ابتکار پیرمؤذن برای متحد باقی ماندن شورای روسا

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۷۸

گروه تشکل‌ها|

در حالی که یک هفته به انتخابات نایب‌رییس باقی مانده است اما تعداد زیاد کاندیداهای شهرستان باعث شده است که عملا شانس اول پیروزی به کاندیدایی تعلق پیدا کند که از سوی اتاق تهرانی‌ها حمایت می‌شود. با وجود این جلسه شنبه شب در دفتر حسین پیرموذن تا حد زیادی شرایط را به نفع شهرستان‌ها تغییر داد و با اتخاذ یک روش جدید در انتخاب کاندیدای نایب‌رییسی شورای روسا، عملا شانس کاندیدای این بخش بیشتر شد تا پیش از این خطر شکسته شدن اتحاد میان شهرستان‌ها کاملا احساس می‌شد اما در روش جدید عملا امکان اجماع روی یک کاندیدا فراهم شده است.


چند پاره شدن آرای شهرستان‌ها

روش شورای روسای اتاق‌های شهرستان‌ها چند سالی است که به بهترین ابزار برای انتخابات اتاق بازرگانی بدل شده است. بر اساس این روش، روسای اتاق‌های شهرستان به نمایندگی از اعضای خود در جلسه‌یی روی کاندیدای مورد نظر به توافق می‌رسند و سپس همگی از کاندیدای مورد نظر حمایت می‌کنند. این روش تاکنون همیشه باعث پیروزی شهرستان‌ها در انتخابات بوده ولی با این وجود در انتخابات نایب‌رییسی این دوره وضعیت کاملا متفاوت است.

مساله اول که انتخابات این دوره نایب‌رییسی را متفاوت کرده تعداد زیاد کاندیداهاست. در حال حاضر حدود 9نفر که اکثر آنها رییس اتاق شهرستان هستند کاندیدای نایب‌رییسی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه حدود 3 نفر از روسای اتاق‌های شهرستان هم در جلسه حضور ندارند عملا تعداد کاندیداها حدود یک‌سوم تعداد حضار در جلسه خواهد بود. نظرسنجی‌های «تعادل» نشان می‌دهد در صورت رای‌گیری به این روش عملا در بهترین شرایط بالاترین رای کاندیدا حدود 5 رای خواهد بود و با این کار کاندیدای معرفی شده از سوی شورای روسا فاقد رای اکثریت است.

مساله دوم در این دوره عدم پذیرش نظر شورای روسا توسط چند کاندیدا است. بعضی از کاندیداها در این دوره پیشاپیش اعلام کرده‌اند که اگر آنها کاندیدای مورد تایید شورای روسا نباشند به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کنند. این موضوع در کنار شکسته شدن آرا به یک چالش اساسی در انتخابات بدل

می‌شود.

مساله سوم اما تکنیک اتاق تهران است. اتاق تهران که متوجه ضعف خود در فضای دو قطبی شده است، در این انتخابات تصمیم دارد برای جلوگیری از بحث‌هایی همچون انحصار طلبی اتاق تهرانی‌ها، از یک کاندیدای شهرستانی حمایت کند. به همین دلیل یکی از چهره‌های اصلی این اتاق که نایب‌رییسی اتاق ایران را بر عهده دارد بر سر نایب‌رییسی با یکی از روسای اتاق‌های شهرستان به توافق رسیده است.

این 3 مشکل در کنار یکدیگر عملا به یک چالش اساسی در شورای روسا بدل شده بود و امکان توافق بر سر یک گزینه جدی برای مقابل با استراتژی تهرانی‌ها وجود نداشت.


در جلسه شبانه انتخاباتی چه گذشت؟

حسین پیرموذن در حال حاضر به مهم‌ترین چهره برای یکپارچه نگهداشتن شورای روسا بدل شده است. وی 2 ماه قبل برای جلوگیری از شکسته شدن آرا و خروج کرسی ریاست از دست شهرستانی‌ها، از نامزدی ریاست اتاق ایران به نفع غلامحسین شافعی کناره‌گیری کرد. این موضوع مهم‌ترین دلیل پیروزی شافعی در انتخابات و کسب عنوان ریاست بود. حال در کمتر از 2ماه وی بار دیگر مجبور به ورود به صحنه برای جلوگیری از شکست شهرستان‌ها در مقابل کاندیدای مورد تایید تهران شد.

شنبه شب جلسه‌یی در دفتر پیرموذن برگزار شد. در این جلسه اکثر کاندیداهای جدی نایب‌رییسی حضور داشتند. هدف اصلی پیرموذن از این جلسه این بود که همه کاندیداها تعهد دهند که رای شورای روسا را هر چه که باشد، می‌پذیرند. در حقیقت این تعهد شانس کسانی را که به صورت مستقل و خارج از شورای روسا در انتخابات شرکت می‌کنند را به‌شدت کاهش داد. همچنین گزینه تهرانی‌ها نیز مجبور است از فیلتر شورای روسا بگذرد و در صورت عدم کسب رای کافی توسط روسای شهرستان‌ها شانس وی نیز کاهش خواهد یافت.

