اخطار نایب‌رییس اصناف به رسانه‌های مخالف دولت

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۵۷

گروه تشکل‌ها|

این روزها پس از نظرات کارشناسی شده اصناف درباره ادغام‌سازی اتحادیه‌ها، مصوبه هیات عالی نظارت نیز درباره اجرای این طرح (ادغام‌سازی اتحادیه ها) وارد فاز جدیدی شده است. این‌بار رسانه‌های مخالف دولت سنگ مصوبه مبنی بر انحلال و ادغام اتحادیه‌های صنفی را بر سینه می‌زنند و همچنین از چالش‌های پیش روی اجرای این طرح می‌نویسند. حال، با آنکه یک ماه از مهلت مقرر اجرای این طرح گذشته است؛ «تعادل» درباره سرنوشت مصوبه هیات عالی به سراغ نایب‌رییس اتاق اصناف تهران رفته است. او که از انتشار گزارش بعضی روزنامه‌ها درباره ادغام‌سازی اتحادیه‌ها دل پری دارد و در این زمینه می‌گوید: در روز خبرنگار از اهالی رسانه انتظار داریم تا نظرات کارشناسی شده مسوولان را بطور دقیق واکاوی و بعد به نقطه چاپ برسانند. نایب‌رییس اتاق اصناف تهران درباره طرح ادغام‌سازی اتحادیه‌ها به «تعادل» می‌گوید: هیات عالی نظرات اولتیماتومی دو ماهه را مبنی‌بر اجرای طرح ادغام‌سازی اتحادیه‌ها به اتاق اصناف داده است که پس از دیدگاه کارشناسی شده هیات عالی نظارت این طرح در سراسر کشور قابل اجراست. ابراهیم درستی درادامه توضیح داد: بعد از بیان شدن طرح مذکور (ادغام اتحادیه‌های صنفی) متاسفانه برخی رسانه‌ها همچون روزنامه وطن امروز به انتشار گزارش‌های غیرکارشناسی شده پرداخته‌اند که این نوع دیدگاه‌ها در زمینه به تعویق افتادن این طرح اثرگذار نخواهد بود. وی اضافه کرد: به هرحال بیان هر مساله‌یی موافقان و مخالفان خود را دارد اما در زمینه اجرای ادغام‌سازی اتحادیه‌ها باید بگویم که این طرح کاملا کارشناسی شده و به نفع مردم خواهد بود.

در این بازه زمانی برخی افراد به موضوع‌های حاشیه‌یی اجرای این طرح دامن زده‌اند که امیدوارم رسانه‌ها با مطرح کردن نظرات کارشناسی شده به جامعه اصناف کمک کنند تا در نهایت این نوع موضوع‌هاجنبه عملیاتی مثبتی به خود گیرد. درستی درباره این موضوع که این روزها روسای اتحادیه‌ها به نقاط مثبت و منفی این طرح می‌پردازند، گفت: نظرات غیرکارشناسی هیچ یک مورد تایید اتاق اصناف و کمیسیون نظارت نیست.

به عبارت دیگر، نظر نهایی درباره ادغام‌سازی اتحادیه‌ها را کمیسیون نظارت هر استان و شهر ارائه می‌دهد که براساس آن نیز روزنامه‌های کثیرالانتشار موظف به انتشار آن هستند. وی در پاسخ به این پرسش که برخی اعضای روسای اتحادیه‌ها نظرات مختلفی رادر زمینه اجرایی شدن این طرح ارائه می‌دهند، نظر شما دراین زمینه چیست؛ گفت: ادغام اتحادیه‌ها یک مساله کارشناسی است، همانطور که خود شما هم اشاره کردید در این بازه زمانی برخی افراد آمار و ارقام‌های گوناگونی رادر بخش ادغام اتحادیه‌ها ارائه می‌دهند که بنده براین باورم این نوع نظرها شخصی است. درواقع، ارائه هر نوع گزارشی تا تاریخ 17 مرداد 95 مورد تایید اتاق اصناف نخواهد بود.


از ترکیب اتحادیه‌های صنفی نباید ایراد گرفت

از سوی دیگر؛ نماینده اتاق اصناف در تربت حیدریه هم درباره اجرای مصوبه هیات عالی نظارت گفت: نباید به ترکیب اتحادیه‌های صنفی در برخی شهرستان‌های کوچک ایراد گرفت.

