اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۷۶

مهیا شدن فرابورس برای تامین مالی صنایع

نشست تخصصی «آشنایی با فرصت نوین تامین مالی صنایع الکترونیک از طریق فرابورس» در حالی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور فعالان صنایع الکترونیک برگزار شد که مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست بر لزوم شفافیت بنگاه‌های اقتصادی در بدو ورود به بازار سرمایه تاکید کرد و انواع روش‌های تامین مالی برای شرکت‌ها، صنایع و سرمایه‌گذاران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از فرابورس ایران، مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست موضوعاتی همچون انواع روش‌های تامین مالی بنگاه‌ها از طریق این رکن بازار سرمایه و نحوه پذیرش شرکت‌ها و مزایای آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

امیر هامونی با بیان اینکه تامین مالی از طریق بورس‌های اوراق بهادار مبتنی بر بدهی و سرمایه است، توضیح داد: انتشار اوراقی همچون صکوک مشارکت، صکوک اجاره، مرابحه، منفعت و استصناع به عنوان مهم‌ترین ابزارهای نوین مالی شناخته می‌شوند که فعالان صنایع الکترونیک قابلیت انتشار و بهره‌برداری از آنها را برای تامین مالی خواهند داشت.

وی به تجربه موفق شرکت مپنا در زمینه انتشار صکوک اجاره در فرابورس ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در صنعت برق، شرکت مپنا برای تامین مالی خود بر مبنای دارایی‌های فیزیکی موجود مانند توربین‌ها اقدام به انتشار صکوک اجاره کرد که این تجربه برای سایر شرکت‌های فعال در این صنعت قابل تکرار است. هامونی صکوک استصناع را نیز مورد اشاره قرار داد و در خصوص آن گفت: این اوراق برای پروژه‌های زیرساختی در بسیاری از صنایع می‌تواند، منتشر شود.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران تامین مالی مبتنی بر سرمایه از طریق پذیرش و عرضه در بازارهای اول، دوم و شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران یا بورس و اوراق بهادار تهران، ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس و تاسیس انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. هامونی با بیان اینکه بالغ‌ بر 240مورد ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس صورت گرفته ادامه داد: در کشورهای دیگر بحث ادغام و تملیک خارج از تابلو انجام می‌شود درحالی که در فرابورس این مساله روی تابلو صورت می‌گیرد و موجب تامین مالی بسیاری از شرکت‌ها شده است.


وعده‌های مسوولان به بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به وعده‌های سازمان در مورد بورس انرژی گفت: خوشبختانه این وعده‌ها با حمایت جدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حال عملیاتی شدن هستند.

مدیرعامل بورس انرژی می‌گوید که از مقامات ارشد وزارت نفت خواسته تا حجم عرضه‌های خود را در بورس انرژی افزایش دهند. او همچنین می‌گوید: بهتر است سیستم معاملاتی بورس تهران به سمتی برود تا اختلالات سامانه از بین برود. سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه تاکنون از ریاست جدید سازمان بورس درباره‌ بورس انرژی چه وعده‌هایی گرفته‌اید، ادامه داد: یکی از موارد پیگیری عملیاتی شدن نخستین صندوق پروژه بازار سرمایه کشور در حوزه برق است که خوشبختانه با حمایت جدی رییس فعلی سازمان بورس و همراهی همکاران‌شان امیدواریم تا آخر آبان‌ماه پذیره‌نویسی گواهی‌های سرمایه‌گذاری این صندوق انجام شود، یعنی پروسه‌یی که بیش از سه سال طول کشیده به سرانجام برسد. وی اظهار کرد: مورد دوم کمک به تسهیل شرایط تامین مالی برای شرکت‌های فعال در حوزه انرژی از طریق بورس انرژی است. در حال حاضر خوشبختانه بخشی از مصوبات اصلاح شده و امیدواریم، بتوانیم تامین مالی را برای شرکت‌های حوزه انرژی تسهیل کنیم. حسینی ادامه داد: همچنین ما با مقامات ارشد دولتی به خصوص مقامات وزارت نفت برای اینکه حجم عرضه‌های خود را در بورس انرژی افزایش دهند، گفت‌وگوهایی کرده‌ایم. خوشبختانه دکتر شاپور محمدی سابقا در بورس انرژی بوده و آشنایی کافی درباره این موارد دارد. در نتیجه در هر سه موردی که عرض کردم، فعالیت‌هایی شروع شده است. مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به سوالی درباره‌ جدا شدن سرورهای معاملاتی بورس و فرابورس تهران گفت: این پروژه‌یی بود که با پیشنهاد متخصصان فنی دنبال شد. البته سامانه معاملاتی یکی است ولی سرورها و مدیریت‌اش تفکیک شده‌اند. این موضوع قطعا به روند معاملات کمک می‌کند، چرا که با این کار بار هر دو بازار روی یک سرور و سامانه تحمیل نمی‌شود. حسینی تصریح کرد: حدود ۱۰سال است که از سامانه فعلی استفاده می‌شود و قطعا نیاز به‌ به‌روزرسانی دارد. بهترین راه این است که همان شرکتی که قبلا ما از آن تکنولوژی را گرفته‌ایم و شرکت معتبری هم هست، بیاید و گزینه‌های جدیدی را به ما بدهد و آن بخش‌هایی مثل اوراق مشتقه که در گذشته نتوانسته‌ایم بگیریم، بتوانیم در فضای پسابرجام آنها را نیز داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه