
نرخهاي جديد تخفيف عوارض شهري تصويب شد
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه روز گذشته (7 ارديبهشت ماه) با تصويب اصلاحيه «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازي شهرداري تهران» به شهرداري مجوز دادند تا بر اساس زمان پرداخت عوارض، تخفيفهاي مرحلهبندي شدهاي را در سال ۱۴۰۴ براي موديان اعمال كند.
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه روز گذشته (7 ارديبهشت ماه) با تصويب اصلاحيه «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازي شهرداري تهران» به شهرداري مجوز دادند تا بر اساس زمان پرداخت عوارض، تخفيفهاي مرحلهبندي شدهاي را در سال ۱۴۰۴ براي موديان اعمال كند. در جلسه ديروز همچنين طرح يك فوريت «ساماندهي و بهرهبرداري از غرف و واحدهاي موجود در شهر تهران» هم با رأي اكثريت اعضاي شوراي شهر به تصويب رسيد. موضوع ديگري كه در صحن شوراي شهر مطرح شد، بحث سهم حمل و نقل عمومي در ميزان جابهجاييها بود، براساس اظهارات رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر، كمتر از ۳۰ درصد جابهجاييهاي شهري از طريق ناوگان حمل و نقل عمومي انجام ميشود.
اين در حالي است كه طبق برنامههاي مصوب، بايد حدود ۷۵ درصد ترددهاي شهري با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي صورت گيرد؛ اما كمبود زيرساختها، فرسودگي ناوگان و توسعه نامتوازن باعث شده سهم حمل و نقل عمومي در تهران بهشدت پايينتر از استانداردهاي جهاني باشد. اما در جلسه ديروز محمد آخوندي، رييس كميسيون برنامه وبودجه شوراي شهر تهران گفت: بر اين اساس به شهرداري تهران اجازه داده ميشود هنگام صدور پروانه ساختماني كليه موديان اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي كه عوارض پرداخت ميكند براساس ماه پرداخت، مشمول اعمال تخفيف براي سال ۱۴۰۴ ميشوند. مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران در جمعبندي اين لايحه با بيان اينكه ۳۵ درصد پرداختهاي عوارض شهرداري در اسفند ماه بود و در فروردين ميزان پرداختيها تنها ۴ درصد بوده است، گفت: براي تعديل اين موضوع و لزوم تزريق منابع مالي به پروژهها لازم است كه اين لايحه تصويب شود.
او افزود: زمان پرداخت در اين لايحه مهم است و اگر رقمها بالا باشد هرچقدر زودتر پول بدهد اين به نفع شهرداري تهران است و از پول نقد پرداختي، سود بيشتري ميبرد تا به پروژههايش تزريق كند. حميدرضا صارمي، معاون شهرسازي شهرداري تهران نيز با حضور در صحن شوراي شهر تهران با بيان اينكه هر موقعي اعلام كنيد گزارشي از كميسيون ماده ۵ ارايه ميكنم، گفت: ۹۵ درصد عوارض از ۵ درصد مردم اخذ ميشود و با اين لايحه ميتوانيم ميزان دريافتي را افزايش دهيم. به گزارش ايسنا، نهايتا اعضاي شوراي شهر تهران با بررسي، اصلاحيه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازي شهرداري تهران را تصويب كردند كه بر اين اساس ميزان تخفيف پرداخت نقدي عوارض در فروردين و ارديبهشت ماه ۳۰ درصد، خرداد ۲۸ درصد، تير ۲۶ درصد، مرداد ۲۴ درصد، شهريور۲۲ درصد، مهر ۲۰ درصد، آبان ۱۹ درصد، آذرماه ۱۸ درصد، دي ماه ۱۷ درصد، بهمن ماه۱۶ درصد و اسفندماه كه ميزان تخفيف به ۱۵ درصد ميرسد.
تصويب يك فوريت ساماندهي و بهرهبرداري از غرف
به گزارش ايسنا، در اين جلسه مهدي پيرهادي درباره طرح يك فوريت «ساماندهي و بهرهبرداري از غرف و واحدهاي موجود در شهر تهران» اظهار كرد: هدفمان شفافسازي مالي و ساماندهي غرفههاي در اختيار شهرداري است؛ شهرداري تهران را موظف كرديم كه نسبت به شناسايي غرف پيگيري لازم را انجام دهد. همچنين چمران در ادامه با بيان اينكه ۳۰ غرفه در موزه قصر در حال ايجاد است، افزود: متأسفانه به فضاي سبز موزه رسيدگي نميشد و در مورد خود موزه هم برخيها هم نميگذاشتند فعاليت كند و بايد اقدامي شود كه فعاليت آنها از انحصارگري در بيايد؛ بايد پيگيري شود كه موزه راه بيوفتد. او افزود: ما با گسترش غرفهها مخالفيم و نميخواهيم به وضعيت بوستان لاله دچار شود. با ايجاد ۳۰ غرفه در موزه قصر نميتوان محصولات استانها را به نمايش گذاشت. اگر غرفهها موقت و متعلق به ميراث فرهنگي است كه هيچ، اما اگر قرار است اجاره داده شود، خلاف قانون است و غرفهها را تخريب خواهيم كرد.
وجود ۲۴۳۲ بوستان در پايتخت
از ديگر موضوعاتي كه در جلسه ديروز مطرح شد بحث تعداد بوستانهاي موجود در پايتخت بود، عضو شوراي شهر تهران از رييس سازمان اوقاف درخواست كرد تا زميني در منطقه ۱۱ به شهرداري واگذار شود تا بوستان در اين منطقه احداث شود. به گزارش ايسنا، پيرهادي با اشاره به تعداد بوستانهاي تهران اظهار كرد: بوستانها در پايتخت به عدد ۲۴۳۲ رسيده كه اين نتيجه تلاش همكاران ما در مناطق و سازمان بوستانها و فضاي سبز تهران است و براي نگهداري هرچه بهتر اين بوستانها برنامهريزي و تلاش ميشود.
