صنایعی کوچک با سهمی بزرگ در توسعه

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۷۴


صنایع کوچک بیشترین سهم از صنایع کشور یعنی حدود 92‌ درصد را به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل دولت یازدهم در برنامه‌های اقتصادی خود توجه ویژه‌یی به این صنایع برای رونق کسب و کار و خروج از رکود کرده است. صنایع با 10 تا 50 نفر ظرفیت اشتغال به عنوان صنایع کوچک شناخته می‌شوند ودرزمان حاضر بیشتر صنایع ایران جزو صنایع کوچک است. صنایع بین 50 تا 150 نفرظرفیت اشتغال به‌عنوان صنایع متوسط و صنایع با بیش از 150 نفر ظرفیت اشتغال به‌عنوان صنایع بزرگ معرفی شده‌اند. استقبال از صنایع کوچک به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا و سرمایه‌گذاری کم برای ایجاد اشتغال و شروع کار نسبت به سایر صنایع بیشتراست. ایجاد هر شغل در صنایع کوچک با ارقام کمتری توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق می‌شود این در حالی است که این رقم در صنایع بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی و سیمان به چندین برابر می‌رسد. همچنین صنایع کوچک در صورت ایجاد نوسان‌های اقتصادی و مشکل‌های احتمالی، راحت‌تر می‌توانند به حالت اول خود بازگردند و فعالیت‌های خود را از نو آغاز کنند. در بسیاری از کشورهای دنیا، صنایع کوچک از اهمیت ویژه‌یی برخوردارند و کشورهایی موفق شناخته می‌شوند که سرمایه‌گذاری ویژه‌یی را روی این صنایع انجام دهند. در ایران نیز 92‌درصد صنایع را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد که شامل حدود 80هزار واحد صنعتی و 42‌درصد اشتغال (حدود یک میلیون نفر) در این حوزه هستند؛ همچنین 24‌درصد سرمایه‌گذاری صنایع کشور مربوط به صنایع کوچک است.


حمایت از صنایع کوچک

با هدف نوآوری و افزایش صادرات

به گفته کارشناسان اقتصادی، واحدهای صنعتی کوچک در ایجاد اشتغال و فراهم کردن بستر مناسب برای نوآوری و افزایش صادرات نقش مهمی دارند.

به همین دلیل هر کشوری با توجه به شرایط و راهبردهای اقتصادی و کلان خود، برنامه‌ها و راهکارهایی را برای حمایت هرچه بیشتر از صنایع کوچک در پیش می‌گیرد. اعطای وام با بهره کم برای افزایش بهره‌وری و قابلیت‌های تولید، حمایت‌های مالی و مشاوره‌یی و کمک به برقراری ارتباط با صنایع بزرگ از جمله این راهکارهاست بطوری که دولت‌ها سعی می‌کنند با مدرنیزه کردن صنایع کوچک و همچنین حمایت آنها از سوی صنایع بزرگ، نقاط ضعف بیشتر آنها را مرتفع و برای اصلاح زیرساخت‌ها جهت ایجاد محیط رقابتی متوازن اقدام کنند. سوق دادن صنایع کوچک به سمت صنایع با فناوری پیشرفته با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و استقرار آنها در مراکزی مانند منطقه ویژه (کریدور) علم و فناوری یا شهرک‌های فناوری و تولید محصولات با دانش فناوری بالا و پیشرفته نیز از جمله راهکارهای حمایتی از این صنایع است که امروزه کشورهای مختلف آن را پیگیری می‌کنند.

در این راستا می‌توان با ارائه خدمات مشاوره‌یی و مدیریتی، پرداخت تسهیلات مالی و تخفیف‌ها یا معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به توسعه صنایع کوچک با فناوری پیشرفته کمک کرد. همچنین لازم است صنایع کوچک به عنوان یکی از محورهای رشد و توسعه اقتصاد کشور به روش‌های مختلف مورد تشویق و حمایت‌های بازاریابی قرار گیرند. دولت یازدهم نیز با توجه به شرایط حاکم بر بخش اقتصادی کشور و مسائلی مانند رکود، برنامه‌هایی را برای حمایت از صنایع به ویژه صنایع کوچک در سه سال گذشته در پیش گرفته است. یکی از این برنامه‌ها، احیا و حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک است که دولت برای تحقق این امر 160هزارمیلیارد ریال تسهیلات پیش‌بینی کرده است. معاون توسعه مدیریت و منابع و امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه گفت: 10 هزار واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل در نقاط مختلف کشور امسال احیا می‌شود که از این تعداد 9 هزار واحد در حوزه صنایع کوچک فعالیت دارند و بقیه کارگاه‌های تولیدی متوسط هستند. علی یزدانی افزود: این تسهیلات با اعتبارسنجی از تولیدکنندگان و یارانه‌یی در نرخ سود تسهیلات و با حذف شرایط زائدی که مانع از اقدام لازم برای تحقق این برنامه است در چارچوب مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به آنها اختصاص خواهد یافت. تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در استانداری‌های کشور از اردیبهشت سال گذشته با هدف بررسی و رفع مشکل‌ها و مسائل واحدهای صنعتی و تولیدی هر استان نیز از دیگر برنامه‌های دولت یازدهم برای حمایت از شرکت‌های کوچک است. در این راستا جلسه‌های زیادی در استان‌ها به ریاست استاندار برگزار و برای رفع مشکل‌هایی مانند مالیات، بدهی بانکی و بیکاری کارگران تدابیری اتخاذ شده است. حدود 9هزار و 200 واحد صنعتی با اشتغال حدود 250هزار نفر در استان اصفهان وجود دارد که حدود هشت هزار واحد از میان آنها، صنایع کوچک است. این صنایع که سهم حدود 87‌درصدی از کل صنایع استان اصفهان را شامل می‌شود حدود 110هزار فرصت شغلی را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان نیز از میان مجموع واحدهای صنعتی استان حدود 4هزارو800 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی مستقر شده که سهم صنایع کوچک از آنها حدود 3هزار واحد است.


استان اصفهان دارای 68 ناحیه

و شهرک صنعتی است

در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌های اقتصادی و کمبود نقدینگی، بخش اقتصادی کشور دچار رکود شد که صنایع نیز از این موضوع در امان نماندند و بر اساس آمار کشوری، 19‌درصد واحدهای کوچک دچار مشکل یا تعطیل شدند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان به ایرنا گفت: با توجه به برنامه‌های دولت به‌منظور بهبود وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی که دچار مشکل یا تعطیلی شده‌اند حدود 160هزار میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات به این واحدها در نظر گرفته شد که 10هزار میلیارد ریال از آن به کارگاه‌های اصفهان تخصیص می‌یابد. صور اسرافیل احمدیه افزود: برای شناسایی و معرفی واحدهای صنعتی استان برای استفاده از این تسهیلات، سامانه بهین یاب راه‌اندازی شده است که تاکنون حدود 3هزار و 400 واحد از استان اصفهان در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. سامانه اینترنتی «بهین‌یاب» برای حمایت قانونی و ضوابطی و ثبت نام واحدهای تولیدی که خود را مستحق اخذ تسهیلات می‌دانند، راه‌اندازی شده است. وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 500 واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند، اظهار کرد: مجموع تسهیلاتی که این واحدها باید دریافت کنند بیش از 4هزار و 700میلیارد ریال است.

مشاهده صفحات روزنامه