راه‌اندازي مركز ملي آزمون تصادف

۱۴۰۴/۰۱/۳۰ - ۰۱:۲۸:۰۷
|
کد خبر: ۳۴۰۲۴۵

سالانه حدود ۲۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگي در كشور به كام مرگ كشيده مي‌شوند كه حدود سه هزار نفر از آن كودك هستند و بالغ بر ۸۰ درصد آنها در سن مولد قرار دارند. نكته قابل توجه اينجاست كه طبق اظهارات پليس و پزشكي قانوني ۵۲ درصد جانباختگان در دم يا در صحنه تصادف بر اثر شدت جراحات وارده فوت مي‌كنند.

سالانه حدود ۲۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگي در كشور به كام مرگ كشيده مي‌شوند كه حدود سه هزار نفر از آن كودك هستند و بالغ بر ۸۰ درصد آنها در سن مولد قرار دارند. نكته قابل توجه اينجاست كه طبق اظهارات پليس و پزشكي قانوني ۵۲ درصد جانباختگان در دم يا در صحنه تصادف بر اثر شدت جراحات وارده فوت مي‌كنند. كشورهاي توسعه يافته جهان خودروهاي توليدي يا وارداتي را بر اساس سنجش استحكام و مقاومت بدنه خودروها در آزمون‌هاي واقعي درجه‌بندي و ارزيابي مي‌كنند. براي دستيابي به استحكام بدنه معمولاً كشورها نسبت به ايجاد مراكز آزمون تصادف يا به عبارتي مركز «شبيه‌سازي تصادف» اقدام مي‌كنند. اين مراكز كه تقريباً در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله كشورهاي توسعه يافته در بخش حمل و نقل چندين دهه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، با انجام آزمايش‌هاي مختلف بر روي خودروها، نقاط ضعف آنها را در تصادفات شناسايي مي‌كنند. اين اطلاعات به شركت‌هاي خودروسازي كمك مي‌كند تا طراحي خودروها را بهبود بخشند و ايمني آنها را افزايش دهند. علاوه بر اين ارزيابي به مجموعه‌هاي نظارتي مانند پليس و سازمان استاندارد اجازه رصد وضعيت استحكام وسائل نقليه توليدي و وارداتي را فراهم مي‌كند. مراكز آزمون تصادف، عملكرد ايمني خودروها را در شرايط مختلف تصادف ارزيابي مي‌كنند. اين ارزيابي شامل بررسي مواردي مانند ميزان آسيب وارده به سرنشينان، عملكرد كيسه‌هاي هوا و كمربندهاي ايمني، و استحكام ساختار خودرو است. نبود مركز آزمون تصادف، فضاي عمومي را براي گمانه‌زني و اختلاف نظر گسترده بر سر كيفيت خودروهاي توليدي، مونتاژي و وارداتي ايجاد كرده كه تا به امروز هم اين مناقشه پابرجا است. رييس پليس راهور فراجا سال گذشته از احداث مركز آزمون تصادف خبر داد و براي آن بازه زماني هفت ماهه تعيين كرد. سردار سيدتيمور حسيني پيش از نوروز با انتقاد از تأخير در راه‌اندازي مركز آزمون تصادفات گفت: «بيش از ۷ ماه از موعد مقرر گذشته، اما اين مركز هنوز راه‌اندازي نشده و به همين دليل، استاندارد استحكام بدنه همچنان جزو شاخص‌هاي ايمني خودرو محسوب نمي‌شود.»