او ادامه داد: در هفته گذشته در محله جمالزاده پس از مدتها پيگيري، باغ چنگيزي با هزار و ۳۰۰ متر مربع مساحت به تملك شهردراي درآمد و اين بوستان تا پايان سال طراحي و اجرا و احداث خواهد شد. به گفته پيرهادي، در محله فروزش در منطقه ۱۱ محلي قرار دارد كه دو هزار متر مربع زمين در مالكيت سازمان اوقاف است و اگر اوقاف اين زمين را به شهرداري واگذار كند، اين محله كه از سرانههاي پاييني برخوردار است، ميتواند از بوستان برخوردار شود. رييس كميسيون خدمات شهري و محيط زيست شوراي شهر با بيان اينكه اقدامات رييس سازمان اوقاف در راستاي رفاه حال مردم است و از او درخواست ميكنيم زمين مورد نظر را به شهرداري واگذار كند، گفت: اين زمين رأي باغ هم دارد و اگر در اختيار ما قرار بگيرد مشكل فضاي سبز آن برطرف ميشود.
رتبه 72 ايران در ميزان جان باختگان تصادفات جادهاي
در اين جلسه رييس كميسيون عمران و حملونقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به آمار بالاي تصادفات و كشتههاي ناشي از حوادث رانندگي در پايتخت، بر ضرورت اجراي برنامههاي بلندمدت، توسعه حملونقل عمومي و ثبات مديريتي براي كاهش سوانح تأكيد كرد. سيد جعفر تشكري هاشمي، گفت: طبق آمارهاي سازمان جهاني بهداشت (WHO)، سالانه يك ميليون و ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست ميدهند و تعداد مجروحان ناشي از تصادفات در جهان بين ۲۰ تا ۵۰ برابر اين رقم برآورد شده است و اين مساله نشاندهنده اهميت ويژه پرداختن به ايمني حملونقل است. تشكريهاشمي با اشاره به وضعيت ايران در اين زمينه افزود: متأسفانه در كشور ما به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر، سالانه ۲۲ نفر در تصادفات كشته ميشوند و ايران در ميان ۱۸۳ كشور، رتبه ۷۲ را در ميزان كشتهشدگان دارد. او تصريح كرد: اين آمار نگرانكننده نشان ميدهد كه بايد اقدامات اساسي براي بهبود ايمني انجام شود. عضو شوراي شهر تهران بيان كرد: در كشورهاي توسعهيافته براي كاهش تنها پنج درصد از آمار تلفات تصادفات، برنامههاي بلندمدت چندساله تدوين ميشود، و اين نشان ميدهد كه كاهش تصادفات كاري سخت اما ضروري است. رييس كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران گفت: خسارتهاي مادي ممكن است قابل جبران باشد اما خسارتهاي انساني جبرانناپذير هستند؛ هر فرد آسيبديده به معناي آسيب به يك خانواده و در نهايت آسيب به جامعه است. تشكري هاشمي با تأكيد بر اهميت استمرار پويش «نه به تصادفات»، اظهار كرد: نبايد اين پويش را حركتي شعاري يا مقطعي دانست. اين برنامه بايد ساختاري و پايدار باشد و با برنامههاي عملياتي همراه شود.
او ادامه داد: در بحث تصادفات، سه عامل انسان، راه و خودرو نقش اساسي دارند. در كشور ما متأسفانه وضعيت خودروها، راهها و رفتار رانندگان نيازمند بازنگري جدي است. عضو شوراي شهر تهران با اشاره به وضعيت نگرانكننده آمار تصادفات در تهران افزود: بهطور متوسط روزانه ۲۱۰۰ تصادف در تهران رخ ميدهد و روزانه دو نفر در اين شهر جان خود را بر اثر تصادف از دست ميدهند. تشكري هاشمي تأكيد كرد: اين آمار هشداردهنده است و نبايد به سادگي از كنار آن عبور كرد. او با بيان اينكه براي كاهش اين حوادث بايد برنامههاي مشخص، هماهنگ و مستمر ارايه شود، از شهرداري تهران درخواست كرد كه برنامههاي خود در اين زمينه را به شوراي اسلامي شهر ارايه كند و به جاي ارايه بودجههاي كلي، هدفگذاري مشخصي براي كاهش درصد تصادفات ارايه شود. عضو شوراي شهر تهران با انتقاد از وضعيت نابسامان موتورسيكلتسواران در تهران گفت: وضعيت تردد موتورسيكلتها در شهر به مرحله بحراني رسيده و شهروندان ديگر احساس آرامش در عبور و مرور ندارند. تشكري هاشمي با اشاره به مصوبه شوراي ترافيك تهران در خصوص تشكيل كارگروه ويژه ساماندهي موتورسيكلتها اظهار كرد: متأسفانه با وجود گذشت ماهها از اين مصوبه، هنوز جلسهاي برگزار نشده و اين بيتوجهي قابل قبول نيست. او بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومي تأكيد كرد و افزود: طبق قانون، بايد ۷۵ درصد حملونقل تهران با وسايل حملونقل عمومي انجام شود، در حالي كه اكنون كمتر از ۳۰ درصد جابهجاييها از اين طريق صورت ميگيرد. تشكري هاشمي با تأكيد بر لزوم ثبات مديريتي در حوزه حملونقل گفت: مادامي كه مديران كمتر از يك سال در سمتهاي خود باقي ميمانند، نميتوان انتظار اجراي برنامههاي بلندمدت را داشت.