فعاليت ۱۶۰ ايستگاه در پايتخت

مسير متروي تهران به ۳۰۸ كيلومتر رسيد

۱۴۰۴/۰۲/۰۶ - ۰۰:۳۷:۲۶
|
کد خبر: ۳۴۰۹۰۵

روزانه بيش از 500 هزار خودرو صبح وارد پايتخت شده و بعد از ظهر خارج مي‌شود، اين رقم نشان‌دهنده نوسان بالاي جمعيت صبح و شب پايتخت است و نيازي را ايجاب مي‌كند كه با گسترش حمل‌ونقل ريلي، افزايش شبكه قطارهاي درون‌شهري به‌ويژه حومه‌اي مي‌توان به آن پاسخ گفت.

روزانه بيش از 500 هزار خودرو صبح وارد پايتخت شده و بعد از ظهر خارج مي‌شود، اين رقم نشان‌دهنده نوسان بالاي جمعيت صبح و شب پايتخت است و نيازي را ايجاب مي‌كند كه با گسترش حمل‌ونقل ريلي، افزايش شبكه قطارهاي درون‌شهري به‌ويژه حومه‌اي مي‌توان به آن پاسخ گفت. در همين راستا سخنگوي شهرداري تهران گفت: شبكه حمل‌ونقل ريلي پايتخت به ۳۰۸ كيلومتر مسير و ۱۶۰ ايستگاه رسيده است. عبدالمطهر محمدخاني همچنين از افزايش ۵۰ كيلومتر مسير ريلي و بهره‌برداري از ۱۹ ايستگاه جديد خبر داد و اعلام كرد: اين اقدامات گامي مهم در راستاي كاهش ترافيك، آلودگي هوا و بهبود كيفيت زندگي شهروندان محسوب مي‌شود. او با اشاره به اينكه حمل‌ونقل عمومي يكي از مهم‌ترين اركان توسعه پايدار شهري است، افزود: در كلان‌شهري مانند تهران، كه با چالش‌هاي ترافيكي و آلودگي هوا مواجه است، توسعه خطوط مترو نه‌تنها يك ضرورت بلكه يك راهكار اساسي براي بهبود كيفيت زندگي شهروندان محسوب مي‌شود. محمدخاني در گفت‌وگو با مهر، بامطرح كردن مترو تهران به عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل عمومي، اظهار كرد: توسعه اين شبكه، علاوه بر كاهش زمان سفر، موجب كاهش مصرف سوخت، كاهش آلودگي هوا و افزايش بهره‌وري اقتصادي شهر مي‌شود و مترو نقش كليدي در كاهش وابستگي به خودروهاي شخصي و تسهيل سفرهاي درون‌شهري دارد.

 

بهره‌برداري از ۱۹ ايستگاه جديد

رييس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران با اشاره به اينكه در دوره ششم مديريت شهري، توسعه خطوط مترو تهران با سرعت بيشتري دنبال شده است، عنوان كرد: علاوه‌بر ۵۰ كيلومتر مسير ريلي ۱۹ ايستگاه جديد به بهره‌برداري رسيده است. اين توسعه، نه‌تنها ظرفيت حمل‌ونقل عمومي را افزايش داده، بلكه امكان دسترسي شهروندان به نقاط مختلف شهر را تسهيل كرده است. محمدخاني در پاسخ به اينكه طول هر خط مترو تهران چه مقدار افزايش يافته است، توضيح داد: طول خط ۱ مترو تهران به ۴۲ كيلومتر افزايش يافته و داراي ۲۹ ايستگاه است كه ارتباط مناطق مهمي از شمال تا جنوب شهر را برقرار مي‌كند. سخنگوي شهرداري تهران درباره خط ۲ مترو تهران ادامه داد: اين خط مترو نيز با ۲۶ كيلومتر مسير و ۲۲ ايستگاه يكي از پرترددترين خطوط مترو محسوب مي‌شود و به تسهيل رفت‌وآمد روزانه شهروندان كمك كرده است. به گفته او خط ۳ مترو پايتخت با گسترش به ۳۷ كيلومتر مسير و ۲۵ ايستگاه رسيده كه به يكي از گزينه‌هاي كليدي براي سفرهاي شهري تبديل شده است. همچنين، خط ۴ مترو كه يكي از مهم‌ترين مسيرهاي ارتباطي شرق به غرب تهران است، اكنون ۲۶ كيلومتر طول دارد و شامل ۲۳ ايستگاه مي‌شود.

 

خط پنج، نخستين خط برون شهري مترو

محمدخاني با بيان اينكه خط ۵ مترو تهران به عنوان نخستين خط برون‌شهري مترو، به طول ۴۳ كيلومتر و ۱۱ ايستگاه رسيده است، يادآور شد: توسعه خط ۶ شبكه مترو پايتخت نيز با رسيدن به ۳۲ كيلومتر مسير و ۲۴ ايستگاه، به افزايش ظرفيت حمل‌ونقل در مناطق جنوبي و مركزي كمك كرده است. رييس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران درباره خط ۷ اعلام كرد: خط ۷ مترو پايتخت، كه از جمله خطوط تازه تأسيس محسوب مي‌شود، اكنون ۲۶ كيلومتر مسير و ۲۱ ايستگاه را در بر دارد و نقشي مهم در اتصال بخش‌هاي غربي و مركزي تهران ايفا مي‌كند. او با اشاره به اينكه توسعه مسيرهاي برون‌شهري نيز در دستور كار بوده است، تاكيد كرد: خط مترو هشتگرد با ۲۶ كيلومتر مسير و ۲ ايستگاه، ارتباط تهران با مناطق حومه‌اي را بهبود داده است. از سوي ديگر، خط تهران-پرند با ۵۰ كيلومتر مسير و ۳ ايستگاه، گامي مهم در جهت ارتقاي حمل‌ونقل بين شهري محسوب مي‌شود. محمدخاني با بيان اينكه اين گسترش شبكه ريلي تهران، علاوه بر تسهيل رفت‌وآمد، تأثير مستقيمي بر كاهش ترافيك و آلودگي هوا داشته است، گفت: با افزايش ظرفيت خطوط مترو، شهروندان بيش از گذشته مي‌توانند از حمل‌ونقل عمومي بهره‌مند شوند و با كاهش وابستگي به خودروهاي شخصي، كيفيت زندگي شهري نيز بهبود خواهد يافت. اين روند توسعه نويدبخش آينده‌اي با حمل‌ونقل پايدارتر و كارآمدتر براي تهران است. سخنگوي شهرداري تهران تصريح كرد: يكي از اهداف اصلي توسعه مترو، كاهش آلودگي هوا و بهبود شرايط زيست‌محيطي تهران است. به گفته او، با افزايش ظرفيت حمل‌ونقل عمومي، ميزان استفاده از خودروهاي شخصي كاهش مي‌يابد كه اين امر تأثير مستقيمي بر كاهش آلودگي هوا دارد. همچنين، استفاده از فناوري‌هاي نوين در طراحي ايستگاه‌ها و واگن‌هاي مترو، موجب كاهش مصرف انرژي و افزايش بهره‌وري شده است. ناگفته نماند با توجه به افزايش قيمت مسكن بخشي از جمعيت تهران به شهرك‌هاي اطراف مثل پرديس، پرند، فرديس، هشتگرد و خود استان البرز منتقل شده‌اند درحالي كه زندگي آنها به داخل شهر تهران گره خورده است.