قاچاق الپيجي رونق ميگيرد؟
رييس هياتمديره انجمن صنفي سيانجي كشور گفت: قطعا با ورود الپيجي به سبد سوخت، يك معضل مشابه قاچاق بنزين نيز به چالشهاي كشور افزوده خواهد شد.
رييس هياتمديره انجمن صنفي سيانجي كشور گفت: قطعا با ورود الپيجي به سبد سوخت، يك معضل مشابه قاچاق بنزين نيز به چالشهاي كشور افزوده خواهد شد.
محسن جوهري، رييس هياتمديره انجمن صنفي سيانجي كشور، در گفتوگو با ايلنا با اشاره به وضعيت كنوني صنعت سيانجي اظهار داشت: تاكنون اقدام موثري براي بهبود شرايط عرضه و تقاضاي سيانجي در كشور انجام نشده است. مساله حقالعمل جايگاهها همچنان بلاتكليف است و در زمينه نوسازي ناوگان فرسوده خودروهاي دوگانهسوز نيز پيشرفت قابلتوجهي حاصل نشده است. در چنين شرايطي، شاهد طرحهايي براي ورود الپيجي به سبد سوخت كشور هستيم كه جاي تأمل دارد. وي افزود: باتوجه به حجم بالاي سرمايهگذاريهاي انجامشده در حوزه سيانجي، منطقي است كه ابتدا اين مسير به نتيجه برسد و روند خروج سرمايه فعالان اين صنعت متوقف شود. در اين صورت، بدون نياز به ورود سوخت الپيجي، روند واردات بنزين نيز متوقف و حتي امكان صادرات مجدد آن فراهم خواهد شد. سپس در صورت نياز، ميتوان به سراغ سوختهايي چون الپيجي رفت؛ سوختي كه با وجود ظرفيت بالاي صادراتي، ميتواند ارزآوري قابلتوجهي براي كشور ايجاد كند. جوهري با تاكيد بر اينكه الپيجي همواره موافقان و مخالفاني در دولت و مجلس داشته است، خاطرنشان كرد: ورود اين سوخت به سبد مصرفي كشور درحالي دنبال ميشود كه ايران با وجود تحريمها، همواره امكان صادرات الپيجي را داشته، اما در مورد سيانجي چنين ظرفيتي وجود ندارد. اين درحالي است كه ايران داراي بزرگترين منابع گاز طبيعي در جهان است و مزيت نسبي ما در استفاده از اين گاز به عنوان سوخت خودروهاست. وي ادامه داد: متاسفانه برخي تصميمگيران دولتي و نمايندگان مجلس به دنبال احياي طرحهايي در زمينه الپيجي هستند كه تجربه شكستخورده ۲۰ سال گذشته را به ياد ميآورد و در صورت تحقق، وضعيت سوخت سيانجي را وخيمتر خواهد كرد. همچنين باتوجه به قابليت بالاي قاچاق الپيجي در مصارف داخلي و خارجي و انحراف از مصرف در خودروها، جاي شگفتي است كه تنوعبخشي به سبد سوخت با اين سوخت مطرح ميشود. رييس هياتمديره انجمن صنفي سيانجي كشور تاكيد كرد: قطعا با ورود الپيجي به سبد سوخت، يك معضل قاچاق مشابه قاچاق بنزين نيز به چالشهاي كشور افزوده خواهد شد. قاچاق محصولي كه با توجه به ارزش بالاي الپيجي، سود سرشاري براي سودجويان دارد. اميدواريم ستاد مبارزه با قاچاق كالا و سوخت در اين زمينه با قدرت ورود كرده و از ايجاد چنين چالشي براي كشور جلوگيري كند. وي درباره تعامل دولت چهاردهم با صنعت سيانجي گفت: در ابتداي اين دولت، روند بررسي موضوع حقالعمل جايگاهها با جديت دنبال ميشد و به نتايج مثبتي نيز نزديك شده بود، اما با تغيير در وزارت اقتصاد و خروج آقاي همتي، اين روند متوقف شد. اگرچه اكنون جلساتي در اين خصوص برگزار ميشود، اما تاكنون نتيجه ملموسي براي اين صنعت حاصل نشده است. وي يادآور شد: توسعه صنعت سيانجي نيازمند عزم جدي دولت براي حل مسائل اساسي اين بخش است. در دهه ۸۰، حمايت موثري در زمينه تقاضا صورت گرفت و خودروهاي بنزيني بهصورت رايگان گازسوز شدند. همچنين تفاوت قيمت سوخت، انگيزه بالايي براي مصرفكنندگان ايجاد كرده بود. اما طي سالهاي اخير، تثبيت قيمت بنزين موجب كاهش انگيزه استفاده از سيانجي شده و در بخش عرضه نيز حمايت كافي از جايگاهداران صورت نگرفته است. جوهري در پايان تاكيد كرد: اگر دولت اراده واقعي براي حمايت از اين صنعت داشته باشد، ميتوان با اقدامات اصولي، مشكلات را برطرف كرده و كشور را از واردكننده بنزين به صادركننده آن تبديل كرد.