روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۱۰

حقوق ورودی 31‌قلم

ماده غذایی اصلاح شد

گروه تجارت| هیات وزیران مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی 30ردیف تعرفه را افزایش و یک ردیف تعرفه را کاهش داد. هیات وزیران در جلسه 11مرداد و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی 30ردیف کالا را 11 و 15درصد افزایش داد و یک ردیف تعرفه نیز مشمول کاهش 35درصدی شد. بر این اساس، گوشت گوساله تازه، سرد کرده و منجمد و زیرتعرفه‌های آن شامل ران، راسته، سردست و سینه، قطعات با استخوان، بی‌استخوان همچنین گوشت گوسفند یا بز تازه، سرد کرده و منجمد و زیرتعرفه‌های آن شامل شقه بره، سایر قطعات با استخوان، بی‌استخوان و گوشت بز از 15 به 26درصد و زیتون از 40 به 55درصد افزایش یافت. براساس این مصوبه حقوق ورودی ریشه شیرین‌بیان از 40 به 5درصد کاهش یافت. دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت دیروز این مصوبه را به گمرک کشور ابلاغ کرده است.


9برابر شدن کشفیات قاچاق در 4‌ماهه اول

گروه تجارت| سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در 4ماهه نخست امسال مجموعه کالاهای کشفی و تحویلی به سازمان اموال تملیکی حدود ۹برابر شده، این یعنی در بحث مبارزه با قاچاق اقدامات موثرتری به کار گرفته شده است. قاسم خورشیدی با بیان اینکه حجم قاچاق کالا در سال‌های اخیر از 25میلیارد دلار به 19میلیارد دلار کاهش یافته، افزود: در 4ماهه نخست امسال مجموعه کالاهای کشفی و تحویلی به سازمان اموال تملیکی حدود 9برابر شده این یعنی در بحث مبارزه با قاچاق اقدامات موثرتری به کار گرفته شده است. او ورود کالاهای قاچاق به کشور را تهدیدی برای تولید ملی، اشتغال، درآمدهای قانونی و مشروع دولت و سلامت جامعه و محیط‌زیست خواند. خورشیدی ادامه داد: زنجیره مبارزه با قاچاق کالا زمانی تکمیل می‌شود که یا معدوم شود یا از چرخه مصرف داخلی به خارج از کشور انتقال یابد. او گفت: دولت اولویت را با انهدام کالاهای قاچاق می‌داند مگر در مواردی که امکان تولید کالاق قاچاق در داخل کشور وجود نداشته باشد. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای مثال به سوخت اشاره کرد و افزود: این کالا از داخل به خارج از کشور قاچاق می‌شود که در صورت کشف این جرم این فرآورده ملی تحویل شرکت فرآورده‌های نفتی می‌شود. او ادامه داد: ارز و مسکوکات شمشی هم به بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود تا بانک مرکزی معادل ریالی آن را به بازار برگرداند. خورشیدی درباره محصولات الکترونیکی و لوازم منزل هم گفت: اگر امحای آنها برای محیط‌زیست زیانبار نباشد، منهدم می‌شود و اگر زیانبار بود به خارج از کشور ارجاع خواهد شد.


رشد 9درصدی صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی

گروه صنعت| طی 3ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری تعداد یک‌هزار و 148فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور صادر شده که در مقایسه با 3ماهه نخست سال گذشته که یک‌هزار و 53فقره صادر شده بود، رشدی معادل 9درصد را نشان می‌دهد. در دوره مورد بررسی اشتغال ایجاد شده از ناحیه صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی به 18هزار و 268نفر رسیده که نسبت به 3ماهه نخست سال94 که برای 13هزار و 384نفر شغل ایجاد شده بود، رشد 36.5درصدی را نشان می‌دهد. بر پایه این گزارش، سرمایه‌گذاری انجام یافته برای یک‌هزار و 148فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی طی 3ماهه نخست امسال بالغ بر 82هزار و 405میلیارد و 100میلیون ریال بوده که نسبت به 3ماهه نخست سال گذشته که 25هزار و 368میلیارد ریال و 100میلیون ریال بوده رشد 224.8درصدی یافته است.


معدن در سال94 نیز

جلوتر از صنعت ایستاد

گروه معدن| بخش معدن در سال گذشته رشد مثبت را به ثبت رساند و جلوتر از بخش صنعت قرار گرفت. وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار گزارش رسمی حوزه صنعت و معدن، از رشد 1.7درصدی «معدن» در سال گذشته خبر داد. در این گزارش که به آمارهای مرکز آمار ایران استناد شده است، درحالی که بخش صنعت رشد منفی 3دهم درصد را کسب کرده، بخش معدن توانسته در جایگاه بالاتری نسبت به حوزه صنعت قرار گیرد. ازسوی دیگر رشد محصول ناخالص داخلی در سال گذشته توانست به یک‌دهم درصد برسد. در این گزارش رشد «صنعت و معدن» برابر با صفر اعلام شده است. همچنین رشد گروه‌های «کشاورزی و خدمات» به‌ترتیب 5.4درصد و 2دهم درصد بوده است. سال93 نیز طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، بخش معدن با رشد 9.8درصدی، جایگاه بالاتری نسبت به حوزه صنعت کسب کرد، درحالی که رشد بخش صنعت در سال93 به 6.7درصد رسیده بود در این گزارش سال1376، به‌عنوان سال پایه منظور شده است.


توقف مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد ایران با پاکستان

گروه تجارت| منابع پاکستانی اعلام کردند: پیشرفت مذاکرات انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان، به‌دلیل عدم ارائه پیش‌نویس پیشنهادی ازسوی ایران به طرف پاکستانی متوقف شده است. منابع آگاه گفتند مقامات دو کشور پیش‌تر در جریان سفر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در مارس2016، طرح همکاری‌های تجاری استراتژیک 5ساله را به امضا رسانده بودند و تصمیم گرفته شده بود مذاکرات درخصوص موافقتنامه تجارت آزاد در ژوئن امسال آغاز شود، اما به‌دلیل عدم تمایل طرف ایرانی این اتفاق تاکنون رخ نداده است. دو کشور باید قبل از شروع مذاکرات، متن پیشنهادی خود در زمینه چارچوب موافقتنامه تجارت آزاد را به یکدیگر تحویل دهند. طرف پاکستانی براساس یادداشت تفاهم امضا شده بین طرفین قبلا پیش‌نویس پیشنهادی خود را به طرف ایرانی تحویل داده، اما باوجود اینکه توافق شده بود یک گروه کاری مشترک در ماه ژوئن با یکدیگر دیدار کنند، این موعد بدون برگزاری هیچ نشستی سپری شده است. پاکستان انتظار دارد نشست این گروه کاری مشترک در ماه جاری میلادی برگزار شود.

مشاهده صفحات روزنامه