800میلیارد تومان اعتبار در اختیار فناوران قرار می‌گیرد

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۹۵

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از فناوران، گفت: نزدیک 800 میلیارد تومان اعتبار در قالب این صندوق مصوب شده است تا در اختیار فناوران قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، دکتر رضا ملک‌زاده روز یک‌شنبه در حاشیه نخستین فن بازار ملی سلامت به خبرنگاران گفت: دولت در تلاش است تا حمایت‌های لازم از فناوران به عمل آید؛ هرچند هنوز سیستم دولت در این زمینه کاملا روان نشده است و اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی به فناوران توصیه کرد مایوس و دلسرد نشوند و با تمام توان و ظرفیت در این زمینه تلاش کنند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت به چالش‌های فناوران اشاره کرد و گفت: هرچند فناوران ما در بخش دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های زیادی داشتند اما با چالش‌‌هایی روبه‌رو هستند که به ورود محصولات بی‌کیفیت چینی به بازار برمی‌گردد.

وی درخصوص افزایش مراکز رشد و فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: تعداد آنها به 80 مورد رسیده و از دانشگاه‌های علوم پزشکی هم بیشتر شده است، به‌طوری‌که در برخی از دانشگاه‌ها چند مرکز رشد داریم. معاون وزیر بهداشت تعداد شرکت‌های مستقر در مراکز رشد را حدود 639 شرکت اعلام کرد و گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌شده 696 شرکت هستند. وی اظهار کرد، تعداد اتاق‌های تمیز 6مورد بوده و تقریبا این تعداد هم تا یک و نیم سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. ملک‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چرخه ایده تا محصول را باید به نتیجه برسانیم و از نتیجه تحقیقات بهره‌برداری مناسب کنیم، گفت: هرچند ما در این چرخه حرکت می‌کنیم، اما حرکت‌مان کند است و باید با شتاب بیشتری این مسیر را بپیماییم.


مقابله جدی با قاچاق دارو

وی با اشاره به بالا بودن میزان واردات قاچاق دارو، گفت: قوای سه‌گانه باید ورود جدی به این حوزه داشته باشند تا از ورود قاچاق دارو جلوگیری کنیم. وی افزود: ما خود هم از این موضوع رنج می‌بریم و همه متولیان باید دست به دست هم دهیم تا از واردات قاچاق جلوگیری کنیم. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد که کیفیت برخی محصولات دارویی ما به‌مراتب بهتر از داروهای خارجی است. ملک‌زاده، بازار سلامت را خیلی بزرگ دانست و گفت: فناوران باید تلاش کنند تا سهم خوبی از این بازار کسب کنند. وی فن بازار را فرصتی مناسب برای افزایش روزافزون دسترسی فناوران به بازار دانست و گفت: ما آمادگی حمایت از فناوران را داریم. وی ادامه داد که این فن بازار، مکانی مناسب است تا فناوران و تولیدکنندگان دورهم جمع شوند و محصولات فناورانه را به نحو مطلوب معرفی کنند.

دانشگاه روی خوش به صنعت نشان نمی‌دهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم بر لزوم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: هنوز ارتباط ما با صنعت نزدیک نیست و فاصله‌هایی با هم داریم؛ آنها خیلی به دانشگاه مراجعه نمی‌کنند، دانشگاه هم روی خوشی به صنعت نشان نمی‌دهد و درمجموع درب‌هایش به روی صنعت باز نیست.

علی جعفریان در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد که برداشت نادرست هم این وسط وجود دارد که هر دو طرف باید سعی کنند این وضعیت بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه سلامت یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه است، گفت: دولت هم در تلاش است تا آن را تامین کند. هر آنچه در فناوری به سلامت کمک کند حتما مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرد. جعفریان قیمت مناسب و کیفیت مطلوب را دو شرط اساسی این موضوع دانست و گفت: تولیدکنندگان دانش‌بنیان باید نیاز جامعه را به درستی بشناسند و سپس محصول را با کیفیت مناسب و قیمت مطلوب به مردم عرضه کنند. رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد که مرکز رشد علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تابه‌حال 40 دوز دارو را تولید کرده که همه آنها وارداتی بوده‌اند.

نخستین فن بازار ملی سلامت، دیروز

(16 آبان‌ماه) با حضور 190 شرکت دانش‌بنیان آغاز به کار کرد. هدف اصلی این فن بازار، تحقق و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در عرصه سلامت عنوان شده است.

مشاهده صفحات روزنامه