جیب فعالان صنفی آبمیوه بستنی منجمد شد

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۴۰


گروه تشکل‌ها|

اصناف باز هم از رکود تورمی حاکم بر فضای اقتصاد کشور ناراضی هستند و معتقدند که چنین شرایطی اجازه فعالیت و مانور بیشتر را از فعالان اخذ کرده است. هوای گرم تابستان که همه ساله بر وفق مراد واحدهای صنفی بستنی و آبمیوه‌فروشی بود، اما به نظر می‌رسد که فعالان صنفی این‌بار در گرم‌ترین روزهای سال شرایط متفاوتی را به دلیل گرمی بی‌سابقه هوا سپری می‌کنند.

به گفته منابع آگاه خبری، امسال جهان سخت‌ترین روزها را طی 136 سال گذشته سپری کرده و اکنون این‌چنین شرایط داغی بر دل این فعالان واحدهای صنفی بستی و آبمیوه گذاشته است. به بهانه افزایش گرما و تاثیر آن با برخی واحدهای صنفی سراغ اسکندر آزموده، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آبمیوه و نوشابه‌های تهران رفتیم. او معتقد است: «در اوج گرما فضای کسب و کار در صنف آبمیوه و بستنی سرد، سرد است.»

درحال حاضر ما روزهای گرم سال را سپری می‌کنیم. افزایش گرمای هوا و فصل تابستان چه تاثیری بر روند فعالیت‌های واحدهای صنفی آبمیوه و بستنی داشته است؟

همان‌طور که خود شما هم اشاره کردید، ما شاهد سپری شدن روزهای گرم سال هستیم و به نوعی این گرمی هوا منجر به عدم بیرون آمدن مردم در کوچه و خیابان شده، درواقع به دلیل گرمی بیش از حد هوا مردم اوقات فراغت خود را در ساعت‌های پایانی روز موکول می‌کنند و همین موضوع نیز منجر به بی‌رونقی یا کم رونقی واحدهای صنفی بستنی و آبمیوه شده است. البته عامل دیگری همچون رکود تورمی حاکم بر سطح بازار نیز مزید بر علت شده و این روزها همانند سال‌های گذشته رونقی در واحدهای صنفی آبمیوه و بستنی دیده نمی‌شود. به‌طور کلی باتوجه به اینکه گرمای هوا هر ساله منجربه رونق واحدهای صنفی آبمیوه و بستنی می‌شد اما امسال افزایش دما، گرمای حضور مردم را از واحدهای صنفی میوه و بستنی گرفت و تاثیری آن چنانی در زمینه میزان فروش این نوع واحدهای صنفی برجای نگذاشت.

قیمت‌ محصولاتی همچون آبمیوه و بستنی نسبت به مشابه سال گذشته به چه صورت است؟ آیا برنامه‌یی برای افزایش یا کاهش قیمت برای محصولات در نظر دارید؟

اتحادیه آبمیوه و بستنی قرار بود در تاریخ 28/11/93 برنامه‌یی چند ساله برای نرخ محصولات داشته باشد اما متاسفانه به دلیل عدم ثبات قیمت‌ کالاهای مواد اولیه، نرخ‌ها هیچ‌گونه تغییری نداشته است. به نظر می‌رسد با افزایش قیمت مواداولیه این صنف، قیمت انواع بستنی نیز افزایش یابد.

ما شاهد تک رقمی شدن تورم هستیم. کارشناسان براین باورند، باوجود تک رقمی شدن تورم، کالایی نباید افزایش قیمت داشته باشد. نظر شما دراین زمینه چیست؟

اگر تجار مواد اولیه مربوط به صنف بستنی و آبمیوه را نسبت به مشابه سال گذشته گران عرضه کنند، ما هم مجبور به افزایش قیمت کالاهای تمام شده هستیم. البته باید بگویم که ما در صنف آبمیوه نرخ معینی را تعیین نمی‌کنیم؛ چرا که قیمت و کیفیت میوه در شیفت‌های صبح، ظهر و بعدازظهر متفاوت است، بنابراین زمانی که ما به آبمیوه فروشی‌ها مراجعه می‌کنیم هر واحد صنفی نرخ مصوب و متفاوت خود را دارد.