سیدعلیرضا صادقی نماینده اتاق اصناف در تربت حیدریه درباره ادغام اتحادیه‌های همگن و دارای فعالیت مشابه اظهارکرد: با ادغام و تجمیع صنوف همگن، تعداد اعضای تحت پوشش یک اتحادیه، نقدینگی و قدرت مالی آنها افزایش

پیدا می‌کند.

وی افزود: ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن سابق و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی نیز در ابتدا خوشایند عده‌یی نبود اما با گذشت زمان مشخص شد که این ادغام به نفع کشور است. نماینده اتاق اصناف در تربت حیدریه همچنین درباره مخالفت عده‌یی از روسای اتحادیه‌های صنفی با موضوع ادغام گفت: عده‌یی از روسا، اتحادیه‌های صنفی را در کام خود می‌بیند؛ در صورتی که نباید در چنین شرایطی فردگرا باشیم بلکه باید منافع ملی را در نظر بگیریم.

وی در عین حال اضافه کرد: برخی شهرستان‌های کوچک ۷ تا ۸ اتحادیه دارند و نمی‌توان به ترکیب آنها ایراد گرفت چون این احتمال وجود دارد که با ادغام اتحادیه‌های صنفی، اتاق‌های اصناف آنها از حدنصاب خارج شود.

با ادغام اتحادیه‌ها نظام توزیع ساماندهی می‌شود

درعین حال؛ رییس اتحادیه نایلون و پلاستیک تهران معتقد است: با ادغام اتحادیه‌های صنفی نظام توزیع نیز ساماندهی می‌شود. سیدرحیم مقیمی‌اصل با بیان اینکه تولید نیازمند کاهش هزینه‌های انرژی است، گفت: بهای سنگین حامل‌های انژری، هزینه‌های تمام شده را افزایش داده و قدرت تولید را گرفته است. به عبارت دیگر؛ در تمام دنیا تولید کشور در اولویت قرار دارد و تولیدکنندگان مشمول سیاست‌های تشویقی می‌شوند، اما در اینجا تولیدکننده از حمایتی برخوردار نیست. وی تصریح کرد: آنچه که در سایر کشورها در زمینه صادرات و تولید شاهد هستیم، حمایت از تولید داخلی است و واسطه‌یی بین بخش تولید و عرضه وجود ندارد اما در ایران نه تنها حمایتی انجام نمی‌گیرد بلکه فشارهای مضاعف نیز به تولید‌کننده آسیب می‌رساند. مقیمی ادامه داد: توسعه و پویایی اقتصادی در کشور حمایت دولت را می‌طلبد تا تولیدکننده بتواند با پشتوانه حرکت کند و دغدغه‌یی به جز تولید و توسعه اقتصاد نداشته باشد. البته در این راستا؛ تشکل‌ها نیز با ارائه راهکارها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. رییس اتحادیه نایلون و پلاستیک تهران اظهارکرد: اگر دولت به دنبال امتیاز برای تولیدکنندگان است، کاهش تعرفه‌های انرژی، بیمه و ارزش افزوده باید در اولویت قرار بگیرد. وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تبدیل به معضلی برای تولیدکنندگان شده است، افزود: متاسفانه بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی شده طرحی اجرایی می‌شود که تنها مشکلات مضاعف به همراه دارد و مالیات بر ارزش افزوده نیز بدون کار کارشناسی شده اجرایی شد و اکنون کارخانه‌های زیادی را به ورطه تعطیلی برده است. مقیمی با تاکید بر اینکه خام فروشی مواد اولیه تولید کشور را تضعیف کرده است، افزود: خام فروشی مواد اولیه مساله درستی نیست و تولید را به ورطه نابودی می‌کشاند و اگر این مساله ادامه پیدا کند به توسعه اقتصادی نخواهیم رسید. وی افزود: مواد اولیه مورد نیاز صنایع پلاستیک باید بدون واسطه به دست تولیدکنندگان برسد و دولت باید بر روند تولید نظارت داشته باشد تا واسطه‌گری حذف شود.وی با بیان اینکه صنعت پلاستیک به عنوان صنعت مادر به حساب می‌آید، افزود: دولت مواد اولیه ضروری پلیمر را که در مرحله اول باید به تولیدکنندگان بفروشد، صادر می‌کند و مواد اولیه پلیمر صادراتی ایران در خارج از کشور ارزان‌تر است.

مشاهده صفحات روزنامه