کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۸۸

پیشنهاد افزایش 35‌ درصدی تعرفه آزمایشگاه‌های طبی

ایرنا معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با دستور وزیر بهداشت، پیشنهاد افزایش مجدد تعرفه خدمات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به میزان 35درصد به شورای عالی بیمه رفت. وی درباره اعتراض آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نسبت به تعرفه‌های پایین خدمات آنها افزود: نه تنها در خدمات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بلکه در بسیاری از حوزه‌های خدمات پزشکی تعرفه‌های مصوب با قیمت تمام شده واقعی فاصله دارد. وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای اینکه بتوانند از تجهیزات مدرن و به روز استفاده کنند نیاز به این دارند که تعرفه خدمات آنها واقعی باشد به همین علت با دستور وزیر بهداشت، درخواست افزایش مجدد تعرفه خدمات این مراکز با پیشنهاد چند انجمن آزمایشگاهی کشور به شورای عالی بیمه فرستاده شد. معاون وزیر بهداشت درباره میزان افزایش پیشنهادی این تعرفه‌ها گفت: در این پیشنهاد افزایش حدود 35‌درصدی تعرفه‌های خدمات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی از شورای عالی بیمه درخواست شده است البته در مصوبه امسال دولت برای تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی نیز تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها 11.7‌درصد رشد کرد که از میانگین رشد 10‌درصدی تعرفه کل خدمات بیشتر بود. آقاجانی درباره اقتصادی بودن فعالیت آزمایشگاه‌ها اضافه کرد: فعالیت آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کوچک به علت اینکه تعداد نمونه‌های کمی دارند، حتی اگر تعرفه‌های خدمات آنها بالا هم باشد، باز هم اقتصادی و سودآور نمی‌شوند.


امسال؛ شهریه از دانش‌آموزان «اتباع» اخذ نمی‌شود

ایسنا معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش ‌وپرورش با اشاره به ادامه یافتن ثبت نام از اتباع در مدارس تا پایان شهریور ماه گفت: امسال شهریه از دانش‌آموزان اتباع اخذ نمی‌شود و آنها باید همانند سایر دانش‌آموزان هزینه‌هایی چون کتاب و بیمه را بپردازند. شاهین نوش‌آبادی با بیان اینکه ثبت نام از دانش‌آموزان اتباع از اواخر تیر ماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد اظهار کرد: در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی جاری همانند دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ثبت نام می‌شوند و تنها هزینه‌هایی چون کتاب و بیمه را می‌پردازند. وی افزود: امسال شهریه از دانش‌آموزان اتباع اخذ نمی‌شود و آنها کمک‌های مردمی به مدارس را پرداخت می‌کنند. معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش ‌وپرورش با بیان اینکه در روزهای اخیر تنها هشت مورد گزارش تخلف از مدارس درخصوص دریافت شهریه به دست ما رسید گفت: با 6مدرسه متخلف برخورد شده است. وی با اشاره به خدمات ارزنده دولت در این زمینه گفت: هزینه تحصیل دانش‌آموزان اتباع در ایران سالانه به 800 میلیارد تومان می‌رسد که در سال‌های گذشته حدود 30میلیارد تومان آن از محل اخذ شهریه و 3 تا 4میلیارد تومان از محل کمک‌های کمیساریا تامین می‌شد.


کمتر از ۵ ‌درصد جامعه پزشکی دریافت‌های غیرمتعارف دارند

مهر سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: به جرات می‌توان گفت کمتر از ۵‌درصد جامعه پزشکی دریافت‌های غیرمتعارف از بیمار دارند که آن هم حاصل تعرفه‌های نادرست و غیرکارشناسانه خدمات پزشکی است. دکتر رضا لاری پور با اشاره به اینکه کسی از خطا و اقدامات ناصواب مانند دریافت نامتعارف دفاع نمی‌کند؛ اظهار داشت: باید به این نکته دقت شود که چقدر در اثرتعیین تعرفه نادرست میزان دریافت نامتعارف را بالا می‌بریم و طبیعی است زمانی که هزینه و درآمد با یکدیگر همخوانی نداشته باشند ناخودآگاه افراد به سمت راه‌های دیگری از جمله دریافت‌های غیرمتعارف روی می‌آورند. وی با بیان اینکه زیرمیزی پدیده‌یی چند وجهی است و عدم وجود تعرفه‌های مناسب یکی از علل اصلی ایجاد آن است، افزود: جامعه پزشکی می‌خواهد هر گونه رابطه مالی بین پزشک و بیمار از بین برود اما عملکرد ضعیف بیمه‌ها و نبود منابع مالی برای پوشش کامل خدمات بهداشت و درمانی از دیگر معضلاتی است که باعث ایجاد زیر میزی می‌شود. به گفته لاری پور، نبود راهنمای بالینی مناسب برای کاهش هزینه‌های بیمه‌یی و عدم تامین منابع پایدار یکی از عوامل غیرمستقیم در دریافت‌های غیرمتعارف است. مشاور رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: وقتی خود دولت اعلام می‌کند افزایش هزینه‌های پرسنلی از نظر دستمزد حداقل به میزان ۱۴‌درصد است و آن گاه تعرفه جامعه پزشکی ۱۰‌درصد افزایش می‌یابد این فاصله ۴‌درصدی چطور باید جبران شود.


روند نزولی قیمت شکر

فارس معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی گفت: با افزایش عرضه شکر در بازار و تشدید نظارت تعزیرات حکومتی قیمت این محصول در این هفته در بازار روند نزولی خواهد داشت. حسن عباسی معروفان، در پاسخ به این پرسش که بالاخره چه کسی مقصر بالا رفتن قیمت شکر در بازار است، چرا که برخی افراد علت را کمبود و واردات دیرهنگام در بازار عنوان می‌کنند، اظهار داشت: هر کسی در مورد شکر از ظن خود صحبت می‌کند، کارخانجات تصفیه‌کننده شکر می‌گویند، چرا واردات را آزاد نمی‌کنید، تا بازار اشباع شده و قیمت‌ها پایین بیاید از طرفی کارخانجات هم مایلند تا خودشان شکر وارد کنند، اما باید گفت که وارد کردن آسان‌ترین کار است. وی اضافه کرد: می‌خواهند پول استحصالی از صادرات نفت را بدهند و به راحتی در عرض چند روز از برزیل شکر وارد کنند، اما این بهترین کار نیست، چرا که باید تقویت تولید داخل را هم در نظر بگیریم. معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به ارقام برآورد شده در شکر استحصالی در داخل کشور، تصریح کرد: شکر استحصالی از نیشکر و چغندر قند برای سال 94 یک میلیون و 520هزار تن برآورد شده و این در حالی است که مصرف ما با احتساب صنایع شیرینی و شکلات 2میلیون و 160هزار تن است. عباسی معروفان به سرانه مصرف شکر در کشور اشاره‌یی کرد و گفت: سرانه یک نفر در طول سال 28کیلوگرم است و روزانه به طور متوسط 6هزار تن شکر در کشور مصرف می‌شود و اعتقاد وزارت جهاد بر این است که حدود 600 تا 700هزار تن بیشتر به واردات شکر نیاز نیست که ذینفعان می‌گویند این رقم باید به یک میلیون تن برسد.

مشاهده صفحات روزنامه