اخبار کلان

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۴۷

تورم تولید‌کننده بخش صنعت منفی 0.5درصد شد

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در بهار سال۱۳۹۵ به عدد193.3 رسیده است که تورم سالانه منفی 0.5درصدی را نشان می‌دهد. شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار۱۳۹۵ به عدد193.3 رسید که نسبت به فصل گذشته 0.2درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده کل بخش صنعت) 0.4درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) منفی 0.5درصد است. بخش‌های زیر به ترتیب بیشترین تاثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته‌اند: شاخص قیمت بخش «تولید فلزات اساسی» با 4.9درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد 173.6 بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار داشته است. رشته فعالیت «تولید محصولات اولیه آهن و فولاد» با 0.6درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است. شاخص قیمت بخش «صنایع تولید زغال‌سنگ- پالایشگاه‌های نفت» با 1.7درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد167.4 رسید، این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت «تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده» با 1.7درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است. شاخص قیمت بخش «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» با 0.2درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد244.1 رسید؛ این بخش رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت‌های «تولید فرآورده‌های لبنی» با 3.3درصد، «کشتار دام و طیور» با 7.8درصد، «تولید روغن و چربی حیوانی و نباتی خوراکی» با 1.7درصد و «تولید قند و شکر» با 2.2درصد افزایش نسبت به فصل قبل، به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته‌اند.


صدور ۷هزار کارت اعتباری برای مستمری‌بگیران

طبق جدیدترین آمار در 3ماه گذشته بیش از ۷هزار کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان «کاراکارت» برای مستمر‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی صادر و تحویل داده شده است. به گزارش فارس، طبق جدیدترین آمار در 3ماه گذشته بیش از 7هزار کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان «کاراکارت» برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی صادر و تحویل داده شده است. بر اساس این گزارش در مرحله اول مستمری‌بگیران و بازنشستگان مشمول طرح اعتباری خرید کالا و خدمات شدند که در ادامه سایر دستگاه‌ها نیز به این آمار افزوده می‌شوند. هم‌اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه، اتکا، فرهنگیان و برخی تعاونی‌ها مشمول این طرح هستند که در ادامه بر تعداد این فروشگاه‌ها و مراکز خرید و ارائه خدمات افزوده خواهد شد. این خبر می‌افزاید، کارت‌های اعتباری خرید کالا برای تمام مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی از طریق بانک رفاه کارگران توزیع می‌شود.


الزام انتشار صورت‌های مالی براساس IFRS

عضو هیات عامل سازمان حسابرسی از مصوبه مجمع عمومی این سازمان مبنی بر الزام بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به انتشار صورت‌های مالی سال 95 براساس فرمت IFRS خبر داد. موسی بزرگ اصل در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی اظهار داشت: طبق این مصوبه شرکت‌های بورسی که از سوی سازمان بورس تعیین می‌شود و همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری حاضر در بورس ملزم به ارائه صورت‌های تلفیقی سال 95 براساس فرمت IFRS هستند. وی افزود: به غیر از شرکت‌های بورسی بانک‌ها ازجمله بانک‌های دولتی باید صورت‌های مالی خود را در قالب فرمت IFRS که استاندار گزارش‌گری مالی است، منتشر کنند. عضو هیات عامل سازمان حسابرسی تصریح کرد: سایر ناشران بزرگ که سازمان بورس مشخص خواهد کرد، باید صورتی‌های مالی سال 96 خود را در فرمت IFRS تدوین و منتشر کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها ملزم به انتشار صورت‌های مالی 3ماهه، 6ماهه و 9ماهه در قالب فرمت IFRS هستند، گفت: با توجه فرصت کوتاه باقی مانده امکان تدوین صورت‌های مالی در قالب جدید نیست، بنابراین صورت‌های مالی کل سال 95 براساس IFRS تدوین می‌شود و از سال آینده صورت‌های مالی فصلی هم مشمول فرمت جدید خواهند شد. موسی بزرگ اصل در واکنش به این سوال که آیا براساس توافق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بانک‌ها ملزم به انتشار صورت‌های مالی براساس IFRS تا 30مردادماه نشدند، اظهار داشت: خیر؛ بانک‌ها ملزم به انتشار صورت‌های مالی براساس فرمت بانک مرکزی شدند. وی ادامه داد: فرمت ابلاغی بانک مرکزی به بانک‌ها متفاوت از فرمت IFRS است. استاندارهای IFRS بسیار وسیع‌تر از چارچوب‌های ابلاغی بانک مرکزی است.


پیام تبریک وزیر اقتصاد

به مناسبت روز خبرنگار

وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت ۱۷مرداد، روز خبرنگار پیامی صادر کرد و خطاب به آنان نوشت: شما با جوهر جان خویش مشق حقیقت می‌کنید.

به گزارش «تعادل»به نقل از شادا، 17مردادماه که به یاد شهادت مظلومانه محمود صارمی، برای یادآوری مجاهدت انسان‌های حقیقت طلب و تلاش‌های خستگی ناپذیر آنان در انعکاس واقع‌گرایانه و هوشمندانه رویدادها، در عین امانتداری، مسوولیت‌پذیری، تعهد و دلسوزی روز خبرنگار نامیده شده است، بهانه‌یی نیکو برای قدر‌شناسی و تشکر از تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی و اصحاب رسانه است. اینجانب فارغ از همه تکلف‌ها و تعارف‌ها باور قلبی دارم که شما از ارکان اساسی رشد و تعالی جامعه هستید که خاضعانه و بی‌ادعا با جوهر جان خویش همچون دید‌بانی راستین ضمن آنکه افکار عمومی را نمایندگی می‌کنید، در امر آگاهی بخشی، ارتقای شفافیت و صیانت از حقوق شهروندی مشق حقیقت می‌کنید. بی‌تردید اگر همراهی و یاری شما نبود موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها در عرصه اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی که پیش‌نیاز آن همدلی و وحدت ملی است نمود عینی نمی‌یافت.

مشاهده صفحات روزنامه