پیشی گرفتن بازدهی صندوق‌ها از شاخص کل

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۳۳

گروه بورس

در یک سال گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شکل‌های مختلف با بازدهی‌های متفاوتی مواجه شده و با توجه به روند فرسایشی بازار در ابتدای سال 94 و 95 صندوق‌ها نسبت به شاخص کل بورس اوراق بهادار با بازدهی 11.78درصدی شرایط بهتری را تجربه کرد زیرا صندوق‌ها در یک سال گذشته به‌صورت میانگین 18‌درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کردند. همچنین در این بازه زمانی صندوق‌های مختلط دارای بالاترین بازدهی معادل 19.62‌درصد بودند.

این درحالی است که بازدهی صندوق‌های سهامی و با درآمد ثابت به ترتیب با رقم 17.64و 17.69‌درصد بوده است.

به گزارش«تعادل» صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ارکان بازار سرمایه است که به دلیل داشتن سود تضمین شده دارای ریسک حداقلی بوده و مورد توجه سرمایه‌گذاران بورس است. در واقع صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، نهادی است که منابع مالی را از مردم جمع‌آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کند.

از دی ماه سال 92 که بازار سرمایه روند فرسایشی در پیش گرفت، سرمایه‌گذاران با این تصور که داشتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صرفه‌تر از سهامدار بودن آنهاست به سمت صندوق‌ها گرایش پیدا کردند.

این اقبال سهامداران سبب شد تا بانک‌ها نیز به این سمت کشیده شده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تاسیس کنند تا با کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی از بانک‌ها خارج نشود. از طرف دیگر نقدشوندگی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سرمایه‌گذاری‌هاست. قابلیت تبدیل به وجه نقد شدن صندوق‌ها زمانی است که سرمایه‌گذار به هر دلیل تصمیم به تغییر موضع سرمایه‌گذاری خود و خروج می‌گیرد.

عایدی صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری از سه طریق نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. نخست اینکه درآمد‌هایی از طریق سود نقدی سهام‌های صندوق و بهره اوراق قرضه موجود در صندوق به دست می‌آید. این درآمد‌ها هر ساله توسط صندوق بین سرمایه‌گذاران به عنوان سود نقدی توزیع می‌شود. همچنین اگر صندوق اوراق بهاداری که قیمت آنها افزایش یافته به فروش برساند، بازده سرمایه‌یی به دست خواهد آورد. بیشتر صندوق‌ها این عایدی‌ها را هم به عنوان سود بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کنند.

نهایتا اینکه اگر ارزش اوراق بهادار موجود در صندوق افزایش پیدا کند اما مدیران صندوق آنها را برای شناسایی بازده سرمایه‌یی نفروشند، ارزش سهام صندوق افزایش پیدا خواهد کرد و در این صورت شما می‌توانید سهام خود را با سود بیشتر به فروش برسانید.

معمولا صندوق‌ها این امکان را به شما خواهند داد که به جای دریافت سود‌های خود آنها را مجددا در صندوق سرمایه‌گذاری کرده و سهام بیشتری دریافت کنید. در بازارهای سرمایه دنیا وضعیت صندوق‌ها به گونه‌یی دیگر بوده و روال معمول بر این است که کسانی که وجوه نقدی برای سرمایه‌گذاری دارند به موسسات مراجعه و موسسات سرمایه‌گذاری بنا به وضعیت ریسک‌پذیری این افراد دسته‌یی از صندوق را به آنان پیشنهاد می‌کنند سپس سرمایه‌گذار براساس علایق خود اقدام به خرید واحدهای صندوق مورد نظر خواهد کرد.


بازدهی صندوق‌ها در دوره‌های مختلف

درحال حاضر در بازار سرمایه ایران سه نوع صندوق سهام، درآمد ثابت و مختلط فعال هستند که 17صندوق مختلط، 96 صندوق سهام و 51 صندوق با درآمد ثابت وجود دارد. ارزش خالص دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت 82هزار و 305میلیارد تومان، صندوق‌های مختلط حدود 473میلیارد تومان و صندوق‌های سهام نزدیک به 695 میلیارد تومان است.

بازدهی صندوق‌ها در ماه‌های اخیر متفاوت بوده و نسبت به شاخص سهام بورس اوراق بهادار که در یک سال گذشته معادل 11.78درصد بازدهی نصیب سهامدارن خود کرده شرایط بهتری داشته است.

در یک سال گذشته صندوق‌های مختلط دارای بالاترین بازدهی معادل 19.62‌درصد بودند. این درحالی است که کمترین بازدهی سال متعلق به صندوق‌های سهامی با رقم 17.64‌درصد بوده و بازدهی صندوق با درآمد ثابت در شرایطی بهتر از صندوق‌های سهامی معادل 17.69‌درصد بوده است.

اما براساس میانگین عمر صندوق‌ها در هر دسته، صندوق‌های سهام در مجموع با 220درصد سود‌آوری در ردیف اول قرار دارد و بعد از آن صندوق مختلط با 96‌درصد و صندوق با درآمد ثابت با 61‌ درصد قرار دارند.

علاوه بر این، در یک ماه گذشته نیز صندوق‌های با درآمد ثابت با بازدهی منفی 0.29 دارای کمترین بازدهی بودند و در بازه زمانی یک ماهه، صندوق‌های مختلط با 1.32درصد بالاترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. بازدهی ماهانه صندوق‌های سهامی نیز 0.59‌درصد بود.

همچنین ضریب بتای صندوق‌های سهامی نیز با رقم 1.057 در شرایط مناسب‌تری نسبت به بقیه صندوق‌ها قراردارد؛ بعد از صندوق‌های در سهام، صندوق‌های مختلط با ضریب 0.62 و صندوق‌های با درآمد ثابت با ضریب 0.19 قرار دارد.

گفتنی است که ضریب بتا شاخصی از ریسک سیستماتیک یک سرمایه‌گذاری یا مجموعه‌یی از دارایی‌های مالی نسبت به ریسک پرتفوی بازار است که به مقدار عدد یک سنجیده می‌شود بدین معنا که ضریب بتای یک، بزرگ‌تر از یک و کوچک‌تر از یک به ترتیب نشان‌دهنده هم شدت بودن، شدیدتر بودن و ملایم‌تر بودن نرخ بازده شرکت مورد نظر با بازده شاخص کل است. ضریب بتای صفر نیز نشان‌دهنده بی‌تفاوتی و استقلال تغییرات بازده شرکت مورد نظر نسبت به بازده شاخص کل است.

مشاهده صفحات روزنامه