تأمين منابع مالي، مهمترين مشكل آزادراه تهران- شمال
عمليات اجرايي پروژه آزادراه تهران - شمال از سال ۱۳۷۶ در چهار قطعه به طول ۱۲۱ كيلومتر آغاز شد و تاكنون چندين قطعه آن افتتاح شده و براساس اظهارات مديركل دفتر امور مجريان آزادراهها وزارت راه وشهرسازي قرار است كه اين آزادراه به زودي تكميل شود.
عمليات اجرايي پروژه آزادراه تهران - شمال از سال ۱۳۷۶ در چهار قطعه به طول ۱۲۱ كيلومتر آغاز شد و تاكنون چندين قطعه آن افتتاح شده و براساس اظهارات مديركل دفتر امور مجريان آزادراهها وزارت راه وشهرسازي قرار است كه اين آزادراه به زودي تكميل شود.
در همين راستا، وزير راه و شهرسازي در تازهترين اظهاراتش با بيان اينكه تكميل آزادراه تهران ـ شمال مشكل تأمين منابع مالي دارد، گفت: اميدواريم اين آزادراه پس از ۳۰ سال بزودي تكميل شود. فرزانه صادق با اشاره به چالشهاي تكميل آزادراه تهران ـ شمال، اظهار كرد: مهمترين مشكل، تأمين منابع مالي است، با توجه به شرايط توپوگرافي سخت و حساسيتهاي زيستمحيطي، هزينهها بسيار بالاست.
او ادامه داد: معاون اول رييسجمهور و بنياد مستضعفان پيگير تأمين اعتبار هستند و جلسات اثربخشي در اين زمينه برگزار شده است. به گزارش تسنيم، صادق افزود: مشكل فني و پشتيباني پيمانكاران وجود ندارد و با توجه به توان پيمانكاري كشور، اميدواريم با همكاري وزارت راه و بنياد مستضعفان، مشكل مالي پروژه حل شود.
اواخر ماه گذشته بود كه معاون وزير راه و شهرسازي در مصاحبهاي گفت: باند دوم منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال بهطول 15.5 كيلومتر شهريور 1404 به بهرهبرداري ميرسد. هوشنگ بازوند با يادآوري اينكه پيشرفت فيزيكي كل منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال حدود 87 درصد است، اعلام كرد: در زمان حاضر حفاري تونلهاي اين منطقه 94 درصد، لاينينگ تونلها 75 درصد و احداث پلهاي مسير 84 درصد پيشرفت فيزيكي دارد. او منطقه دو آزادراه تهران- شمال را پرتراكمترين بخش آزادراه از نظر ساخت پل و تونل اعلام كرد و گفت: منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال 22 كيلومتر است و بخش اعظم مسير از داخل 60 رشته تونل بهطول 3.6 كيلومتر و 29 دستگاه پل بزرگ در باند رفت و برگشت بهطول 3.6 كيلومتر عبور ميكند كه تونلهاي سهقلوي البرز هر كدام بهطول 6.5 كيلومتر در اين منطقه واقع شده است.
مديركل دفتر امور مجريان آزادراهها وزارت راه وشهرسازي در گفتوگو با ايسنا، در تشريح آخرين وضعيت آزاد راه تهران - شمال گفت: اين آزادراه به چهار منطقه تقسيم ميشود كه منطقه يك و چهار آن يعني ۵۲ كيلومتر قبلا افتتاح شده است. محمود ملازينل افزود: منطقه دو اين آزادراه به دو بخش ۱۵.۵ كيلومتر و تونل البرز به طول ۶.۵ كيلومتر تقسيم شده كه تونل سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداري رسيده است و باند رفت يعني باند غربي آن نيز تيرماه ۱۴۰۲ افتتاح شد. او افزود: باند شرقي يا باند برگشت منطقه غير از تونل البرز به طول ۱۵.۵ كيلومتر نيز شهريورماه امسال به بهرهبرداري ميرسد و باند دوم يعني باند برگشت تونل البرز سال ۱۴۰۶ به بهرهبرداري خواهد رسيد. مديركل دفتر امور مجريان آزادراهها تصريح كرد: مطالعات اجرايي حدود هشت كيلومتر ابتدايي از باند سوم آزادراه - تهران شمال قطعي شده است. پيمانكار اجرايي آن توسط بنياد مستضعفان به عنوان مجري آزادراه انتخاب شده و به زودي كار اجرايي آن شروع خواهد شد. به گفته او براي مابقي آن يعني ۴۲ كيلومتر باقيمانده نيز چند گزينه مطرح است كه از كدام مسيرها عبور كنيم. گزينهها در حال بررسي است و پس از قطعي شدن آن و همچنين مشخص شدن منابع مالي در دستور كار اجرايي قرار خواهد گرفت. ملازينل در پاسخ به اينكه چه ميزان اعتبار براي تكميل پروژهها نياز است و برآورد ميكنيد اين پروژه چه زماني تكميل شود، گفت: اعتبار مورد نياز براي تكميل مناطق دو حدود۱۴ هزار ميليارد تومان است كه تامين خواهد شد. براي منطقه سه نيز برآوردي كه صورت گرفته حدود۱۳۰ همت نياز است. همچنين بر اساس پيش بينيها تا شش سال آينده پروژه به طول كامل اتمام ميرسد.
نگاهي به قطعات آزاد راه
قطعه يك آزادراه - تهران شمال يك مسير ۳۲ كيلومتري بوده كه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهيد همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان، امامزاده عقيل، تونل تالون و دره لانيز به سه راهي شهرستانك ميرسد. با احداث اين منطقه، قسمتي از راه فعلي كه از طريق كرج ميگذرد حذف شده و مسير فعلي حدود ۶۰ كيلومتر كوتاهتر شده است. بهرهبرداري از اين منطقه از اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شده است. بخش دوم آزاد راه تهران - شمال حدود ۲۲ كيلومتر طول دارد كه از دو راهي شهرستانك آغاز شده و تا حوالي كندوان و پل زنگوله ادامه پيدا ميكند.قطعه سوم آزاد راه نيز حدفاصل پل زنگوله - سهراهي دشت نظير و مرزن آباد به طول تقريبي ۵۰ تا ۵۲ كيلومتر است. قطعه چهار آزادراه تهران - شمال حدفاصل سهراهي دشت نظير مرزنآباد - چالوس به طول حدود ۲۰ كيلومتر است. مسير داراي دو خط رفت و دو خط برگشت است.اجراي اين قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ به بهرهبرداري رسيد. با توجه به اظهارات مسوولان وزارت راه و شهرسازي به نظر ميرسد كه دولت با همكاري سازمانبرنامه و بودجه ميخواهد منابع مالي ادامه احداث اين آزادراه را تكميل كند به اينترتيب در صورت تامين مالي، پرونده آزادراه تهران-شمال، پس از ۳۱ سال حداكثر در سال۱۴۰۶ بسته شود.