این روزها کارشناسان صنفی نسبت به رکود تورمی حاکم در سطح بازار ناراضی هستند. حال، اتحادیه‌های صنفی برای مهار رکود برنامه خاصی را به دولتمردان ارائه دادند؟

به هرحال، ما پیشنهادهای لازم را به نمایندگان اتاق اصناف اعلام می‌کنیم. رایزنی در زمینه مسائل سیاسی و برطرف کردن مشکلات اقتصادی نیز برعهده رییس اتاق اصناف است. اما به نظر بنده کسی به حرف بخش خصوصی کشور گوش نمی‌دهد؛ چراکه با وجود معضلات بسیار در بخش اقتصاد ما شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی تولیدی هستیم و برنامه مدونی برای عدم تعطیلی واحدها و رشد اقتصادی وجود ندارد. دولتمردان در این بازه زمانی باید درصدد محقق کردن چشم‌انداز افق 1404 باشند. علاوه بر آن تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید قول رشد 5 درصدی اقتصاد را به فعالان اقتصادی و مردم داد، اما عملا با اجرای برجام نیز ما شاهد عدم رشد بخش اقتصاد و رونق هستیم.

طی هفته‌های اخیر خبرها مبنی براجرای مصوبه هیات عالی نظارت در مورد ادغام واحدهای صنفی همگن است. نظر شما در مورد اجرای این مصوبه چیست؟

باید دید، هدف از اجرای این طرح هیات عالی نظارت چیست؟ متاسفانه هنوز برنامه مشخصی نه در دستور کار اتاق اصناف قرار دارد و نه هیات عالی نظارت. اتاق اصناف نیز در زمینه اجرای این طرح قرار است نمایندگان اتحادیه‌ها را در اجلاسی گردهم آورد و درباره چند و چون این طرح بگوید.

یعنی شما درباره اجرای این مصوبه نظر خاصی ندارید؟

دقیقا، همان‌طور که در صحبت‌های بالا اشاره کردم باید دید که هدف از اجرای این طرح چیست. اتاق اصناف باید در این زمینه پاسخگو باشد و ابهامات موجود در این طرح را برطرف کنند. باید دید که در اجلاس روسای اتحادیه‌ها چه کسانی با اجرای این طرح موافق هستند و بعد نسبت به آن تصمیم‌گیری کرد. به‌هرحال، قانونگذار به اجرای این مصوبه تاکیدداشته، شعار امسال نیز به اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل مزین شده. بنابراین باید به سمت عملیاتی کردن قوانین موجود پیش رفت. به اعتقاد بنده، باید به سمت اجرای قوانین پیش رفت و امیدواریم با اقدامات کارشناسی شده مسوولان صنفی، اجرای این قانون گره‌گشای مشکلات نظام توزیع باشد.

یعنی اتاق اصناف برنامه لازم را برای اجرای عملیاتی این نوع مصوبه ارائه نداده است؟

متاسفانه هنوز هیچ برنامه خاصی از سوی اتاق اصناف ارائه نشده، درحالی که نمایندگان اتاق اصناف باید اقدامات کارشناسی شده در راستای اجرای این قانون درنظر گیرند.

تصمیمات مقطعی چه تاثیری به روند فعالیت بخش تشکل‌گرایی خواهد داشت؟

به هرحال، تاثیرات مقطعی که اثر سوء برهر فعالیتی خواهد داشت. مسوولان ما باید از هرگونه تصمیمات مقطعی خودداری کنند. متاسفانه افراد هر روز یک قانون را به تصویب می‌رسانند؛ این موضوع درحالی است که تا به امروز ما شاهد انواع و اقسام قوانین مختلفی هستیم که هیچ‌گاه جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه