کلیات لایحه اصلاحیه بودجه تصویب شد

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۴۴

کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 بعد از یک‌بار ردشدن، با بررسی مجدد دیروز در کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس تصویب شد اما این به‌معنای مصوب‌شدن آن نیست و اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند کمیته‌یی ۷ نفره برای بررسی بیشتر اصلاحیه قانون بودجه سال۹۵ تشکیل دهند. بدین‌ترتیب کلیات لایحه بودجه 95 با اعمال تغییرات و اصلاحاتی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد شده بود، به تصویب کمیسیون رسید.

به‌گزارش «تعادل» در پی حذف تبصره 19 و 20 لایحه بودجه 95 مبنی‌بر تسویه بدهی‌های دولت و تسعیر نرخ ارز در مجلس نهم، دولت یازدهم شانس خود را برای تصویب این تبصره‌ها یک‌بار دیگر در قالب لایحه اصلاحیه قانون بودجه امتحان کرد اما در همان نقطه آغازین تقدیم این لایحه، نمایندگان مجلس دهم نیز با آن مخالفت کردند. در این لایحه آمده بود که دولت به واسطه تبصره‌های 35 و 36 به‌منظور اصلاح صورت‌های مالی و افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها از محل حساب مازاد حاصله از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر به میزان450هزارمیلیارد ریال مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها را برای تسویه مطالبات بانک‌ها از دولت یا افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی صرف خواهد کرد. همچنین دولت اجازه دارد نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف 400هزارمیلیارد ریال معادل بدهی‌های خود از جمله به بانک‌ها و پیمانکاران اقدام و از طریق واگذاری آن، تمام یا بخشی از بدهی‌های خود را با طلبکاران تسویه کند.

مفاد لایحه اصلاح بودجه 95 اگرچه پیش از این در کمیسیون برنامه و بودجه رد شده بود و خیلی‌ها آن را منتفی‌‌شده می‌دانستند اما دیروز اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، کلیات آن را تصویب کردند. در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه مقرر شد اصلاح ماهوی تبصره 35 که به نحوه رسیدگی به بدهی‌های بانکی دولت و بدهی‌های بانک‌ها مربوط می‌شود و حذف پیشنهاد دولت برای حذف بودجه دفاعی را بررسی کنند. برای بررسی محتوای اصلاحیه قانون بودجه 95 کمیته ویژه‌ 7 نفره‌یی به ریاست هادی قوامی تشکیل شده است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس در همین خصوص گفته است: اعضای کمیسیون با این شرط که محتوای تبصره 35 که مربوط به نحوه محاسبه بدهی‌های دولت به بانک‌ها بود تغییر کند و اینکه تبصره 22 در مورد درخواست دولت برای تقلیل بودجه دفاعی کشور حذف شود به کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه 95 رای دادند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین خبر داد: از فردا کمیته ویژه‌یی برای بررسی جزییات لایحه اصلاح قانون بودجه سال 95 تشکیل و کار بررسی را آغاز خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه