خطر نابودی بزرگ‌ترین آرشیو عکس تاریخ

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۴۹

اصغر بیچاره عکاس پیشکسوت ایرانی، آخرین ساعات 22 خرداد در امریکا بدرود حیات گفت تا در روز تولدش، چشم از جهان فروبسته و تنها دقایقی از هشتاد و ششمین بهار زندگی‌اش را به تماشا نشسته باشد. بیچاره که قدیمی‌‌ترین عکاس سینمای ایران بود، در دوران حیاتش در 35 فیلم عکاسی کرده و کوشش‌هایی برای فیلمسازی نیز انجام داده بود. به گزارش تابناک، این عکاس پرسابقه که فعالیتش را با کپی نگاتیو عکاس‌های «دختر لر» نخستین فیلم ناطق فارسی شروع کرد و از این حرفه تا به لحظه جان دادن فاصله نگرفت، برای آرشیوسازی در بیش از نیم قرن اخیر، همتی شگرف داشت و در اثر این تلاش مستمر، بزرگ‌ترین آرشیو تاریخی عکس ایران را داشت. در کنار این آرشیو عکس، بزرگ‌ترین آرشیو دوربین‌های تاریخی ایران نیز از آن او بود که دوربین «روسی خان (ایوانف)»، «ابراهیم‌خان عکاس‌باشی»، «ابراهیم‌خان صحاف‌باشی» و «ماشاءالله‌خان عکاسباشی» از جمله این دوربین‌هاست. او که در سال‌های پیش از انقلاب عکاس روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» بود، در سال‌های عمرش، این وسایل را همچون یک موزه سیار از خانه‌یی اجاره‌یی به خانه دیگری می‌برد. یکی از بزرگ‌ترین مجموعه تصاویر از محمد مصدق، حسین فاطمی، آیت‌الله کاشانی، شعبان بی‌مخ و چهره‌های تاریخ معاصر ایران در اختیار بیچاره بود که تاکنون از عمده این تصاویر رونمایی نشده است و ظاهرا در تنها فیلم مستندش با نام «سند زنده» که سال 1359 ساخت، نیز بخشی از تصاویر تاریخی‌اش را استفاده کرده است: «من از شعبان بی‌مخ با آن خالکوبی‌ها و ریش و هیکل عکس‌های زیادی دارم. در فیلم «سند زنده» هم هست. آن فیلم را امام (خمینی) هم دید و خیلی هم خوشش آمد.»اکنون از این عکاس مجموعه تاریخی باقی مانده که به رضایت خانواده‌اش می‌توان در قالب موزه‌یی به نام «اصغر بیچاره» برپا کرد یا به مجموعه «موزه عکس» در تهران افزود و این موزه را به احترام مردی که عمرش را در این راه نهاد، به نام او کرد. باید دید آیا مسوولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و سازمان میراث فرهنگی در این زمینه اقدام جدی انجام می‌دهند؟

مشاهده صفحات روزنامه