تازه خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۹۳

دستور بررسی IPC در کمیسیون انرژی ازسوی رییس مجلس

گروه انرژی| روز گذشته و چندی پس از تصویب اصلاحیه پیش‌‌نویس قراردادهای نفتی در هیات دولت، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی طی دستوری ویژه از کمیسیون انرژی مجلس خواست بررسی دقیق و نظارت با حساسیت را روی الگوهای جدید نفتی اعمال کنند. باتوجه به حضور بیژن زنگنه در دیدار روسای سه قوه در ماه مبارک رمضان، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تایید IPC در این دیدار به گوش رسید. حال این سوال پیش می‌آید که باتوجه به تصویب این لایحه در هیات دولت، آیا دستور روز گذشته رییس مجلس به کمیسیون انرژی واقعا برای ایجاد تغییراتی در پیش‌نویس قراردادهاست یا اینکه صرفا پاسخی به منتقدانی است که خواستار ورود جدی‌تر بهارستانی‌ها به موضوع IPC شده‌ بودند.

به گزارش «تعادل» به نقل از ایکانا، عضو هیات رییسه مجلس از دستور ویژه لاریجانی به کمیسیون انرژی برای بررسی قراردادهای جدید نفتی خبر داد. بهروز نعمتی بااشاره به تصویب الگوی اصلاحی قراردادهای جدید نفتی در هیات دولت گفت: «رییس مجلس شورای اسلامی طی ارسال نامه‌یی به رییس کمیسیون انرژی مجلس دستور ویژه جهت بررسی و نظارت بر الگوهای جدید نفتی با حساسیت و نگاه دقیق را داده است.»

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انعقاد قراردادهای جدید نفتی موضوع حساسی برای کشور است، افزود: مقرر شده در ظرف 5سال بالغ بر 150میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز انجام شود که این رقم سنگین بوده و حساسیت‌های خاص خود را به همراه دارد. وی ادامه داد: هر نوع قراردادی در حوزه نفت و گاز باید به کمیسیون انرژی ارسال شود تا منتقدان و کارشناسان حوزه نفت و گاز نظرات خود را بیان کنند. وی با تاکید بر اینکه اختیارات وزارت نفت برای انعقاد قراردادهای جدید چیزی از نقش نظارتی عام مجلس کم نمی‌کند و دستگاه‌های نظارتی نیز در این زمینه نقش مهمی برعهده دارند، یادآور شد: تمام تلاش کمیسیون انرژی این است که بتواند از فرصت جدید سرمایه‌گذاری‌های انبوه در کشور استفاده کند تا کمترین هزینه توسط نظام متحمل شود.


بُوَرد جای حافظی را در فلات قاره گرفت

گروه انرژی| روز گذشته مدیرعامل دومین شرکت بزرگ تولید‌کننده نفت خام در ایران، شرکت نفت فلات قاره، تعیین شد. پیش از این سعید حافظی از چهره‌های برجسته و مدیر نمونه شرکت ملی نفت در سال 1387 سکان این شرکت را در دست داشت. روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت اطلاع داد که با حکم علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حمید بورد مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت، از این پس مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران خواهد بود. طبق حکم کاردر، بورد پیشنهاد معاونت تولید شرکت ملی نفت برای این پست بوده است.

پیش از این برخی منابع خبری در استان جنوب از جمله پایگاه خبری اهواز نو، در اواخر تیر ماه از احتمال برکناری سعید حافظی و جایگزینی او با رهام قاسمی مدیرعامل شرکت پتروایران نوشته بودند. قسمت اول این احتمال‌ها در نهایت رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته و حافظی از شرکت نفت فلات قاره کنار رفت اما گزینه احتمالی آنها برای جایگزینی حافظی غلط از آب در آمد.

در خبر منتشر شده از سوی پایگاه NIOCآمده است: با صدور حکمی از سوی علی کاردر، حمید بورد به عنوان مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران منصوب شد. در حکم علی کاردر خطاب به بورد نوشته شده است: «نظر به پیشنهاد معاون محترم تولید و با عنایت به مراتب تخصص، تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان «مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران» منصوب می‌شوید.» برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم جهت توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز، برنامه‌ریزی و به کارگیری راهکارهای مناسب جهت افزایش ضریب بازیافت از میادین نفت و گاز، اهتمام ویژه به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام مرتبط با تولید، تلاش همه‌جانبه در راستای شفاف‌سازی هر چه سریع‌تر کلیه فعالیت‌های اجرایی و ارتقای سلامت اداری / مالی، بازآرایی ساختار سازمانی، جوان‌گرایی و تقویت روحیه همبستگی سازمانی جهت افزایش بهره‌وری، تمرکز بر فعالیت‌های پیشگیرانه تعمیراتی در راستای افزایش بهره‌وری تجهیزات و تاسیسات، ضرورت توجه به حوزه HSE به ویژه رعایت ایمنی در تمام واحدها و تاسیسات مناطق عملیاتی از ماموریت‌های بورد در این پست جدید عنوان شده است.

گفتنی است، حمید بورد در سال‌های 89 تا 91 مدیرعاملی شرکت نفت و گاز مارون و در سال‌های 91 تا 93 مدیرعاملی شرکت مناطق نفتخیز جنوب را در اختیار داشته و پس از آن در شرکت عملیات اکتشاف نفت مشغول به کار بوده است. بورد دانش‌آموخته دانشگاه صنعت نفت ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه