حرکت جدید دولت برای تعریض راه‌های تهران - شمال

۱۳۹۴/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۹۷۴

گروه راه و شهرسازی

جاده هراز یکی از محبوب‌ترین و پرتردد‌ترین محورهای اتصال استان تهران به کمربند ساحلی دریای خزر محسوب می‌شود، به‌طوری که متوسط تعداد عبور روزانه از آن 21هزار وسیله نقلیه است. اما کم عرض بودن، پیچ و خم زیاد، ریزش و عبور از مناطق کوهستانی باعث شده است که عبور از این مسیر با ترافیک سنگین و در برخی شرایط کمبود ایمنی همراه باشد. به همین علت دولت یازدهم با اختصاص بودجه‌یی نزدیک به 530میلیارد تومان، اقدام به بهسازی و گسترش این محور کرده است. پروژه‌یی که اکنون 50درصد از آن به مرحله بهره‌برداری رسیده است و برای تکمیل به 670 میلیارد تومان سرمایه دیگر نیاز دارد.

«شمال» مقصد بسیاری از تهرانی‌ها در تعطیلات و روزهای آخر هفته محسوب می‌شود. منطقه‌یی که شامل استان‌های گیلان، مازندران و بخشی از گلستان می‌شود، هم جنگل و هم دریا را در کنار هم دارد، به واسطه رشته کوه البرز از استان تهران جدا شده است و اگر ترافیک در محورهای رسیدن به آن سنگین نباشد، می‌توان با 2 تا 5ساعت رانندگی از تهران به اکثر شهرهای واقع شده در «شمال» رسید. این ویژگی‌ها از شمال مقصدی مطلوب برای گذران اوقات فراغت ساکنان تهران و حتی سایر نقاط کشور ساخته است، اما تمام ماجرا در آنها خلاصه نمی‌شود. جمعیت تهران و حومه حدود 20میلیون نفر است ولی ظرفیت مسیرهای منتهی به نقاط شمالی کشور برای جابه‌جایی این جمعیت کافی نیست. محورهای هراز، چالوس، دماوند و بزرگراه تهران-رشت راه‌های اصلی اتصال کمربند ساحلی دریای خزر به استان تهران و به تبع آن باقی کشور هستند و قفل شدن آنها در روزهای تعطیل و مناسبت‌ها، به یک روند معمولی تبدیل شده است. جدا از ترافیک سنگین، به خاطر عبور این محورها از مناطق کوهستانی، در برخی نقاط و برخی شرایط خاص آب و هوایی ایمنی خودروهای عبوری از آنها در معرض خطر قرار می‌گیرد. این مشکلات باعث شده که تجربه سفر به شمال برای بسیاری از شهروندان ایرانی چندان دلچسب نباشد و همچنین به خاطر ترافیک سنگین و تلفات جاده‌یی، هزینه زیادی به اقتصاد کشور تحمیل شود.

اکنون با ورود ایران به شرایط جدید سیاسی، شفاف شدن نسبی اقتصاد و تغییر جریان درآمدهای کشور از حرکت به سمت مقاصد ناشناس و حساب‌های دلال‌های داخلی و خارجی به سرازیر شدن در تولید ملی، توجه نهاد‌های حاکمیتی به این محورها نیز بیشتر شده است. تا آنجا که با تمرکز دولت بر گسترش و بهسازی مسیرهای منتهی به نقاط شمالی کشور، اکنون قطعه اول باند دوم جاده هراز به مرحله بهره‌برداری رسیده است.


بهسازی هراز نیازمند 670 میلیارد تومان

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید روز پنج‌شنبه، 15 بهمن ماه ضمن بازدید از پروژه بهسازی و 4 خطه کردن محور هراز، بخش اول این پروژه که شامل 8 کیلومتر ایجاد راه در این محور حدفاصل پل بلده-پنجاب می‌شود را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی، در مراسم افتتاح این محور، با بیان اینکه طول کل پروژه احداث باند دوم محور هراز ۶۳کیلومتر است، گفت: «حدود ۱۷درصد مسیر را این تونل‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین در طول محور هراز ۲۹دستگاه پل به طول ۳۲۰۰متر اجرا می‌شود که از دره‌های عمیق عبور می‌کنند. علاوه بر این حدود ۳۲کیلومتر علمیات دیوار‌سازی در طول محور هراز قرار دارد که بین ۷ تا ۱۷متر ارتفاع این دیوارهاست لذا جاده‌سازی در محور هراز یک جاده‌سازی معمولی نیست به‌طوری که هزینه تمام شده هر کیلومتر جاده در محور هراز ۵برابر هزینه تمام شده در جاده‌های معمولی کشور است. این پروژه بیش از ۱۲۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل آن حدود ۶۷۰میلیارد تومان دیگر نیاز است.»

آخوندی درباره سایر محورهای منتهی به شمال کشور نیز گفت: «تلاش می‌کنیم کل محور فیروزکوه- قائم‌شهر تا ایام نوروز تبدیل به بزرگراه شود و در ایام نوروز مورد استفاده مسافران قرار گیرد. علاوه براین عملیات اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال نیز به خوبی در حال انجام است و ۵پیمانکار پروژه در حال فعالیت هستند. همچنین تا ایام نوروز ۳کیلومتر از آزادراه قزوین-رشت نیز به بهره‌برداری می‌رسد.»

مشاهده صفحات روزنامه