسناد ارايه شده در دادگاه، نشان داد زاكربرگ در آن زمان، تاثير جدايي اينستاگرام بر «متا» را كم اهميت شمرد اما «متا»از آن زمان، استدلال كرده كه تلاش براي تجزيه اين شركت، آسيب‌رسان خواهد بود. كميسيون تجارت فدرال، شركت «متا» را متهم كرده كه در پلتفرم‌هاي مورد استفاده براي اشتراك‌گذاري محتوا ميان دوستان و خانواده، انحصاري را ايجاد كرده است. اين پرونده، آزموني براي وعده‌هاي دولت ترامپ براي مقابله با نفوذ روزافزون شركت‌هاي بزرگ فناوري است. بر اساس گزارش رويترز، زاكربرگ در اظهاراتش در دادگاه، گفت: «متا»، اينستاگرام را خريداري كرد زيرا دوربيني «بهتر» از دوربيني داشت كه شركتش در آن زمان سعي در ساخت آن داشت. به نظر مي‌رسد كه اين اقرار، همچنين از ادعاهاي كميسيون تجارت فدرال حمايت مي‌كند كه «متا» از استراتژي «خريد يا دفن» براي از بين بردن رقباي بالقوه، دور نگه داشتن رقباي كوچك‌تر و حفظ انحصار غيرقانوني استفاده كرده است.