تجربه پاریس در تهران تکرار می‌شود

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۴۴

گروه راه و شهرسازی|

نتایج مقایسه میانگین سالانه آلاینده‌های ذرات معلق طی سال۲۰۱۵ در تهران و پاریس نشان می‌دهد، طرح کاهش آلودگی هوا طی ۶سال از ذرات معلق آسمان پاریس کاسته است.

اکنون در شهر تهران نیز قرار است از ابتدای شهریور این طرح به‌صورت تلفیقی از دو طرح «زوج و فرد» و «lez» برای کاهش آلایندگی هوا اجرا شود. پاریس یکی از شهرهای اروپایی است که طرح کاهش (LOW EMISSION ZONE) از سال۲۰۰۹ در آن به اجرا درآمده و توانسته طی ۶سال از میزان غلظت ذرات معلق بکاهد. این طرح قرار است با اعمال تغییراتی در سال جاری در تهران نیز به اجرا گذاشته شود تا طی زمان مشخص به مرور از آلودگی هوای شهر بکاهد. باوجود تفاوت‌های فراوان در بافت شهری، منابع آلاینده، حدود مجاز غلظت و ضوابط مکان‌یابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی، به بررسی غلظت آلاینده ذرات معلق در ایستگاه‌های تهران و پاریس در دوره یکسان پرداخته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان غلظت سالانه ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون مشاهده شده در ایستگاه ترافیکی شهر پاریس از پایین‌ترین غلظت سالانه در شهر تهران، کمتر بوده است. این درحالی است که تغییرات غلظت ساعتی مشاهده شده در ایستگاه‌های واقع در شهر تهران بسیار فراتر از شهر پاریس است. باوجود فراتر بودن غلظت این آلاینده در شهر تهران نسبت به شهر پاریس، حد استاندارد سالانه تعیین شده در ایران، سختگیرانه‌تر از استاندارد هدف در کشور فرانسه و استاندارد اتحادیه اروپا قرار دارد. طی سال۲۰۱۵، غلظت سالانه آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون در کلیه ایستگاه‌های شهر تهران، فراتر از حد مجاز اتحادیه اروپا قرار داشته این درحالی است که تنها در یک ایستگاه شهر پاریس، غلظت سالانه بیش از حد استاندارد بوده است.

از سویی طی سال۲۰۱۵، میزان غلظت سالانه آلاینده در ایستگاه‌‌های شهر تهران نیز بسیار فراتر از ایستگاه‌های شهر پاریس بوده و تغییرات و نوسانات غلظت ساعتی نیز در ایستگاه‌های شهر تهران بیشتر است. سابقه طرح «lez» در ایران به تیرماه سال گذشته برمی‌گردد که در جلسه119 شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور موردبررسی قرار گرفت. طرحی که قرار بود براساس آن خودروها به سه گروه رنگ‌بندی و تقسیم شوند؛ گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو5 که شامل بیشتر خودروهای کشور است و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو5 به بالا. اما مسوولان پلیس راهور با این طرح بدون مطالعه موافق نبودند بنابراین طرح ازسوی وزارت کشور برای اجرا ابلاغ نشد. اما سرانجام 19خردادماه طرح کاهش به‌عنوان یکی از بندهای مصوبه دولت درباره کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها ابلاغ شد.

اکنون این طرح در سه‌مرحله انجام خواهد گرفت؛ در مرحله اول در محدوده «طرح زوج و فرد» معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده می‌شود. در مرحله دوم (ابتدای زمستان) روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری اعمال محدودیت می‌شود و در گام سوم نیز اجرای این طرح به کل سطح شهر تهران تسری پیدا می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه