دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی است

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۱۸

وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی، مشاوران خود را با یکدیگر معاوضه کردند. به این ترتیب، حسین شیخ‌الاسلام که پیش از این مشاور رییس مجلس در امور بین‌الملل بود، به وزارت خارجه رفت و در حکمی از سوی محمدجواد ظریف به عنوان مشاور وزیر خارجه منصوب شد. از طرف دیگر علی لاریجانی رییس مجلس، حسین امیرعبداللهیان را به عنوان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان پیش از این معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه بود و بعد از اینکه حسین جابری‌انصاری جایگزین وی شد، به دلایل شخصی مسوولیت سفارت ایران در عمان را نپذیرفت و بنابراین ‌محمدجواد ظریف برای وی حکم مشاوره زد. حسین شیخ‌الاسلام در گذشته سفیر ایران در دمشق بود و همچنین دبیرکلی کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه امیرعبداللهیان و حسین شیخ‌الاسلام با بیان اینکه باید هیات‌های پارلمانی با ماموریت روشن به سفر بروند و کار درست را سامان بدهند، توضیح داد که چرا رییس مجلس علاقه‌مند به استفاده از تجربه و نیز دانش امیرعبداللهیان بوده است. وی گفت: بخش نرم‌افزاری کار اهمیت زیادی دارد. گروه‌های دوستی و کمیسیون‌های مختلف به سفر می‌روند، بنابراین اینکه از قبل برای هر بخش یک ماموریت ویژه در نظر گرفته شود که افراد حامل یک فکر باشند و نتیجه این دیپلماسی به توسعه رسمی کشور کمک می‌کند، بنابراین تقاضا دارم با توجه به نیروهای زبده و خوب که در بخش بین‌الملل فعال هستند و بخشی نیز از خانواده شهدا بوده و انگیزه قوی انقلابی دارند، همچنین با رایزنی با وزارت خارجه و سایر بخش‌های ذی‌ربط، برای تمام سفرها برنامه مدون تدوین شود و تشریفات در حداقل باشد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی است، گفت: این دیپلماسی در همه جای دنیا جایگاه خاص خود را دارد. در بسیاری از مواقع دیپلماسی‌های رسمی نیازمند رایزنی‌های پارلمانی هستند، بنابراین ‌باید دیپلماسی پارلمانی را هم گسترش، هدفمند و پرمغز کرد تا از درون آن حرکت آغاز شود، لذا ساماندهی کار در امور بین‌الملل، تفکر و برنامه‌ریزی کردن و استفاده از نظرات خبرگان بسیار مهم است. رییس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: ماموریت آتی امیرعبداللهیان در این بخش در حوزه فکری و ساماندهی است تا حرکت‌های دیپلماسی پارلمانی پرمغزتر صورت بگیرد و با توجه به شناخت من از ایشان امیدوارم حوزه امور بین‌الملل موفق‌تر باشد. در پایان برای آقایان شیخ‌الاسلام و امیرعبداللهیان آرزوی توفیق در سمت‌های جدیدشان دارم.

به گزارش خانه ملت، حسین شیخ‌الاسلام مدیرکل سابق بین‌الملل مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم سخن گفت و با تشکر از رییس مجلس افزود: ان‌شاءالله توفیق بندگی و موفقیت نصیب آقای امیرعبداللهیان در پست جدیدش فراهم شود. امیرعبداللهیان هم با تشکر از شیخ‌الاسلام گفت: از آقای شیخ‌الاسلام برادر عزیزم سال‌ها تلمذ کرده‌ام که این رویه ادامه خواهد یافت. وی با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و شهدای حرم ادامه داد: از حسن اعتماد دکتر لاریجانی تشکر می‌کنم و امیدوارم با توجه به تجربیات اندکم و با استعانت از خداوند بتوانم با رهنمودهای دکتر لاریجانی در حوزه دیپلماسی پارلمانی کارها را ادامه دهم.

مشاهده صفحات روزنامه