با کسی در مورد قیمت خودرو شوخی نداریم

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۰۵

بازار خودرو در حال خروج از کشمکش‌های سیاسی بود و دعوای بین نمایندگان مجلس و وزیر صنعت بر سر قیمت‌گذاری پایان ‌یافته تلقی می‌شد. تا اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز قبل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده بازنگری در قیمت خودرو بسته شده است، گفت: ما پرونده‌یی را باز نکرده بودیم که حال آن را ببندیم. این صحبت‌ها کافی بود تا نمایندگان مجلس نسبت به آن واکنش نشان دهند و مردم دوباره به این مساله فکر کنند که آیا قرار است بازار خودرو دچار تلاطم شود یا نه؟ حدود 6ماه است که بین مجلس و خودروسازان درگیری وجود دارد هر بار با حمایت نعمت‌زاده از خودروسازان و شورای رقابت، مجلسی‌ها وزیر صنعت، معدن و تجارت را به پاسخگویی فرا می‌خوانند. حتی چندین‌بار حمیدرضا فولادگر از قرائت گزارش از نحوه عملکرد شورای رقابت خبر داد اما خبری نشد و گزارش قرائت نشد. این‌بار رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در واکنش به صحبت اخیر وزیر صنعت مبنی بر اینکه پرونده‌یی برای بازنگری در قیمت خودرو باز نکردیم که حالا ببندیم، گفت: وزیر صنعت باید در پرونده قیمت‌گذاری خودرو پاسخگو باشد و در این مورد طی دو هفته آینده در مجلس از وی سوال خواهیم کرد.

علی علیلو همچنین به فارس گفت: وزیر صنعت باید در مورد وظایف خود پاسخگو باشد و در مورد پرونده قیمت‌گذاری خودروها که توسط مجلس باز شده است، جواب دهد.

وی با اشاره به وظایف وزیر در خصوص قیمتگذاری خودرو گفت: این‌طور نیست، مجلس پرونده قیمتگذاری خودرو را باز کرده و وزیر صنعت هم باید در این مورد پاسخگو باشد. وی تصریح کرد: مگر این موضوع در اختیار وزیر صنعت است که اگر دوست داشت پرونده‌یی را باز یا بسته کند؟

علیلو با بیان اینکه در مورد پرونده قیمت‌گذاری خودرو، وزیر باید طی دو هفته آینده در صحن علنی مجلس پاسخگو باشد، اظهار داشت: سوال مربوط به این مساله به هیات‌رییسه مجلس ارایه شده تا به‌محض رسیدن نوبت، در این مورد از وزیر صنعت در صحن علنی مجلس پاسخ بخواهیم.

وی ادامه داد: آقای نعمت‌زاده باید وظیفه وزیری خود را انجام دهد و به مجلس و دستگاه قضایی پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صحن علنی از وزیر سوال خواهد شد گفت: پرونده قیمت خودرو را مجلس باز کرده است و وزارت صنعت باید در مورد آن پاسخگو باشد.

علیلو با اشاره به پرونده‌هایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده‌اند، خواستار پاسخگویی وزیر صنعت،معدن و تجارت شد. وی با بیان اینکه در مورد قیمت‌گذاری خودرو با کسی شوخی نداریم، گفت: موضوع قیمت‌گذاری خودروها را در مجلس تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنیم و وزیر صنعت باید در مورد آن پاسخگو باشد. وی با تاکید بر اینکه مجلس پیگیر افزایش بی‌رویه قیمت خودرو است، افزود: در شرایط فعلی صنعت خودرو دارای مافیاست که این گروه فقط به‌دنبال منافع خود هستند و وزیر صنعت نیز از این وضعیت حمایت می‌کند.

علیلو با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو نشان‌دهنده تخلف در این صنعت و گرانی خودرو است، گفت: چرا دولت به این موضوع توجهی نکرده و به گزارش مجلس رسیدگی نمی‌کند؟وی در ادامه با بیان اینکه کارگروه مشترک بازنگری در قیمت خودرو با حضور نمایندگان مجلس و شورای رقابت تشکیل شده بود، گفت: رییس شورای رقابت، غیرمسوولانه و یک‌طرفه این کارگروه را تعطیل کرد و پاسخگوی سوالات ما نشد و جلسات این کارگروه نیز برگزار نشد. وی با بیان اینکه مجلس پیگیر تخلف خودروسازان است، اظهار داشت: تخلفات خودروسازان در مسایل مختلف توسط قوه قضاییه در حال پیگیری است.

قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد

محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که سرانجام این داستان به کجا ختم می‌شود به «تعادل» گفت: نهایتا باید وزیر درخصوص مباحثی که مطرح می‌کند پاسخگو باشد. وی استنباط خود از صحبت‌های وزیر را عدم وجود پرونده نمی‌داند و می‌گوید: شورای رقابت مسوول این پرونده است که فرمول‌های نادرستی به‌کار برده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شورای رقابت دولتی است گفت: زمانی که هشت‌نفر از اعضای شورای رقابت با حکم رییس‌جمهور منصوب می‌شوند این شورا دولتی محسوب می‌شود و دولت باید پاسخگو باشد. وی درخصوص قرائت گزارش از نحوه عملکرد شورای رقابت در صحن علنی مجلس گفت: گزارش وجود دارد. ما یک استفساریه تهیه کرده‌ایم و اینکه آیا شورای رقابت می‌تواند قیمت‌گذاری کند رسیدگی شده است. وظیفه شورای رقابت تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری و آیتم‌های موثر در قیمت خودرو است، نه اینکه عدد و رقم برای قیمت

خودرو دهد.

بیاتیان افزود: در تعیین قیمت خودرو باید مصرف‌کننده و چرخه تولید را در نظر بگیریم تا در یک تعادل قیمت مشخص شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص انتظار مردم برای کاهش قیمت و ضرر خودروسازان در اوضاع بلاتکلیف بازار گفت: به‌هرحال فضای غبارآلود و مبهم به ضرر خودرو‌سازان است. اگر سودی هم باشد به جیب دلالان می‌رود و مردم به‌دنبال خرید خودرو نیستند اما پایین‌آمدن قیمت خودرو منتفی است. شورای رقابت براساس حد و حدودی قیمت تعیین کرده است و ریز هزینه‌های تولید و سودی که به‌صورت منطقی تعیین کرده است. وی تاکید کرد: اگر مردم قصد خرید دارند بخرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر