این سریال را نباید قربانی سیاست کرد
سرمایهگذار سریال«شهرزاد» با اشاره به اینکه این مجموعه بیشتر در بستری عاشقانه روایت شده، گفت مسائل سیاسی را باید برای ژانرهای سیاسی تعریف کرد و این سریال را نباید قربانی مسائل سیاسی کرد.
سیدمحمدهادی رضوی با اشاره به نگارش طرح سری دوم و سوم سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی گفت:«ما از همان روز اول که پروژه سریال«شهرزاد» را به کارگردانی حسن فتحی راه انداختیم به فصلهای دوم و سوم این مجموعه براساس بازخوردهای مردمی نیز فکر کردیم». وی ادامه داد:«روش ماتریکسی نوشتن سریالها در دنیا امری مرسوم است و ما سریال را براساس بازخوردهایی که از مردم میگیریم به نگارش درمیآوریم. به طور مثال در فصل یک این سریال بعضی از شخصیتها و داستانها بین مردم برجسته میشوند و بعد در فصل دوم از این شخصیتها و داستانها بهره گرفته میشود و شخصیتهای دیگری هم به داستان اضافه میشوند. ما هم قطعه باید تا آخرین قسمت از فصل اول این مجموعه صبر کنیم تا ببینیم بازخوردهای مردمی نسبت به این سریال چه خواهد بود».
طرح اولیه فصلهای دوم و سوم سریال «شهرزاد» نوشته شد
رضوی با اشاره به نگارش طرح فصل ۲ و ۳ «شهرزاد» بیان کرد:«بر مبنای این بازخوردهای اولیه حسن فتحی، کارگردان و نغمه ثمینی، نویسنده فیلمنامه این سریال طرح اولیه فصلهای دوم و سوم آن را نوشتهاند. حتی تم اولیه این فصلها در ذهن آقای فتحی چیده شده است که سریال را به زمان معاصر هم برساند. با این حال همانطور که گفته شد به دلیل بازخوردهای مردمی نمیتوان فعلا درباره محتوا و تم فصلهای دوم و سوم«شهرزاد» صحبت کرد چراکه اینها قطعا با توجه به این بازخوردها تغییر خواهند کرد.»
وی ادامه داد:«حتی ممکن است این سریال در قسمتهای ۲۶ و ۲۷ نتیجه لازم و مورد نظر مردم را نگیرد و این سریال در همین یک فصل بسته شود. بنابراین هدف ما در این مجموعه احترام به نظر مردم است. خدا را شکر داستان در این مجموعه به مراتب درحال قوت گرفتن است و استقبال خوبی از آن شده است. البته از قسمت ۱۶ هم همانطور که دیدید داستان وارد جریانهای مافیایی شده و باید دید اینها برای مردم جذابیت دارد یا خیر.»
سرمایهگذار سریال«شهرزاد» با اشاره به استقبال بعضی از ایرانیان در خارج از کشور یادآور شد: «من هفته پیش سفری به امریکا داشتم و در ملاقاتی فهمیدم که اکثر دانشجویان ایرانی در امریکا «شهرزاد» را میبینند و فکر میکنم همین که این موج فرهنگی ایجاد شده یعنی ما صادرات فرهنگی داشتهایم و این برای من یک افتخار بود».
رضوی در ادامه درباره بازه زمانی این سریال که در دهه ۳۰ و ۴۰ میگذرد و اینکه به روایت تاریخی این دوران نپرداخته است، توضیح داد: «ما در قسمتهای اول این سریال کمی به کودتا پرداختیم که چند بار نام مصدق به میان آمد و عدهیی در واکنش به این قسمتها شروع به بازیهای سیاسی کردند و سوال میکردند که چرا اسم یک شخص چند بار تکرار شده است و چرا اسم شخص دیگری کمتر به کار رفته است. این سوال برای ما پیش آمد که چرا باید یک بستر عاشقانه که به همین شکل برای مردم جذاب است را وارد فضای سیاسی کنیم بنابراین سعی کردیم در این فضا وارد نشویم و تنها کلیتی از نظام پهلوی را نشان دهیم که فاسد است.»
وی ادامه داد:«اگر وارد بازی سیاسیون در عرصه سینما شوید، پایانی ندارد و هر روز یک نفر ایرادی به کار میگیرد. از طرف دیگر اگر «شهرزاد» وارد تاریخ سیاسی میشد این برد را پیدا نمیکرد و به هر جریانی که میپرداخت به جانبداری متهم میشد».
«شهرزاد» را نباید قربانی مسائل سیاسی کرد
سرمایهگذار سریال«شهرزاد» با اشاره به جذابیت سریالهای ماهوارهیی برای مردم عنوان کرد:«باید دقت کرد که چرا ماهوارهها مخاطب را به خود جذب میکنند؛ به این دلیل که به مسائل سیاسی نمیپردازند. مسائل سیاسی را باید برای ژانرهای سیاسی تعریف کرد و به نظرم «شهرزاد» را نباید قربانی مسائل سیاسی کرد حتی اوایل کار وقتی دو اسم مطرح میشد، عدهیی سریال را به جبهه ملی منتسب میکردند یا آهنگ محسن چاووشی را عدهیی روی مضامینی قرار میدهند که ارتباطی ندارد. البته شبکه افق این قطعه را برای شهدای حرم اجرا کرده بود که خیلی بهتر بود و همذاتپنداری بیشتری میشد.»
تولید یک مجموعه ارزشی و فرهنگی
در شبکه نمایش خانگی
رضوی در پایان درباره فصل دوم این سریال بیان کرد:«نظر آقای فتحی این است که این سریال به گونهیی تداوم پیدا کند تا به سالهای معاصر هم برسد و این درنهایت به نظر مردم بستگی دارد که در همین فصل اول هم این بازخوردها اعمال شد و سریالی که اکنون دیده میشود با آنچه که تصویربرداری شد، تفاوتهای زیادی دارد.»
