کشف و ضبط دو میمون زروس در رستوران

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۶


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران خبر از کشف و ضبط دو میمون «زروس» به‌همراه عقاب در رستورانی در حاشیه امامزاده داوود داد. این میمون ناقل بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و جالب اینجاست که صاحب این رستوران برای جلب مشتری از این میمون‌ها استفاده می‌کرده است. اسماعیل میرانزاده، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران، در این باره می‌گوید: «نگهداری این‌گونه حیوانات، آن‌هم در فضای نامناسب در اماکن عمومی به‌خصوص اماکنی که محل پذیرایی عموم است مغایر با اصول بهداشتی است و رستوران‌داران عمدتا بدون آگاهی از عواقب آن و صرفا برای جلب مشتری حیوانات را به‌صورت نامناسب در اسارت نگهداری می‌کنند که این موضوع هم موجب آزار و اذیت حیوان شده و هم باعث شیوع بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان خواهد شد.» ایمان معماریان، دامپزشک حیات‌وحش، با اشاره به اینکه گزارش نگهداری از این حیوانات در این مکان قبلا به محیط‌زیست داده شده بود می‌گوید: «این میمون گونه بومی ایران نیست و در هند و پاکستان صید و به ایران صادر می‌شود. این میمون پس از طی دوران کودکی جثه بزرگی پیدا می‌کند و با رفتار خشن و دندان‌های بلند و قوی حیوان خطرناکی محسوب می‌شود به‌خصوص اینکه بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و این‌گونه میمون وجود دارد.» معماریان درباره این بیماری‌ها می‌گوید: «این میمون احتمال انتقال ابولا به انسان را دارد اما این احتمال بسیار پایین است. همچنین انواع دیگر بیماری‌ها و به‌خصوص بیماری‌های انگلی گوارشی و پوستی را به انسان منتقل می‌کند و به‌هیچ‌عنوان حیوان خانگی محسوب نمی‌شود.»

این دامپزشک حیات‌وحش از تخلف دامپزشکی درباره میمون زروس هم خبر می‌دهد: «متاسفانه بعضی دامپزشک‌ها برای این‌گونه میمون شناسنامه صادر می‌کنند که عملی خلاف محسوب می‌شود اما برای برخورد با این کار ضعف قانونی وجود دارد.»

شهرام امیری‌شریفی، مدیر دیده‌بان حقوق حیوانات، نیز می‌گوید که گزارش نگهداری این حیوانات را از پیش داده بودند: «این مساله به ما گزارش شده بود و ما هم قبلا آن را گزارش کرده بودیم. این میمون‌ها در این رستوران با زنجیرهای کوتاهی نگهداری می‌شدند و هدف از نگهداری آنها جلب مشتریان بوده است در‌حالی‌که این‌گونه میمون می‌تواند باعث انتقال بیماری هرپس B شود که تا 70درصد کشنده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر