با طرح زوج و فرد مخالفم

۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۶۱

قالیباف: انجام پروژه‌های بزرگ بدون مطالعه از کرامات شهرداری است


روز گذشته ایستگاه سهروردی واقع در خط 3 مترو تهران با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار و جمعی دیگر از مدیران شهری به بهره‌برداری رسید.

محمد باقر قالیباف در این مراسم با اشاره به روند توسعه مترو در شهر تهران گفت: با همه این سختی‌ها و مشکلات و با وجود رکود اقتصادی، تنها در زمینه ساخت خطوط مترو بیش از 20هزار نفر به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و در زمینه تامین مصالح، تجهیزات، طراحی، کنترل، نظارت فنی و اجرا کار می‌کنند. بگذریم که بعضا گفته می‌شود پروژه به این بزرگی همچون تونل نیایش و پل صدر انجام می‌شود اما چهار برگ مطالعه هم ندارد! به قول یکی از عزیزان این از کرامات ماست که بدون چهار برگ مطالعه توانستیم در زمین آبرفتی، تونل نیایش را با حفاری به صورت دستی با دهانه 34متر انجام دهیم اما گاهی باید یک چیزی گفته شود. شهردار تهران افزود: همه مردم و مهندسان می‌دانند که کار کردن این20هزار نفر در مترو نیازمند چه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه‌های فنی، اجرایی، مدیریتی، اجتماعی و در زمینه احداث است و مشکلات خاص خودش را دارد اما ما توفیق داریم که این کار را انجام می‌دهیم و لطف خدا هم شامل حال ما شده است.

مسوول درآمدهای پایدار شهرداری‌ها

شهردار تهران گفت: گاهی حرف‌ها به گونه‌یی گفته می‌شود که جای متهم و شاکی عوض می‌شود اما باید این مساله را مقداری شفاف و روشن بیان کنیم. ما در شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری خداوند را شاکریم که اگر بخشی از درآمد‌های ما درآمد‌های ناپایدار و بخشی نیز درآمد‌های پایدار هستند، اما بیش از 70‌درصد این درآمد‌ها صرف هزینه زیرساخت‌های

شهر می‌شود.

قالیباف افزود: ما این را قبول داریم که امروز حدود 55‌درصد درآمد‌های ما ناپایدار هستند و حدود 45‌درصد را نیز درآمد پایدار تشکیل می‌دهد اما مساله مهم‌تر این است که مسوول درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها چه کسی است؟ مگر مرتب نمی‌گوییم بخش عمده‌یی از درآمد‌های شهرداری‌ها ناپایدار است و همه شهرداری‌های کشور بیش از 1300شهر درآمد ناپایدار دارند؟ در این شرایط چه کسی مسوول تامین درآمد‌های پایدار است؟

وی با تاکید بر اینکه قانون وظیفه تامین درآمد پایدار شهرداری‌ها را برعهده دولت گذاشته است، اظهار کرد: قانون از سال 62 در تبصره 52 دولت را مکلف کرده که ظرف 6ماه لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد اما هر دولتی که آمده، این کار را انجام نداده است؛ هم‌اکنون نیز در سال آخر این دولت هستیم و مهم‌ترین موضوع هم آن است که درآمد شهرداری‌ها ناپایدار است اما چه کسی باید این لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری را ارائه کند؟ اگر در سال اول دولت بود، می‌گفتند این را تهیه می‌کنیم، اما دولت تمام شد؛ دولت‌های قبل هم همین را می‌گفتند. بنابراین اول این موضوع باید روشن و جای متهم و شاکی مشخص شود.


سهم شهرداری‌ها از مالیات

قالیباف در ادامه به موضوع سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در ابتدا گفتند 50‌درصد از درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده را به شهرداری‌ها می‌دهیم و 50‌درصد به دولت تعلق می‌گیرد.

در ابتدا نیز مالیات بر ارزش افزوده با 3‌درصد شروع شد که از این رقم 5/1‌درصد سهم شهرداری‌ها بود. اکنون درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده به 9‌درصد رسیده است و قرار بود سهم شهرداری‌ها 50‌درصد این رقم برابر با 4.5‌درصد باشد اما امروز سهم شهرداری‌ها چقدر است؟ حتی در برنامه ششم تصمیم گرفتند که همین رقم را هم به شهرداری‌ها ندهند بلکه آن را متمرکز کرده و شهرداری‌ها را دولتی کنند و به بودجه دولتی ببرند.

وی تاکید کرد: ما باید نگاهی به تجربه دنیا داشته باشیم و ببینیم بقیه دنیا شهر را چگونه اداره و درآمد آن را از کجا تامین می‌کنند؟ همچنین دولت‌ها برای شهرداری‌ها به عنوان دولت‌های محلی، چه قوانین و مقرراتی را وضع می‌کنند؟ این زیبنده کشور ما نیست که بعد از این همه سال تجربه و بعد از بیش از یک قرن از شکل‌گیری شهرداری‌ها به شکل نوین، هنوز اندر خم ابتدایی‌ترین موضوعات در چگونگی مسائل شهری باشیم.


احتمال تکرار حادثه شهران

شهردار تهران با اشاره به حادثه شهران، با تاکید بر اینکه این حادثه ممکن است در هر کجای دیگر اتفاق بیفتد، عنوان کرد: ایجاد کانال تاسیسات شهری قانون دارد اما چرا این قانون اجرا نمی‌شود و شاهد این نابسامانی‌ها در حوزه مسائل زیرساختی هستیم؟ به جای اینکه بگویند چرا شهر به این بزرگی کانال تاسیسات ندارد، حرف‌های دیگر زده می‌شود که به نوعی منحرف کردن افکار عمومی در برخی اقدامات است. این حرف‌ها به جای پاسخگویی نسبت به بعضی کارهایی است که انجام می‌دهیم.


مخالفت شهردار با طرح زوج و فرد

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود مهم‌ترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا دانست و گفت: همه ما می‌دانیم که منبع تولید آلاینده‌ها در تهران خودروها هستند. این موضوع به معنی لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و محدودیت ایجاد کردن برای استفاده از خودرو شخصی بعد از توسعه حمل و نقل عمومی است نه اینکه یک شبه تصمیم بگیریم طرح زوج و فرد را اجرایی کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: من خودم جزو مخالفان این طرح هستم که به محض آلوده شدن هوا در زمان وارونگی، یک دفعه بگوییم طرح زوج و فرد اجرایی شود! راه‌حل این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است؛ با تاکید بر توسعه خطوط اتوبوس و مترو و ساماندهی خطوط تاکسی‌ها. پس از این اقدام طبیعتا باید برای استفاده از خودروها محدودیت ایجاد کرد، آن هم زمانی که حمل و نقل عمومی تضمین شده‌یی برای مردم فراهم کرده باشیم.


مترو از ایرباس واجب‌تر است

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز در مراسم افتتاح ایستگاه مترو سهروردی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰هزار سفر به سفرهای درون شهری اضافه شود.

درویش با تاکید بر ساخت‌وساز مترو گفت: در اوایل سال ۹۶ با بهره‌برداری از ۱۰۰کیلومتر مترو، طول مترو تهران به ۳۰۰کیلومتر خواهد رسید، علاوه بر این ۲۰رام قطار نیز به ناوگان مترو اضافه می‌شود که این سرعت ساخت و ساز در دنیا بی‌سابقه است.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، اکنون که 5ماه از سال ۱۳۹۵ می‌گذرد تاکنون دولت هیچ مبلغی به مترو نپرداخته است.

مدیرعامل مترو همچنین گفت: مترو از ایرباس واجب‌تر است، چراکه ایرباس را مدیران و پولدارها سوار می‌شوند اما مترو وسیله‌یی است که ۹میلیون شهروند تهرانی می‌توانند از آن استفاده کنند، بنابراین انتظار داریم دولت از فاینانس، فروش اوراق مشارکت و پول‌های بلوکه شده به مترو تهران کمک کند.

همچنین در این مراسم مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تکمیل 100‌درصدی خط ۳ مترو تهران تا پایان امسال خبر داد و گفت: علاوه بر افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده خط ۳ مترو، تکمیل برخی ایستگاه‌های در دست بهره‌برداری این خط همچون ایستگاه‌های نوبنیاد و قائم را نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه