ویژگی منتخبان مجلس دهم
این روزها رفت و آمد نمایندگان منتخب ملت به سمت بهارستان افزایش یافته است و روز گذشته نیز شاهد حضور حسن روحانی، رییسجمهور کشورمان به مجلس بودیم. در مراسم افتتاحیه مجلس دهم حسن روحانی به موضوعهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی اشاره کرد و ابتدا نیز از تعامل همکاری میان دولت و مجلس سخن به میان آورد. آنچه مجلس دهم را نسبت به مجلسهای دیگر متمایز میکند این است که در این دور از انتخابات ما شاهد همصدایی و منسجم بودن تشکلهای حزبی در اصلاحطلبان بودیم و آنها نیز با ارائه برنامههای خود درباره بهبود وضعیت اقتصادی، فعالان اقتصادی مایوس را به مشارکت بیشتر در این دور دعوت کردند و مردم نیز با آگاه شدن برنامههای منتخبان ملت به آنها لبیک گفتند. حال در این برهه زمانی مردم و فعالان عرصه اقتصادی، انتظاراتی از منتخبان خود دارند. در حقیقت آنچه بخش خصوصی انتظار دارد، توجه به اصل 44 است و این موضوع نیز از سوی نمایندگان دولتی اجرا شود. علاوه بر این موضوع، بخش خصوصی کشور نیز همچنان از وضعیت موسسات مالی، اعتباری و بانکی ناراضی هستند و از نمایندگان در این دور از انتخابات نیز انتظار میرود که این موضوع به عنوان چالش اساسی بخش خصوصی
مد نظر قرار گرفته شود و بندهای قانونی که به اجرا درنیامده این بار عملیاتی شود. در حقیقت 30سال است که ما مشکلات یکنواخت و همیشگی را توسط رسانهها مطرح کردهایم و اکنون نیز انتظار داریم که این مشکلات قدیمی مسکوت باقی مانده امروز با یاری مجلس هم صدا با دولت برطرف شود. به واقع این بار فعالان اقتصادی متقاضی حل مشکلات 30ساله هستند.
به عبارت دیگر؛ ما در مجلسهای گذشته شاهد حرکتهای تقابلگرایانه مجلس با دولت بودهایم و این بار نیز با توجه به همصدایی دولت و مجلس خواهان این هستیم که منتخبان ملت بسته اعتمادسازی را در این دور تدوین کنند. متاسفانه در چند سال اخیر قوانین مختلفی برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی، اجتماعی از سوی نمایندگان وضع میشد که در نهایت هیچ خروجی موثری نداشت؛ باید گفت که در این 30سال برخی منتخبان مردم بازیهای نمایشی را در قالب تصویب قوانین به اجرا درمیآورند که در نهایت این نوع اقدام آنها کارایی لازم را برای اجرا نداشت. به تعبیر دیگر میتوان گفت که بیثباتی در وضع قوانین متعدد اجازه پیشروی به سمت توسعه یافتگی کشور را سلب کرد. به واقع ما برای حرکت به سمت توسعه یافتگی برنامههای خود را با کشورهایی همچون ترکیه، چین و کره جنوبی آغاز کردیم و هماکنون نیز شاهد آن هستیم که این کشورها توسعه یافته شدند و اما کشور ما هنوز در این باره اندر خم یک کوچه است و با مشکلات عدیدهیی دست و پنجه نرم میکند. به عنوان مثال ایران در زمینه تولید ماشین با کشوری همچون کره جنوبی برنامههای خود را آغاز کرد اما اکنون شاهد آن هستیم که آن کشور(کره جنوبی) در عرصه ماشینسازی حرف زیادی برای گفتن دارد و بازارهای زیادی نیز خواهان ورود اجناس آن هستند. این نوع عملکرد کشورهای نوظهور صنعتی نشان میدهد که آنها در زمینه اجرای قوانین و مقررات به خوبی رفتار کردهاند و این موضوع درحالی است که مجریان کشورمان نه تنها تابع اجرای قوانین نبودند بلکه تنها به گفتار اکتفا داشتهاند. در نهایت انتظار میرود؛ مجلس دهم به تقویت و استحکام قوانین از پیش باقی مانده بپردازد و از سخنان تکراری پرهیز کند.