پیامدهای گرمایش جهانی در سال 2015 برای اقلیم ایران و جهان

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۸۷

همه ما می‌دانیم که ادامه دادن به این روند زندگی، ادامه دادن به سوزاندن سوخت‌های فسیلی و تولید می‌محابای گازهای گلخانه‌یی آینده‌یی وحشتناک را برای کره‌زمین رقم می‌زند، آینده‌یی که زندگی میلیاردها نفر را تهدید می‌کند. اما وقتی از «آینده» حرف می‌زنیم منظور ما چه زمانی است؟ سال2050 و 2100 یا صدها سال دیگر؟ تحقیق سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا با نام «وضعیت آب و هوایی» که چند روز گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد دیگر تاثیر سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند گذشته نامحسوس نیست و همین امروز هم جهان در حال حرکت به سمت آینده وحشتناک خود است. در این تحقیق که به کمک صدها دانشمند از 62کشور مختلف انجام شده است تغییراتی که با «گرمایش جهانی» در ارتباط هستند مورد بررسی قرار گرفتند. تغییراتی مانند روند تولید کربن، دمای سال‌های مختلف کره‌زمین، ارتفاع آب اقیانوس‌ها، خشکسالی، شرایط مناطق مختلف و...

تولید دی‌اکسیدکربن همچنان در حال افزایش است

از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، دی اکسید کربن یکی از گازهایی است که انسان بدون در نظر گرفتن پیامدهایش، میزان آن را در جو کره‌زمین افزایش می‌دهد و همین دلیل اصلی گرمایش جهانی است. بخشی از این تحقیق هم مربوط به روند تولید این گاز توسط انسان است، از انقلاب صنعتی تا الان بیش از 40‌درصد به میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر اضافه شده است و در سال2015 رکورد آن شکسته شده است. به گزارش تعادل به نقل از خبرانلاین، سال گذشته در موسسه تحقیقی در هوایی غلظت کربن به 400.8 قسمت در میلیون بود، این غلظت با استفاده از اندازه‌گیری انجام شده توسط کشورهای مختلف 399.4 قسمت در میلیون بود. این میزان از دی اکسید کربن منجر شده است کره‌زمین به ازای هر متر، 2 وات انرژی بیشتر از میزان انتشار انرژی، جذب کند.

رکورد دما شکسته می‌شود

افزایش میزان گاز دی اکسید کربن یک پیامد اصلی دارد؛ افزایش دمای کره زمین. همین‌طور که رکورد میزان گاز کربن دی اکسید در سال2015 شکسته شد، رکورد گرم‌ترین سال ثبت شده مربوط به تاریخ که پیش از این سال2014 بود هم شکسته شد. براساس تحقیق «وضعیت آب و هوایی» ال‌نینو در کنار گرمایش جهانی دلیل اصلی این رکورد شکنی بوده‌اند. گفتنی است سال2015 با اختلاف 0.13 تا 0.18 درجه سلسیوس رکورد سال2014 را شکست. اما این اختلاف دما در مناطق مختلف متفاوت بود، روسیه و غرب قاره امریکا از مناطقی بودند که در سال2015 به‌شدت گرم‌تر شده بودند. همچنین مناطق بسیار کمی بودند که دمای‌شان نسبت به میانگین‌شان کمتر باشد.

مناطقی از ایران چندین روز شدیدا گرم را تجربه کردند

انسان‌ها، حیوانات و همه موجودات زنده درکی از کلمه «میانگین دمای جهانی» ندارند، اما گرمای شدید را همه تجربه کرده‌ایم و شاید با همین متوجه عواقب گرمایش جهانی شویم.

گرمایش جهانی آمار روزهای شدیدا گرم در جهان را هم افزایش داده است، مناطق زیادی روی کره‌زمین روزهای بسیار گرمی را تجربه کردند، شرق ایران هم از مناطقی بود که روزهای شدیدا گرم زیادی داشت.

ایران گرفتار خشکسالی

گرمایش جهانی 2015 را سالی سخت برای کشاورزان هم کرد، تقریبا 30درصد از خشکی‌های زمین گرفتار خشکسالی شدند و 14درصد این خشکسالی‌ها هم شدید بودند. در سال2014 فقط 8درصد خشکی‌ها گرفتار خشکسالی شدید بودند. این خشکسالی گریبان ایران را هم گرفته است، تقریبا همه مناطق کشور حتی شمال ایران هم گرفتار خشکسالی شده‌اند. اما گرمایش جهانی چه تاثیری روی دما و بارندگی ایران دارد؟ براساس تحقیق سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا زمستان و بهار سال2015 در ایران به‌شدت گرم‌تر از حالت عادی بود، در تابستان هم بیشتر مناطق ایران دمایی بیشتر از میانگین خود داشتند، در پاییز وضعیت ایران به حالت عادی خود نزدیک‌تر بود. از لحاظ میزان بارندگی ایران شرایط بهتری داشت، در طول بهار و تابستان میزان بارندگی ایران کمتر از میانگین خود و در زمستان پاییز هم بارندگی بیشتر از میانگین خود بود.

خسارت ۷۵ درصدی کشورهای در حال توسعه از تغییر اقلیم

همه این اخبار درحالی است که دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران هم با اظهار نگرانی از آب شدن کلاهک یخی قطب شمال با سرعتی ۳برابر حد معمول و کاهش ۲.۷درصدی آنها در هر دهه، سهم شهرها را در تولید گازهای گلخانه‌یی ۸۰درصد عنوان کرد. مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه نتایج تمامی مطالعات حاکی از آن است که گرمایش زمین تحت تاثیر گازهای گلخانه‌یی است به خبرآنلاین گفت: همان‌طور که جهان به‌طور روزافزونی سوخت‌های فسیلی مصرف می‌کند، غلظت گازهای گلخانه‌یی نیز رو به افزایش است و متوسط دمای سطح زمین نیز بالا می‌رود. طباطبایی بااشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که طبق سناریوهای مختلف دمای سطح کره زمین در طول قرن بیست‌ویکم بین ۲تا ۴درجه سانتی‌گراد بالا خواهد رفت، ادامه داد: در نگاه اول این عدد ممکن است نگران‌کننده نباشد اما کافی است بدانیم که به عنوان مثال در آخرین دوره یخبندان که صفحات یخی به قطر بیش از ۱۰۰۰متر کل منطقه امریکای‌شمالی را پوشانده بود، دمای کره‌زمین تنها ۹ تا ۱۵درجه سردتر از امروز بوده است و پایان عصر یخبندان تنها با گرم شدن ۵درجه‌یی سطح زمین فرا رسیده است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران درخصوص ابعاد اقتصادی افزایش گرمای جهانی بر کشورهای در حال توسعه گفت: آمارها نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه ۷۵درصد زیان‌ها و خسارات ناشی از تغییر اقلیم را متحمل می‌شوند به‌طوری که ۲درجه گرم‌تر شدن هوا به کاهش ۴ تا ۵درصدی GDP در آفریقا و جنوب آسیا می‌انجامد.

مشاهده صفحات روزنامه