3پیشنهاد برای حل بحران سیمان

۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۶۴

گروه صنعت| یکی از چالش‌های مهم کنونی صنعت سیمان، نبود تقاضاست و از همین رو در نخستین کارگروه، بحث افزایش و تحریک تقاضا برای سیمان مطرح و تحریک تقاضای آتی آن تصمیم گرفته شد. براساس آن قرار است 2میلیون تن سیمان به صورت مسجل که نیاز وزارت راه و شهرسازی است، یا از طریق خرید دین یا از طریق مثلث پیمانکار، تولیدکننده و بانک برنامه‌ریزی شود و در طرح‌های عمرانی مصرف گردد. در همین حال، جلسه کارگروه صنعت سیمان این‌بار با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد. جلسه قبلی این کارگروه برای سامان دادن به شرایط سخت این صنعت با حضور معاون اول رییس‌جمهور تشکیل شده بود؛ با این حال این جلسه برای حل چالش‌های سیمان روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون معدنی این وزارتخانه، نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برگزار شد. در این زمینه، سیدمحمد اتابک، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با مثبت خواندن این جلسه و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حل چالش‌های صنعت، گفت: یکی دیگر از مصوبات و راهکارهای پیشنهاد شده در این جلسه تاکیدات بر فرهنگ‌سازی و گسترش جاده‌های بتنی و سازه‌های بتنی در کشور بود، در این زمینه 3پیشنهاد ارائه شد که نخستین آن برگزاری همایشی از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جاده‌سازی بتنی و ارجعیت آن در کشور بود. دومین پیشنهاد، برگزاری نمایشگاهی از تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای جاده‌سازی بتنی در کشور با هدف گسترش این جاده‌ها و فرهنگ‌سازی بود. سومین راهکار هم ترویج و ایجاد مشوق‌هایی برای گسترش سازه‌های بتنی به جای سازه‌های فلزی در کشور و مقرر شد در این زمینه سمینارهایی برای سازندگان در نظر گرفته شود تا به فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک کند.


صادرات «قیر» به جای «سیمان»

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ‏ در ادامه به طرح دیگری که برای بالا بردن مصرف سیمان در جلسه کارگروه سنجیده شده، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دولت برای ساخت جاده‌ها، قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص می‌دهد؛ یکی از پیشنهادهای خوب مطرح شده در این جلسه که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شد، این بود که سیمان جایگزین قیر شود و قیر را صادرکنند؛ با این کار علاوه بر اینکه در راستای توسعه جاده‌های بتنی گام برخواهیم برداشت، می‌توانیم از مزیت‌های اقتصادی کشور هم بهترین استفاده را کنیم و در عمل در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ایم زیرا صادرات قیر بسیار ساده‌تر از صادرات سیمان است و این کار می‌تواند ارزش‌افزوده برای کشور داشته باشد علاوه بر اینکه تولیدات کنونی سیمان واحدها نیز مصرف می‌شود.


جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی

اتابک در ادامه به محدودیت تقاضا در کشور برای مصرف سیمان و تولید بالای سیمان از سوی واحدها اشاره کرد و درباره راهکار ارائه شده برای حل این مشکل گفت: مقرر شد با لحاظ کردن میزان حداکثری صادرات و مصرف داخلی انجمن و واحدهای تولیدی به نحوی سیمان در کشور تولید کنند که از هدررفت سرمایه‌های ملی جلو‌گیری شود؛ به این معنا که واحدهای تولیدی راندمان کار خود را تعدیل کنند و تعادلی باتوجه به شرایط در تولید سیمان ایجاد شود تا شاهد روی زمین ماندن سیمان و کلینکر نباشیم. به نظرم اگر این اتفاق بیفتد، بین تقاضا و عرضه رابطه منطقی وجود داشته و تعادل ایجاد شود، قیمت‌ها به سمت کاهش تخفیف و منطقی شدن پیش خواهد رفت؛ بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این هم برای تولید‌کننده مثبت باشد و هم برای سهامداران صنعت سیمان و از زیان جلوگیری کند؛ ضمن اینکه در این شرایط هزینه‌های تولید قطعا با هزینه‌های سربار ثابت با لحاظ کردن میزان تعدیل شده تولید در نظر گرفته می‌شود. او درباره جمع‌بندی این جلسه گفت: در کل مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص آقای وزیر با پیشنهادهای بسیار خوبی به این جلسه آمده بودند و نگاه حمایتی و پشتیبانی برای حل مشکلات صنعت سیمان داشتند. ما معتقد و امیدواریم که در صورت اجرایی شدن مصوبات این جلسه و همچنین تشکیل جلسات دیگر این کارگروه بتوانیم چالش‌های کنونی را از پیش روی واحدها و این صنعت ‌برداریم.

مشاهده صفحات روزنامه