بازگشت شاخص به کانال 75 هزار واحدی

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۳۷

گروه بورس روز گذشته شاخص بورس تهران در حالی وارد کانال 75‌هزار واحدی شد که نماد 23شرکت بازگشایی شد و گویا امید را به سهامداران بازگرداند. این نمادها شامل پالایشگاه بندرعباس، ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل، رادیاتور ایران، تایدواتر، کالبر، کارت اعتباری ایران کیش، توسعه صنایع بهشهر، پارس الکتریک، سیمان کارون، سرامیک‌های صنعتی اردکان، کاشی تکسرام، شکر و قند اصفهان، سایپا شیشه، سیمان فارس، صنعتی بهشهر، پگاه اصفهان، آلومراد، لنت ترمز ایران، آهنگری تراکتورسازی، فنرسازی زر و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس بودند. البته از این 23نماد بازگشایی شده تنها سهام 7شرکت مورد دادوستد قرار گرفت که شامل پالایشگاه بندرعباس، سایپا دیزل، ایران خودرو دیزل، کارت اعتباری ایران کیش، آهنگری تراکتورسازی ایران، فنرسازی زر و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس بود. سهام باقی شرکت‌ها هم در روزهای آینده قیمت‌گذاری خواهد شد. در این میان به جز حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس که با کاهش قیمت و صف فروش مواجه شد، 6شرکت دیگر با رشد قیمت دادوستد شدند، بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به فنرسازی زر با 22 درصد بود. از سوی دیگر شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر با تاثیر 93، 86 و 22واحدی به همراه نقش مثبت 31 و 19واحدی پالایشگاه بندرعباس و همراه اول، بیشترین اثر در رشد شاخص کل را به عهده داشتند. همچنین اکثر شرکت‌های خودرویی حاضر در تابلو با رشد قیمت معامله شدند. در کنار این رشد شاخص بورس، حجم معاملات نیز نسبت به روزهای گذشته بهتر شد و ارزش معاملات از 251‌میلیارد تومان فراتر رفت.


روند دادوستد بازار سرمایه

در دادوستدهای سومین روز مردادماه شاخص کل بورس توانست با رشدی 249واحدی از مرز 75‌هزار‌واحد عبور کند و روی ارتفاع 75‌هزار و 183واحد بایستد. همچنین در این روز سهامداران بیش از 732میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 2‌هزار و 514‌میلیارد ریال در 57‌هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. حجم و ارزش معاملات در بازار روز یک‌شنبه به دلیل باز شدن بسیاری از نمادهای بزرگ، نسبت به روز شنبه صعودی شد. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 263 و 29‌واحد بالا رفتند. طبق این گزارش، نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پالایش نفت بندرعباس، گل‌گهر و ارتباطات سیار در روز یک‌شنبه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری غدیر با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. همچنین در این روز گروه‌های خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. بیشترین رشد قیمت‌ها نیز متعلق به نمادهای فنرسازی زر، لیزینگ رایان سایپا، سایپا دیزل، ایران‌خودرو دیزل، درخشان تهران، ملی مس و گروه صنعتی بارز بود. در مقابل نمادهای تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی، سیمان هگمتان، ریخته‌گری تراکتور‌سازی ایران، پاکسان، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری اعتبار و چینی ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. در پایان معاملات روز گذشته سهامداران بیشترین تقاضا را برای خرید ملی مس، فولاد مبارکه، اوراق مشارکت سایپا، صنایع لاستیکی بارز، سرمایه‌گذاری خوارزمی، دارویی رازک و فولاد آلیاژی ایران ثبت کردند. این در حالی بود که حق تقدم داروسازی دکتر عبیدی، اوراق مشارکت سایپا، تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی، صندوق سرمایه‌گذاری سهامداران توسعه، اوراق مشارکت شهرداری اصفهان و کاشی تکسرام با بیشترین عرضه‌ها، سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. همچنین زامیاد با معامله 189میلیون، سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت ملی نفت ایران با معامله یک‌هزار و 55‌میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند.


افت نامحسوس آیفکس

بازار فرابورس در سومین روز مردادماه با مبادله 125میلیون و 740‌هزار ورقه بهادار در 19‌هزار و 135نوبت به ارزش یک‌هزار و 612‌میلیارد و 970میلیون ریال به کار خود خاتمه داد. بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام با خرید و فروش 12میلیون و 530‌هزار سهم به ارزش 30‌میلیارد و 160میلیون ریال در نماد کاغذ پارس ثبت شد. نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، تابان هور، گوهران و نیروی برق دماوند هم پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. طبق این گزارش، آیفکس در ابتدای ساعت معاملات رشد کرد، اما به تدریج در مدار نزولی قرار گرفت و درنهایت با افت نامحسوس نسبت به روز قبل عدد 792.9‌واحد را نمایش داد. بیشترین تاثیر منفی را سهام پتروشیمی زاگرس و برق دماوند روی این شاخص داشت. شرکت‌ پالایش نفت شیراز پس از بازگشایی نماد در کنار نیرو سرمایه و داروسازی کاسپین تامین بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام توسعه و عمران کرمان و صنایع نسوز توکا با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. در عین حال در بازار اول 35‌میلیون و 410‌هزار ورقه بهادار به ارزش 66‌میلیارد و 700‌میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات سهام در نماد تابان هور رخ داد. همچنین 53‌میلیون و 300‌هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 198‌میلیارد و 480‌میلیون ریال خرید و فروش شد و بالاترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به کاغذ پارس بود.


عرضه‌های روز گذشته تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یک‌شنبه 3مردادماه، عرضه 23‌هزار و 544‌تن انواع مس، فولاد و آلومینیوم را تجربه کرد. این تالار در این روز شاهد عرضه 20‌هزار‌تن مس کم عیار، یک‌هزار ‌تن مس مفتول و یک‌هزار و 500‌تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران، 100‌تن مس مفتول شرکت گیل‌راد شمال و 100‌تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان بود. براساس این گزارش، 132‌تن سبد تیرآهن مخلوط، 50‌تن سبد تیرآهن و میلگرد و 330‌تن سبد میلگرد و نبشی شرکت ذوب آهن اصفهان، 120‌تن سولفور مولیبدن، 12‌تن کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی صنایع مس ایران و 200‌تن شمش‌هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو نیز در این تالار عرضه شد. این گزارش حاکی است، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در این روز میزبان عرضه 82‌هزار و 172‌تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود.

مشاهده صفحات روزنامه