اما مهم‌ترین دستاورد این جلسه دو مرحله‌یی شدن انتخابات نایب‌رییس بود. بر این اساس قرار شد در مرحله اول به جای تعیین یک کاندیدا، 3نفر از کاندیداها از سوی شورای روسا به عنوان کاندیداها معرفی شوند و در نهایت قبل از انتخابات نایب‌رییسی یکی از آنها به عنوان کاندیدای نهایی شورای روسا معرفی شود. با این ابتکار عملا کاندیدای مورد تایید شورای روسا به جای حضور در انتخابات با رای 4 یا 5 اتاق دارای یک رای حداکثری خواهد بود. البته ایراد این روش این است که تا روز قبل از انتخابات عملا کاندیدای نهایی انتخابات تعیین نمی‌شود. ولی در عین حال این روش می‌تواند باعث بازگشت اتحاد و جلوگیری از خروج برخی روسای شهرستان‌ها از رای شورای روسا شود.


مصوبه شورای روسا

بحث دومرحله‌یی شدن نایب‌رییس در جلسه اخیر شورای روسای اتاق‌های بازرگانی که روز گذشته در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تصویب رسید عملا باعث شد که همه‌چیز به روز شنبه یعنی 24ساعت قبل از انتخابات موکول شود. بر این اساس در روز شنبه شورای روسا در ابتدا برای 3نفر از میان کاندیداهای موجود رای‌گیری خواهد کرد. سپس با مشخص شدن لیست کوتاه نامزدها شورای روسا به شور می‌نشیند و از میان این 3نفر، یک نفر را به عنوان گزینه نهایی کاندیدای نایب‌رییسی به هیات نمایندگان معرفی می‌کند. همچنین این شورا از کاندیدای خود در مقابل افرادی که احتمالا برخلاف توافق کاندیدا خواهند شد، حمایت خواهد کرد.

همچنین در این جلسه توافق شد کسانی که خارج ار شورای روسا از بین هیات نمایندگان اتاق ایران هم کاندید هستند در رای‌گیری روز شنبه دعوت به‌عمل‌ آید تا آنها هم از این فرصت استفاده کنند. بنابراین احتمالا در روز شنبه شاهد حضور گروه دیگری از کاندیداها به عنوان کاندیداهایی نایب‌رییسی که سمت ریاست اتاق بازرگانی استان را در اختیار ندارند خواهیم بود. در این جلسه همه روسای اتاق‌ها قبول کردند که در صورت عدم کسب رای اعتماد شورای روسا به این نظر تمکین کنند.


تهران و دوراهی پذیرش

اتاق تهران با این شرایط با یک دوراهی روبه‌روست. تا پیش از تصمیم روز گذشته به نظر می‌رسید شورای روسا در این انتخابات بسیار بعید است که به جمع‌بندی برسد و حتی در صورت تعیین یک کاندیدا باز هم این احتمال وجود دارد که این کاندیدا با رای ضعیفی در شورای روسا برگزیده شود و به این ترتیب احتمال شکست وی زیاد باشد. ولی در روش فعلی کاندیدای شهرستان‌ها از اقبال زیادی بین روسای اتاق‌ها برخوردار خواهد بود.

حال اتاق تهران با دوراهی دخالت یا عدم دخالت در انتخابات نایب‌رییس روبه‌روست. در صورتی که کاندیدای مورد توافق شورای روسا غیر از فردی باشد که اتاق تهران با وی به توافق رسیده است، ورود تهران به بحث انتخابات مطمئنا باعث تقابل با شورای روسایی می‌شود که در حال حاضر ریاست آن بر عهده غلامحسین شافعی است. شافعی خود نیز از فیلتر شورای روسا گذر کرده است و پس از انتخابات ریاست با تجدید ساختار روابط با اتاق تهران شاهد روابطی حسنه میان وی و مسوولان اتاق پایتخت هستیم. دخالت تهران در این انتخابات می‌تواند این روابط را کدر کند.

از سوی دیگر همیشه این ایراد به اتاق تهران وارد بوده است که با وجود اینکه یک اتاق شهرستان است ولی در بازی شهرستان‌ها ورود نمی‌کند. شاید این انتخابات بهترین فرصت برای حضور تهرانی‌ها در رای‌گیری انتخاباتی شورای روسای شهرستان‌ها و معرفی خود به عنوان یک عضو اثرگذار در این شورا باشد اما این موضوع متضمن پذیرش حکمیت این شورا است.


4 گروه اثرگذار در انتخابات

گذشته از سیستم شورای روسا که مورد تاکید همه اعضا قرار گرفته است در هیات نمایندگان اتاق ایران در حال حاضر 4گروه کلی را می‌توان گروه‌های اثرگذار در انتخابات نامید. گروه اول گروه ائتلاف برای فردا و تهرانی‌ها است که تمایل زیادی دارد با 4 به 3 کردن ترکیب هیات رییسه شکست زمان ریاست را جبران کند. گروه دوم کمیسیون‌های اتاق ایران است که برای اثرگذاری بیشتر تمایل دارند یکی از روسای کمیسیون‌ها بر کرسی نایب‌رییسی تکیه بزند. گروه سوم سنتی‌های شهرستانی‌هاست که به غلامحسین شافعی نزدیک هستند و در نهایت گروه چهارم را باید اتاق تهرانی‌های سابق و اپوزیسیونی دانست که در زمان جلال‌پور شکل گرفت و در انتخابات خوانساری- شافعی با حمایت از شافعی باعث پیروزی وی شد. هرچند جریان‌های دیگری مانند جریان خانه‌های صنعت در اتاق بازرگانی وجود دارد اما وجود چند کاندیدا از این جریانات اثرگذاری آنها را کاهش داده است.

با در نظر گرفتن این گروه‌بندی‌ها به نظر می‌رسد کاندیدای نایب‌رییسی باید حمایت چند شاخه از این جریان‌ها را در اختیار داشته باشد تا بتواند بر این کرسی تکیه بزند.

مشاهده صفحات روزنامه