زنانه‌ترین پارلمان‌ها در بولیوی و سوئد

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۶۰

گروه گوناگون| برگزیت بهانه‌یی بود برای یک ارزیابی دوباره از حضور زنان در سیاست. این روزهای «ترزا می» بهانه‌یی است برای صحبت دوباره از «مارگارت تاچر». هر چند در جزییات تنها چند شباهت اندک از این دو می‌توان نام برد. با این حال، زن بودن هر دو پدیده‌یی تازه برای جهان سیاست بوده است. اگر قرار باشد، نگاهی به وضعیت حضور زنان در سیاست بیندازیم، پارلمان‌های ملی بهترین گزینه برای نگاه به توزیع صندلی‌ها و میزان مشارکت زنان است.

نگاهی به وضعیت حضور زنان در سیاست و به صورت خاص در مجلس و پارلمان‌های ملی نشان از آن دارد که کشورهایی همچون مکزیک، اسپانیا، سوئد، فنلاند و بولیوی در این میان وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورها دارند، سهم زنان در پارلمان‌های ملی این کشورها بالاتر از 33درصد است. به عنوان مثال 53 درصد اعضای پارلمان بولیوی را زنان تشکیل داده‌اند. این یعنی نیمی از این پارلمان در اختیار زنان است. همچنین سوئد، بعد از فنلاند در رتبه دوم قرار دارد و درصدی معادل 44 را از آن خود کرده است.

این آمار که براساس گزارش‌های بانک جهانی است، نشان می‌دهد چین، انگلیس، استرالیا و ایالات متحده در مقابل کشورهای فوق، وضعیت چندان مطلوبی نداشته و در میانه راه قرار دارند. در استرالیا 27درصد کرسی‌های پارلمان در اختیار زنان است و این رقم در چین به 24درصد می‌رسد. در این میان، ایالات متحده رقم 19درصدی را برای حضور زنان خود در پارلمان به ثبت رسانده است. انگلیس نیز در همین میان و حدود 29درصد قرار دارد. البته این مساله را می‌توان از مساله نخست‌وزیری «ترزا می» نیز به خوبی درک کرد چراکه بعد از تاچر، او نخستین نخست‌وزیر زن است.

کمی آن ‌طرف‌تر و در میان کشورهایی که وضعیت نسبتا پایینی در حوزه تعداد کرسی‌های زنان پارلمان دارند، روسیه و برزیل دیده می‌شوند.

البته هند و ترکیه نیز در همین گروه قرار دارند. میزان حضور زنان در پارلمان‌های ملی در این گروه کمتر از 20درصد و حدود 15.2درصد است. البته در برخی کشورها نیز این رقم با کاهش روبه‌رو بوده و اعداد کمتری به ثبت رسیده است. به عنوان مثال درروسیه، تنها 14درصد کرسی‌های پارلمان در اختیار بانوان است و این رقم در برزیل باز هم کمتر شده و به 10درصد می‌رسد. نقشه فوق به خوبی می‌تواند میزان پراکندگی حضور زنان در پارلمان‌های ملی کشورها را نشان دهد.

با توجه به انتخاب شدن «هیلاری کلینتون» به عنوان نامزد حزب دموکرات، مساله زنانه شدن نقش‌های سیاسی در طول هفته‌های اخیر بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها افتاده است.

آن‌ طور که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد، کلینتون اخیرا از حمایت زنان کشور خود بیشتر از قبل بهره‌ برده و درصدد است تا از زن بودن خود برای جلب مشارکت زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا استفاده کند. هر چند این موارد را نمی‌توان به کل کشورها تعمیم داد. به عنوان مثال، ایالات متحده با وجود رقابت کلینتون در مقابل ترامپ به عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات در تعداد کرسی‌های زنانه پارلمان خود چندان وضعیت مطلوبی نداشته و در میانه قرار دارد. با این حال به نظر می‌رسد که حضور این زنان می‌تواند آغازی دوباره برای ظهور«تاچر»های دیگر - با وجود همه تفاوت‌ها- باشد.

مشاهده صفحات روزنامه