از مردم پول گرفتند که تحریم را دور بزنند ولی مردم را دور زدند

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۶۴

مجید انصاری معاون حقوقی رییس‌جمهوری، روز گذشته در نشست خبری که در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها برگزار شد با بیان اینکه برجام بزرگ‌ترین دستاورد حقوقی ایران در 100سال اخیر است، اظهار داشت که اگر آثار و دستاوردهای برجام را نبینیم باید یک مقدار در قدرت بینایی خود شک کنیم.

آثار برجام یک بحث است و بدعهدی امریکا بحثی دیگر، مگر ما ادعا کرده بودیم که با برجام امریکا خوش‌عهد خواهد شد؟ مسلما اتفاقات بزرگی افتاده و دستاوردهای عظیمی به دست آمده است که نخستین دستاورد آن متوقف کردن ماشین تحریم و فشار بر ایران و مردم بود. اگر برجام نبود و مذاکرات به ثمر ننشسته بود، با روند تحریم‌ها که اتوماتیک‌وار عمل می‌کرد؛ امروز به نقطه نفت در برابر غذا رسیده بودیم. منتقدان و مخالفان برجام نمی‌گویند اگر برجام نبود ما امروز در چه وضعی بودیم؟

انصاری گفت: به‌دلیل قفلی که بر نظام بانکی خورده بود، به بهانه دور زدن تحریم، مفاسد بزرگ شکل گرفت، دکل‌های نفتی، کشتی‌های نفتی با بار گم شد و چندین میلیارد دلار پول نقد را از مردم گرفتند که تحریم را دور بزنند ولی مردم را دور زدند و پول‌ها گم شد.

وی افزود: با برجام از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم، چرا کسانی که می‌گویند امروز امنیت ایران زبانزد است روی این تکیه نمی‌کنند، این امنیت بخشی رهاورد برجام و بخشی رهاورد تلاش مجدانه نیروهای نظامی و امنیتی ماست و بخش عمده‌اش رهاورد سرمایه‌گذاری سنگین دولت در تامین هزینه‌های امنیت است.

نهایتا سوال این است که سرنوشت صدام در زمانی که تحت فصل 7 منشور سازمان ملل بود، چه شد؟ قذافی و رژیم لیبی که زیر منشور فصل هفت بوده به چه روزی نشست؟ انصاری افزود: امروز کسی می‌تواند منکر شود که در مسیر بانکی گشایش ایجاد و تحریم کشتیرانی برداشته شده است؟ در مدت 9 ماه گذشته از برجام، تولید نفت را از زیر یک میلیون بشکه به 4میلیون و صادرات را به 2میلیون و 400بشکه افزایش دادیم. تولید گندم را در این دولت به 14میلیون و نیم تن افزایش دادیم و گندم 100درصد ایرانی را برای دوسال در سیلوها ذخیره کردیم.

وی با بیان اینکه در گذشته نوع قراردادها به ما تحمیل می‌شد، ادامه داد: ما ناچار بودیم گاهی کالاهای دسته سوم و چهارم از لحاظ کیفیت را به دوبرابر بخریم و منت هم بر ما تحمیل شود. امروز ما آزادیم که از چه کشوری خرید کنیم، چه نوع قراردادی ببندیم و شرایط را ما تعیین می‌کنیم.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری همچنین گفت: امیدوارم که رسانه‌های داخلی که تیترهای درشتی علیه برجام می‌زنند، عملا آب به آسیاب رژیم صهیونیستی نریزند و موجب خوشحالی شیوخ سعودی نشوند، بگذارند امید در داخل کشور پابرجا باشد و تقویت شود.

وی در پایان افزود: در پیگیری‌های حقوقی توانستیم یک‌میلیارد و 700میلیون دلار را که امریکایی‌ها برده بودند، برگردانیم؛ در خصوص شهدای منا نیز از همان ابتدا با همکاری خانواده‌ها و اقدام قوه قضاییه و وزارت خارجه و معاونت حقوقی پیگیری خوبی انجام شده است.

مشاهده صفحات روزنامه