افت ۴‌درصدی تولید سواری‌ها

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۱۶

گروه صنعت| صنعت تولید خودرو پس از اعمال تحریم‌ها و به تبع آن رکود تورمی که در سال ۹۱ و ۹۲ بر اقتصاد کشور سایه انداخت، وارد مرحله رکود شد. به این معنا که هم خرید و فروش خودرو کاهش یافت و هم تولید آن. در نتیجه ظرفیت تولید خودرو با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد و خودروسازان تنها با بخش کوچکی از ظرفیت تولید خود به فعالیت ادامه دادند. کاهش تولید و کاهش ظرفیت تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی آن سال‌ها تاثیر منفی گذاشت و یکی از عواملی بود که نرخ رشد اقتصادی را منفی کرد. اما چندی بعد به دلیل کاهش تورم، انتظارات مثبت اقتصادی و ارائه برخی تسهیلات، شرایط خودروسازان بهبود یافت و آنها توانستند تولید خود را افزایش دهند، اما این نوسان کاهش و افزایش تولید همواره بر سر این صنعت سایه افکنده است تا جایی که بر اساس آمار ارائه شده تولید خودرو در ۲ ماهه نخست امسال همچنان روند کاهشی داشته و بازار خودروسازان با رکود بیشتری مواجه شده است. بر اساس گزارش وزارت صنعت، تولید انواع خودرو در فروردین و اردیبهشت امسال معادل ۱۵۸ هزار و ۵۷۱ دستگاه بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸/۲درصدی داشته است. آمار تولید انواع سواری در کشور حاکی از آن است که در دو ماهه نخست امسال ۱۴۵هزار و ۹۳۰ دستگاه سواری تولید شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ۹/۳درصد افت داشته است. اما در این میان، تولید خودرو وانت با رشد قابل توجهی همراه بوده است و طی فروردین و اردیبهشت امسال ۱۱هزار و ۳۸۴ دستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روند مثبتی را طی کرده و ۶/۲۶درصد افزایش داشته است. در ادامه روند کاهشی تولید خودرو در کشور تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در دو ماهه اول امسال با کاهش ۸/۶۰ درصدی نسبت به دو ماهه اول سال ۹۴ به ۲۹دستگاه رسید. در مورد تولید اتوبوس نیز باید به کاهش ۴/۶۲ درصدی تولید طی دو ماهه اول سال جاری اشاره کرد به‌طوری که تولید این محصول در این مدت به ۵۹ دستگاه رسید. در این مدت، تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز به هزار و ۱۶۹ دستگاه رسید که با افت ۹/۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. آمار نشان می‌دهد که تنها در اردیبهشت ماه امسال، تولید خودرو با افت ۷/۰درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه بوده به‌طوری که ۱۰۲هزار و ۹۲ دستگاه انواع خودرو در اردیبهشت ماه در کشور تولید شده است. در میان خودرو‌سازان ایرانی، گروه ایران خودرو نیز در دو ماه نخست سال جاری با افت تولید روبه‌رو بوده و با کاهش ۵/۵درصدی تولید در مقایسه با دو ماه نخستین سال گذشته، ۸۰هزار و ۹۳۱دستگاه خودرو تولید کرده است علاوه بر اینکه همچنین در ۲ ماه ابتدایی سال ۹۵، تولید سواری توسط گروه ایران‌ خودرو به ۷۷هزار و ۲۳دستگاه رسید که کاهش ۹/۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید انواع خودرو توسط گروه ایران‌ خودرو در اردیبهشت امسال نیز به ۵۰ هزار و ۸۸۴ دستگاه رسید که نسبت به اردیبهشت ۹۴ کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد. گروه ایران‌ خودرو در ۲ ماهه اول امسال، افت ۷/۸ درصدی تولید سواری را نیز تجربه کرد و در این مدت ۴۸ هزار و ۳۳۰ دستگاه سواری توسط این گروه صنعتی به تولید رسید. در مورد تولید گروه سایپا نیز باید به افزایش ۸/۴درصدی تولید انواع خودرو طی ۲ ماهه اول امسال اشاره کنیم. در این مدت ۶۲ هزار و ۹۲۴ دستگاه انواع خودرو توسط گروه سایپا به تولید رسید. تولید سواری با رشد ۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۶ هزار و ۸۴۰ دستگاه سواری طی ۲ ماهه اول امسال رسید. تولید انواع سواری توسط گروه سایپا در اردیبهشت امسال نیز با رشد ۷/۱۲درصدی همراه بود و در مجموع، تولید انواع خودرو توسط این گروه صنعتی طی دومین ماه امسال ۷/۱۲درصد رشد داشته است. به گزارش «تعادل»، تورم، کاهش تقاضا، کاهش تولید و در نتیجه رکود در بازار خودرو، مانند یک زنجیره سنگین بر گردن این صنعت افتاده است و اگرچه راهکارهای متعددی برای خروج از رکود این صنعت ارائه می‌شود، اما آمارهای ارائه شده حکایت از بی‌ثمر بودن اقدامات انجام شده دارد. چندی پیش شورای رقابت قیمت دو نوع خودرو را آزاد کرد؛ این اقدام باعث شد که عده‌یی پیشنهاد آزاد‌سازی قیمت همه خودروهای تولید داخل را ارائه کنند، اما با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو اگر این اتفاق در مورد همه خودروهای تولید داخل رخ دهد، نتیجه‌یی جز افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در پی ندارد. از سوی دیگر گفته می‌شود که وزارت صنعت خواستار آزاد‌سازی قیمت تمام خودروها شده است؛ موضوعی که محمدرضا صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با رد آن می‌گوید: هیچ دستوری در این زمینه نداده‌ایم و فقط شورای رقابت قیمت دو نوع خودرو را آزاد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه